Starten på mit nye liv! (Præsentation)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Starten på mit nye liv! (Præsentation)
Hej til alle på Madital.dk
Jeg har været her før, under et andet navn.
Har nu valgt at oprette mig igen - og starte en nyt liv igen.

Jeg går under navnet Leoparden, er en pige på 16 år.
Lider af svær depression, og overspisning (flere forskellige atypiske spiseforstyrrelser).

Siden jeg var helt lille har jeg været lettere overvægtig. Jeg har været det til jeg blev teenager - da tog jeg mig sammen og tabte mig 8 kg helt selv. Siden gik den helt galt. Jeg blev afhængig af det - og begyndte at sulte mig selv. Under dette forløb blev mine forældre også skilt - og der startede min depression.

Jeg tog alle kiloene på igen - og var igen overvægtig. Jeg isolerede mig selv, lagde på sengen dagen lang og orkede intet. Da jeg fyldte 15, slankede jeg mig atter igen. På en stabil vægt (dvs. 56-57 kg)

Nu er den svære depression over mig. Har haft utrolig voldsomme overspisnings perioder. I over 2 uger har jeg haft et kalorieindtag på omkring 3000+ hver dag.
Det har selvfølgelig resulteret i at jeg har taget utrolig meget på i relativ meget kort tid!

Jeg får tit panikanfald når jeg ser mig selv i spejlet. Er simpelthen chokeret over at se sådan her ud, og det gør mig endnu mere desperat og deprimeret. Og så spiser jeg endnu mere for at lindre smerten, for så at få det endnu værre med mig selv og få skyldfølelse og tager mere og mere på.

Nu er det ved at blive for meget - jeg kan ikke mere.
Derfor vil jeg kæmpe - kæmpe for mit liv.

Før jeg kan komme helt ud af min depression må jeg tage god hånd om mig selv - jeg bliver nød til at ændre mit liv.
Har derfor besluttet mig for at gøre en indsats, sætte et mål og nå det! For mig, for mit helbred, for mit selvværd og for at komme ud af min rædsomme sygdom.

Jeg håber ikke at jeg kommer til at møde nogle tabu-mennesker herinde. Jeg kunne ikke forestille mig at der ville være noget herinde - det er også derfor jeg vælger at udfordre mig selv og få støtte fra andre ligesindede på nettet.

Håber virkelig på at finde nogle kammerater herinde.
Har brug for støtte og motivation - så hvis du vil lære mig bedre at kende, så skriv endelig! Det ville hjælpe mig så meget!

------------
Nu kommer jeg til det deciderede:
Jeg vil have et begrænset kalorie indtag (evt. 1200kcal om dagen) + motion hver dag. Højst sansynligt i form af cykling (evt. 30-45 min hver dag) som minimum. Det er utrolig hårdt at tage sig sammen når man har en depression. Derfor vil jeg ikke sætte kravene alt for højt oppe, så jeg oplever flere nederlag.

Det her er min chance for at opnå et godt resultat og styrke min selvtillid.

Føler mig egentlig meget håbløs lige nu. Har spist som et svin i aften - så meget at jeg nu har meget ondt i maven. Og kan ikke rigtig se nogen udvej. Græder mig sikkert i søvn i dag - da jeg skammer mig og væmmes mig over mig selv og min tilstand.
Men nu vil jeg virkelig slutte, håber i vil hjælpe mig og jeg håber det her indlæg vil give mig det ultimative kickstart.

Ønsk mig held og lykke.
Knus Leoparden.
15 år26. maj 2009 kl. 21:21
re: Starten på mit nye liv! (Præsentation)
Hej Leopard, jeg tænker at selvom du har det rigtig svært lige nu er det rigtige måske ikke en slankekur og slet ikke med kun 1200 kalorier om dagen. Har du ikke en voksen i din nærhed, der kan hjælpe dig? Eller du kan måske få lidt hjælp af din læge? Er det ikke vigtigere, at du kommer af med depressionen først?

Når det så er sagt, så er du vel egentlig ikke færdig med at vokse? Din krop har brug for masser af gode sager. Tænker her på vitaminer og mineraler - ikke chokolade;-)

Jeg ved til gengæld ikke, hvad der er passende kalorieindtag for dig. Men snak med lægen eller måske kan du gå til en diætist, som kan hjælpe dig med at vælge de rigtige ting til og fra.

Håber du kommer igennem den svære periode med skindet på næsen.

Lige en ting mere; er ca. samme højde som dig og syntes også altid jeg var fed da jeg var 16/17 år og vejede 60 kg. Men når jeg ser billeder af mig selv fra dengang, synes jeg altså at jeg så godt ud. Kvindelig med former, men uden deller.
15 år26. maj 2009 kl. 21:54
Jeg forstår hvad du mener - men da jeg jo er vant til at være 5 kg slankere så er det forfærdelgt at se sin krop på denne måde. Jeg kan slet ikke passe mit tøj. Og tør ikke vise mig offentligt - føler virkelig skam.

Jeg har kontaktet læge - hun vil kontakte psykiater og jeg starter nok snart på antidepressive piller. Jeg er ellers meget imod piller - men det er min eneste udvej desværre.

Jeg vil gøre det her - ikke mere pga. decideret at tabe mig. Men for at aktivere mig selv igen - jeg kan ikke ligge i min seng hver dag og græde. Og gå ned efter mad hver time - proppe mig med usunde fede sager til jeg til sidst både får tynd mave, kvalme og mavepine.
Jeg har brug for at stabilisere det her punkt i min hverdag.

Det er fuldstændigt ude af kontrol lige nu.
I weekenden besvimede jeg på toilettet, da jeg havde overspist så meget at jeg fik diaré, og samtidig kastede op.. det var forfærdeligt.. følte at jeg skulle dø.

Har brug for det her - jeg vil gøre det for min skyld. For at forbedre mit selvværd - for at have det godt igen.
Håber du forstår nu.

Forresten.. kender du da nogle diætister? Har overvejet det - men ved ikke om min mor vil betale for det.
15 år26. maj 2009 kl. 22:19
til pigen med de mange sorger.
nu skal du høre her jeg er selv en kvinde på snart 30 år der har haft en depression i 4 år af mit liv. jeg havede panikangst også og jeg har aldrig før været så ked af det og bange før. jeg ved godt du gerne vil tabe dig og gerne vil at du skal holde op med at spise.meen nu skal du tænke på at du er lidt hæmmet af dine føleser lige for tiden du bruger vægten til at finde en undskyldning for at du har det dårligt. det er ikke vægten men hele din krop der er ude af ballance og vægttab men så få kalorier er ikke godt når du har det som du har det. jeg anbefaler at du starter på disse piller og tager en dag af gangen. for det er vigtigt at du kommer godt for start. jeg tog 25 kg på da jeg hva syg og disse er jeg ved at smide nu, jeg har været rask nu i 2 år og jeg kunne først efter 1,1/2 år starte på en kur uden jeg faldt i.. du er meget velkommer til at maile til mig omkring din sygdom, jeg har gennem de sidste 2 år arbejdet med unge der har det svært og hørt på hva de har at sige. da jeg selv har været der ved jeg hva du snakker om men det kræver at du er indstillet på at slankekur bliver der ikke snakked om med det først det er dig og dine tænker vi skal ha styr på først og så kommer det andet senere men kan godt spise fornuftigt og stadig tabe sig, hvis du får styr på dine følser kommer det med maden helt af sig selv så behøver du ikke at overspise for det er noget du gør for at gemme dig bag det.. du kan finde min mail unden min profil men venlig hilsen lotte
15 år27. maj 2009 kl. 10:28
tak for dit svar.
Jeg vil bare sige at jeg har ikke tænkt mig at gå på en streng kur - jeg vil bare gerne være sund og rask igen. Det kan godt være at mit kalorie indtag skal være højere.. men jeg har bestemt ikke tænkt mig at slet ikke spise noget. Det ved jeg gør det hele værre.

Der er helt sikkert noget andet bag min sygdom - det er ikke min vægt. Men ja, jeg bruger det som ENDNU en undskyldning for at have det dårligt.

Problemet er at hvis jeg ikke får gjort noget snart - så får jeg det bare dårligere og dårligere. Og jeg TØR ikke gå ud. Er bange for at vise mig i den her tilstand!
Jeg har været isoleret i en måned nu. Har droppet skolen - og ved ikke om jeg kan klare mine eksamener.

Sidste skoledag deltager jeg hellere ikke i - det er imorgen.
Jeg har det så dårligt med det - men er så ked af mig selv at jeg ikke kan klare det.
15 år27. maj 2009 kl. 10:43
Ihh, det er bare så svært at være 16 år og teenager. Der er så mange ting man skal tage stilling til, uddannelse, fremtid, løsrivelse fra forældre, drenge!, alle de smukke tynde forbilleder i medierne. Og som om det ikke var nok, så er der alle hormornerne der raser rundt i kroppen og giver humørsvingninger.

Jeg kan godt forstå at du har det svært, og har brug for at få styrket din tro på dig selv.

Som 16 årig kan det være svært at have det fulde overblik, især når tingene løber løbsk.
Mit råd er, støt dig til alle de mennesker du kan.
Din mor og far, fortæl dem hvordan du har det, måske kan de hjælpe dig. Din læge, hold ham/hende op på der sker noget i din behandling og at den følges af en professionel.En studievejleder eller lærer, kan guide dig i forhold til din uddannelse, måske har du brug for en pause, eller en der følger op på hvordan det går med dig. Dine venner måske er der andre der har det lige som dig.

Derudover vil jeg give dig disse små idéer til at øge dit selvværd:
-Ros dit spejlbillede, fortæl dig selv at du er et smukt og dejligt menneske.
-Slut din dag af med at tænke på 3 ting som du synes at du har gjort godt, eller som har været rart for dig.
-Når du er trist, så skriv et brev til dig selv. Skriv det, som var du en veninde der ville hjælpe og trøste.

Mange hilsner og cyberspace knus til dig, jeg håber at du snart mærker bedring :o)

-Anna
15 år27. maj 2009 kl. 11:18

hvad vil du efter folkeskolen?
karraktere fra folkeskolen er kedelige men nødvendige.
læseferie: læs 4 timer pr. dag. opdelt på 40 min læs, 20 min pause. lang frokost, slut kl.20. læs pensum lister.
jeg håber du får en god examen.
15 år27. maj 2009 kl. 16:32
en bmi på mellem 20 og 25 er det bedste for voksne.
for dig:
bmi (20) = 55,1kg
bmi (25)= 68,9
man vokser til de ca. 20år. så en bmi på 25 er en god ide..

15 år27. maj 2009 kl. 16:41
kære leopard
dette handler ikke om vægt det handler om at du skal kunne være en glad pige igen, du skal kunne ha overskud til at være dig. glem alt om vægt, men tænk på at du skal ha nogen at snakke med om det her for eller kan det ende helt galt. jeg har set piger der er i samme båd som dig og de kommer ikke vidre før at familien vågner op og deltager i hvordan du har det. du skal ha hjælp fra lægen og det bedste jeg kan anbefale dig er en tur på physisk skadestue det lyder voldsomt men det er det hele vær. de ved hva du snakke om og kan hjælpe dig til ikke at være ked af det. men kan ikke forlange at folk der ikke har være der skal kunne fornemme hvordan du har det. jeg tror jeg ved hvordan du har det, og du skal ha hjælp og den får du ikke på den slankeside som denne. her vil du møde mange forskellige holdninger til hvordan du og hvordan man skal takle det. men lad nu lægerne om det, dette er jo en slankeside for folk der gerne vil og ha overskud til at tabe sig. du vil gerne men på det forkerte grundlag, du skal være rask først. lov mig at snakke med en læge, for jeg tror ikke at dette vil gøre så meget gavn for dig i det store og hele. jeg har desværre set mange tilfælde på piger der bliver så kede af det at de prøver at forsvinde fra denne verden, i er kun børn i har hele livet, men hvis du vil hjælpe dig selv .tager det tid.. hilsen lotte

ps man bliver ikke indlagt der nede man kommer bare ind og snakker med dem. så det er ikke farligt at tage der ned og snakke med dem. men du vil se hvor dejligt det er, at kunne snakke med nogen der kan sætte sig ind i hvor ondt du har..
15 år28. maj 2009 kl. 15:23
Kære Leopard, jeg tror det er vigtigt at du fokuserer på at stabilisere dit indtag af mad og få styr på dine overspisninger inden du begynder på et vægttab. Hvis du er i underskud af kalorier, vil du få meget mere trang til at overspise, så indtil du har kontrol over trangen, så vil jeg råde dig til at spise mere end 1200 kalorier om dagen.
Desuden så er din vægt jo helt normal, du har et BMI på sølle 21,7 hvilket jo er så tæt på idealvægt som man kan komme.
Jeg tror at når din selvtillid kommer op, så vil du heller ikke føle dig tyk længere :-)
15 år28. maj 2009 kl. 17:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });