Slank, sund, effektivt mad.. for studerende?!

Du læser en tråd i debat > vægttab

Slank, sund, effektivt mad.. for studerende?!
Hejsa!
Nu er der ikke så længe før jeg flyver fra reden.
Jeg skal finde mit eget sted - og skal derfor leve af S.u. og evt. fritidsjob.

Det betyder frihed og at kunne præge sit liv som man vil, det betyder udordringer og selvudvikling..
men er sikker på det ikke bliver nemt :-)

Jeg er specielt bekymret for min ernæring. Jeg vil gerne leve sundt, og er stadig på "slankekur".. vil smide 3-5 kg. Men det vigtigste er:
- jeg spiser sundt
- jeg spiser så jeg er oplagt og glad (for at have overskud til skole, lektier osv.)
- og jeg kan leve sundt, godt og lykkeligt UDEN at bekymre sig om jeg har RÅD!

Har i forslag til hvordan man får det til at køre rundt?
Hvad skal man købe for at kunne leve sundt?
Har i tips til hvordan man får tid og overskud?
Og hvad med når man er på farten? ELLER er alt for træt til at lave mad?

Alm råd og tips om evt. opskrifter, madlavning, madvarer, supermarkeder, indkøbslister, budgetter, nedfrysning af store portioner osv modtages meget gerne!!!!
15 år26. april 2009 kl. 17:54
re: Slank, sund, effektivt mad.. for studerende?!
Jeg vil nok råde dig til at handle i butikker som Netto, Fakta og Aldi. Hold dig fra Superbrugsen, Superbest og Irma. De har dog også et discountmærke, Superbest har deres egne produkter som de kalder best-discount og de har fx. grøntsagsblandinger til 10kr. og rugbrød til 5kr. Superbrugsen har også et discountmærke de kalder "ekstra", hvor man fx. kan købe en pose blandet frugt til en tyver.

Det er faktisk ret godt for ens vægttab, ikke at have særlig mange penge, for så har man ikke råd til slik som jo er temmelig dyrt de fleste steder.

Hvidkål er billigt og de tager ret lang tid at bruge et helt hvidkålshoved. Man kan hurtigt lave en god salat, suppe, wokret, cole slaw eller andet ud af det.
Det kan man lave enorme portioner af og sætte på køl, så det holder i mange dage.
Det kan du også gøre med gulerødder og den slags. Det kan være svært at finde billige sunde produkter som fuldkornspasta, det er helt vildt dyrt.

Færdigretter er stærkt undervurderet! Mange tænker umiddelbart at man bliver tyk af færdigretter, men hvisman vælger de rette, indeholder de sjældent mere end højst 500kcal. Bare sørg for at kigge på æsken. Så kan man hurtigt få et billigt, rimelig sundt måltid. Prøv fx. Findus færdigretter eller Dafgård.

15 år26. april 2009 kl. 19:15
hej Nolita!

Jeg er selv studerende, og ved hvor svært det kan være at få SU'en til at slå til. Før i tiden handlede jeg 3-4 gange om ugen, men her efter nytår har jeg besluttet mig for kun at handle én gang om ugen, det bliver så lørdag. Jeg sætter mig fredag og laver madplan, hvor jeg sørger for at hvis jg fx køber et hvidkålshoved, så laver jg flere forskellige retter med hvidkål i løbet af ugen, så intet går til spilde. En anden fordel ved kun at handle én gang, er at du ikke bliver fristet af usunde ting så ofte, du skal således kun stå imod slikhylderne én gang om ugen. Mit indkøb ligger nu på 400.-500 kr pr uge for 2 personer, og vi får frugt og grønt hver dag. :-) Hvis du endvidere handler tidligt om lørdagen, kan man tit købe kød der udløber om søndagen til halv pris, så fryser jeg det bare.
15 år27. april 2009 kl. 08:11
Hej.. Jeg er også studerende.. SUen er en svær ting at styre især når du lige starter ud.

Det jeg gjorte dengang jeg kom på SU var at se det fornuftige.. Det er ikke alle ting som koster penge. Motion er gratis. Derfor kan den sunde livsstil holdes på mange måder.. Forbrænder man mere end man indtager giver det et minus på vægten..

Det med kosten er en anden sag. Køb de grøntsager som tager lang tid i fordøjelsen. Som de andre skriver med hvidkål, gulerødder osv.
Jeg har altid en pose gulerødder med mig.. Og en flaske med vand.. Dertil så kan man leve nogle dage om ugen uden kød. Bag fx selv dit eget fiberbrød og lav tingene fra bunden af. Det sparer en masse penge og smager meget bedre.

Knus Marie
15 år27. april 2009 kl. 14:28
Hej.

Jeg vil lige begynde med at sige, at jeg er enig med de råd, du allerede har fået, men jeg vil da gerne supplere lidt :-)

Da jeg var studerende og boede alene begyndte jeg at gå en del i grøntforretninger. Der kunne jeg købe grøntsager i små mængder, uden at det kostede en formue. Desuden har de også ofte billige krydderier (masser af smag til de sunde retter) og bønner/linser (gode fedtfatige proteiner og fibre).

Desuden vænnede jeg mig til altid at strække hakket kød vha. grøntsager. F.eks. lavede jeg frikadeller med masser af revet gulerod og dijonsennep - de smagte KANON godt, var billige og sunde. De er også gode på rugbrød i madpakken :-)

Alt i alt er det ikke så svært at leve sundt på en SU. Faktisk har jeg holdt fast i mange af vanerne og ser det ikke længere som en måde at spare penge på, men bare den måde jeg laver mad.

Mange hilsner fra mig.
15 år27. april 2009 kl. 15:29
Jeg køber kød på tilbud, og fryser det ned i portioner, fx. former jeg bøffer og krebinetter så de er lige til at stege.
Da vi fik vores søn havde jeg lavet en masse foliepakker med sammenkogte retter, så det var nemt at lave mad den første månedes tid.
Ellers putter jeg mange grøntsager i fx kødsovs, så der bliver til to portioner. Den anden portion laver jeg til lasagne som jeg fryser ned, så er det nemt at lave mad de dage man er træt.
Ligeledes laver jeg større portioner af andre sammenkogte retter. Nogle gange laver jeg en wrap med ris og resten af sovsen, pakker det ind i sølvpapir og fryser det ned, så er der også et let måltid.

Held og lykke med at flytte hjemmefra, det er en rigtig fed tid, hvor man udvikler sig meget.

Hilsen Anna

15 år29. april 2009 kl. 10:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });