Hverdagens alternativer?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hverdagens alternativer?
I weekenden vil jeg gerne hygge mig med min mand og ungerne med rundstykker med smør og nutella. Jeg ved at det ikke er godt for mig, da jeg bør holde mig væk fra både sukker og mel. Et godt alternativ tænker jeg må være knækbrød med ost.

Har I nogle gode alternativer til fredagsslik og kage på arbejdet?

Pernille
15 år25. april 2009 kl. 10:04
re: Hverdagens alternativer?
En skål med æbler, skåret i små bidder vendt med kanel :D sundt, simpelt, billigt og det smager fantastisk.. (hvis man selvfølgelig kan lide ingredienserne) Jeg postede for ikke så forfærdelig længe siden en tråd i kost forumet, tror jeg døbte den 'monster yum is, meget low-kcal), den smager også virkelig nice, og der er mange variationsmuligheder :)

Men ja vedr. knækbrødet, så er det et godt alternativ.
Mht til kagen på arbejdet har jeg ikke de vilde idéer, men tænker du kunne bage sånn en kage med isis-kagemix, ved ikke hvad energi-indholdet siger, men er ret sikker på at det er vel meget lavere end i alm kage..
Håber det kan bruges lidt..
/Kiwi
15 år25. april 2009 kl. 13:17
Hm jeg synes ikke lige jeg kender et alternativ til kage...

Men jeg kender en god dessert. Jeg tager Noget Cheasy vanilie yougurt og putter en håndfuld optøede bær i - eller også tager jeg noget helt mørk chokolade - bare 15 gram og hakker det fint i yougurten - det smager herligt. Og i forhold til dessert er det ikke galt kaloriemæssigt - det er selvfølgeligt mest kaloriefattigt med bærrene.
Det kan du jo evnt. tage i stedet for fredagsslik.
15 år25. april 2009 kl. 14:30
Jeg har nogle kageopskrifter, der er en del sundere end alm. kager. Jeg vil lige prøve at finde dem.
15 år25. april 2009 kl. 15:16
Jeg eksperimenterer en del med at lave sundere kager, så her er nogle af de opskrifter jeg er kommet frem til:
1) dk-kogebogen.dk
2) Chokoladekage:
1 æg
150-200g sukker/honning/xylitol (eller 50g sukker og sødemiddel svarende til 100-150g sukker)
2 spsk olie
6 spsk yoghurt naturel
1 tsk kanel (kan udelades)
1 tsk kardemomme (kan også udelades)
2-4 spsk kakao
1½ tsk bagepulver
1 dl skummetmælk
2½ dl gramhamsmel (andet mel kan sikkert også bruges)
½ dl kokosmel
evt. ½ most banan
Alle indgredienser piskes sammen og kagen bages ved 200 grader i 15-20min. Dejen passer nogenlunde til en alm. springform.
3) Kardemommekage:
1 æg
150-200g sukker/honning/xylitol (eller 50g sukker og sødemiddel svarende til 100-150g sukker)
2 spsk olie
6 spsk yoghurt naturel
1 tsk kanel (eller 1 -2tsk frisk revet ingefær)
1 tsk kardemomme
1½ tsk bagepulver
1 dl skummetmælk
2½ -3dl gramhamsmel (andet mel kan sikkert også bruges)

Alle indgredienser piskes sammen og kagen bages ved 200 grader i 15-20min. Dejen passer nogenlunde til en alm. springform.
15 år25. april 2009 kl. 15:26
Tak for jeres gode ideer. Det vil jeg helt sikkert prøve. Jeg forsøgte mig med den sunde morgenmad i dag og det var faktisk slet ikke så slemt.

Pernille
15 år26. april 2009 kl. 10:43
Her i huset hygger vi også med morgenmaden om søndagen. Det sundere og kaloriebegrænsede valg står på scramble eggs, med enten et par skiver kogt skinke eller masser af champions stegt på panden og hældt over ægene eller gril-steg røget filet (minder om bacon men meget kaloriefattig) og til dette en hel masse lækkert så som tomater, agurkestægner, og peberfrugter, frisk frugt og bær - det er bare så lækkert - og selvom der er nogle i familen der tager en skive rugbrød eller groft brød til , så kan man sagtens blive mæt af menu'en uden brød. Sådan en omgang giver ikke over 300 kal. men er ugens morgenmadshøjdepunkt for alle.
At købe friske blåbær, ananas, økologiske æg og en god italiensk kvalitets skinke er alligevel ikke dyrere end rundstykker - der jo som regel koster over 5 kr stk.
15 år26. april 2009 kl. 14:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });