Kriser

Du læser en tråd i debat > vægttab

Kriser
Hver eftermiddag, når jeg kommer hjem, har jeg simpelthen krise! Jeg er ikke sulten, men alligevel kan jeg ikke lade være med at spise. Selvom jeg spiser rugbrød eller noget andet "ordentlig" mad, kan jeg ikke lade være med at gå rundt og småspise indtil aftensmaden.
Kender I til sådanne kriser, og har I råd til at undgå dem? Jeg ved godt, man skal holde sig beskæftiget, men jeg er nødt til at sidde og lave lektier, og det bliver bare lidt nemmere, hvis man kan sidde og spise noget..
15 år22. april 2009 kl. 16:39
re: Kriser
Jeg kender det godt... Men jeg spiser ikke kun fordi jeg er småsulten. Når jeg er på kur (meget grønt + frugt og ingen brød o.lign.) så bliver jeg sulten - og ikke bare lidt men mega sulten. Min kæreste kommer ikke hjem før kl 19 eller 20 så jeg må bare spise noget...

Hvis jeg dog bare er småsulten drikker jeg gerne en kop te med mælk eller en kop kaffe. Det gør det faktisk for mig (sidder også med lektierne foran computeren) . Hvis den er helt gal spiser jeg mandler og rosiner - men de ryger på no-time og er vildt vanedannende i hvert fald for mig... Frugt i skiver og både er også altid godt.... ikke bare sidde og gnave af et æble, men sidde med lækre stykker der lige passer til en hapser...:o)

Håber du kunne bruge det lille råd...
Gine
15 år22. april 2009 kl. 17:27
Jeg er enig i at en kop the eller kaffe kan være en hjælp. Jeg kender godt det der med at man sidder med lektier - og har brug for et eller andet at række ud efter. Det giver én små tænkepauser, hvilket hjælper én til at komme videre.

Har du overvejet at rive et æble eller en gulerod og så spise det langsomt, i god ro og orden? Det mætter sjovt nok mere end de urevne varianter og det kan hjælpe en del mod sult mellem måltiderne.

Dr Beck (der har skrevet en meget fin bog om cognitiv træning i forbindelse med kur, som jeg kan anbefale at læse) skriver at man kan bruge sætninger som "Der er kun en time til måltidet - det kan du godt vente" og "det er ikke ret lang tid siden jeg spiste, jeg kan ikke være rigtig sulten igen"! Hun skelner mellem fysisk sult, og så den pyskiske tilstand hvor man længes efter mad ("cravings"). Det er lidt vigtigt at kunne skelne mellem de to.
15 år22. april 2009 kl. 20:58
Ja lidt i samme boldgade handler det jo om at bryde vanen. Jeg har en vane med at jeg altid skal købe 2 lakridsstænger lige efter frokost. Det er jeg gået fra. Når jeg overbeviser mig selv om at jeg ikke skal købe den - siger jeg samtidig at hvis jeg får lyst senere kan jeg jo gå over og købe en enkelt. Men IKKE to. Og nogle gange går jeg så over og køber en enkelt. Jeg er nemlig ikke tilhænger af forbud, for så VED jeg at jeg fejler. Andre gange glemmer jeg det eller får ikke trangen og så er det jo fint. Uanset hvad bliver lakridsstangen tastet ind. Og jeg ved godt at den koster næsten 500 KJ på regnskabet. Så det handler også lidt om at vurdere om det er det værd.

Nå men det var mere for bare at sige at måske handler det om at bryde vanen. I stedet for altid at bukke under og spise så overbevis dig selv om at du godt kan vente lidt. Så kan det være du bare i starten udskyder det en halv time og så måske vælger noget sundt at spise, men så kan det måske blive længere og længere tid du kan trække den.
15 år23. april 2009 kl. 11:24
Tusind tak for jeres råd. :)
Vil prøve at rive nogle rulerødder i morgen eller drikke noget the, så håber jeg det virker. :D
15 år23. april 2009 kl. 17:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });