I tvivl - jeres mening?
Du læser en tråd i debat > vægttabAnonym
re: I tvivl - jeres mening?
Jeg tror bestemt ikke at du skal tabe dig mere. At din menstruation udebliver er ikke sundt for kroppen på længere sigt, Det handler ikke om at du skal lytte til de andre og bare lære at leve med utilpasheden, for den vil også være der om 5 kg!!!! Det handler mere om at du skal lære at holde af dig selv som person og elske dit spejlbillede! Det er noget som tager lang tid, men der findes en masse bøger om hvordan man kan hjælpe sig selv på vej til at få det bedre med sin krop.
15 år22. april 2009 kl. 08:24
oOHeidiOo (slettet)
Nej du skal bestemt ikke tabe dig mere, alene det at du ikke har fået din mens. endnu og at dit BMI er så lavt, er klare indikatorer.
Jeg har selv været i din situation, jeg kunne bare ikke elske mit eget spejlbillede, det var rigtig svært at se mig selv uden tøj på, og kunne gøre mig rigtig ked af det.
Jeg har i dag fået et meget bedre syn på mig selv, frygten for at blive for tyk slipper mig nok aldrig, det vil den nok heller ikke med dig, men i stedet har jeg vendt det til at tænke, at det er min forsikring for, at jeg godt kan tage den mere med ro, og spise som jeg skal, for jeg vil aldrig tillade mig selv at blive tyk.
Jeg vil klart anbefale dig at finde en kognitiv psykolog, som kan tale med dig om det, og som måske kan hjælpe dig til at få et mere afslappet syn på dig selv.
Jeg ved det lyder skræmmende at skulle give slip, men jeg taler af erfaring og ved, hvad det har gjort for mig, det har været en lang vej, men jeg er rigtig glad for det i dag.
Du må ikke ødelægge din krop ved at tabe dig mere, du skal i stedet nyde at du er kvinde..
Jeg har selv været i din situation, jeg kunne bare ikke elske mit eget spejlbillede, det var rigtig svært at se mig selv uden tøj på, og kunne gøre mig rigtig ked af det.
Jeg har i dag fået et meget bedre syn på mig selv, frygten for at blive for tyk slipper mig nok aldrig, det vil den nok heller ikke med dig, men i stedet har jeg vendt det til at tænke, at det er min forsikring for, at jeg godt kan tage den mere med ro, og spise som jeg skal, for jeg vil aldrig tillade mig selv at blive tyk.
Jeg vil klart anbefale dig at finde en kognitiv psykolog, som kan tale med dig om det, og som måske kan hjælpe dig til at få et mere afslappet syn på dig selv.
Jeg ved det lyder skræmmende at skulle give slip, men jeg taler af erfaring og ved, hvad det har gjort for mig, det har været en lang vej, men jeg er rigtig glad for det i dag.
Du må ikke ødelægge din krop ved at tabe dig mere, du skal i stedet nyde at du er kvinde..
15 år22. april 2009 kl. 09:53
Anonym
Okay, I har nok ret i at jeg ikke skal tabe mere, jeg kan bare ikke rigtig lide tanken om at måske endda skulle tage på for at kunne få min mens. Men jeg bør nok lytte til min læge, da han vel ved hvad han siger. Jeg kender dog andre som er ligeså tynde som mig som har deres menstruation. Men min fedt procent er på 13,7 og jeg aner bare ikke hvordan jeg skal få den op og jeg kan ikke forestille mig hvordan jeg vil have det med min krop hvis jeg tager på igen, det vil jo blive endnu sværere at acceptere.
Men måske er det en god idé at få noget psykolog-hjælp, men jeg ved bare ikke om det er alvorligt nok til at jeg bør tage deres tid :-S
Men måske er det en god idé at få noget psykolog-hjælp, men jeg ved bare ikke om det er alvorligt nok til at jeg bør tage deres tid :-S
15 år22. april 2009 kl. 19:10
fedania
Naturligvis er det alvorligt nok til at bruge en psykologs tid! Du har det jo tydeligvis ikke godt lige nu - og så er en psykolog da det helt naturlige valg.
Jeg har været til psykolog flere år efter jeg blev voldtaget, hvor flere i min omgangskreds mente, at jeg da måtte være ovre det, fordi det var så længe siden det skete. Men jeg er sgu glad for, at jeg holdt fast og blev der indtil JEG havde det bedre - ikke til omverdenen mente at jeg burde ha' det godt igen.
Aldrig, aldrig nogensinde tænke at du ikke er andre menneskers tid værd, lov mig det! :)
Jeg har været til psykolog flere år efter jeg blev voldtaget, hvor flere i min omgangskreds mente, at jeg da måtte være ovre det, fordi det var så længe siden det skete. Men jeg er sgu glad for, at jeg holdt fast og blev der indtil JEG havde det bedre - ikke til omverdenen mente at jeg burde ha' det godt igen.
Aldrig, aldrig nogensinde tænke at du ikke er andre menneskers tid værd, lov mig det! :)
15 år22. april 2009 kl. 19:51
bruger slettet
Hej, jeg har slet ikke forstand på din situation, men vil blot give dig et råd at spise lidt mere fedt. Nødder er nøglen! De findes i alle afskygninger, både natural, ristede og saltede. Find dem du bedst kan lide og brug dem som snacks i løbet af dagen. Fidusen ved nødder er, at de er ret fedtholdlige, men det er det sunde fedt, som ikke i første omgang sætter sig som fedtdepoter, men anvendes af kroppen i dens mange fedtkrævende processer. Prøv det! Og jeg synes forresten heller ikke du skal tabe dig mere, du ser garanteret kanon ud som du er! Anbefalingen fra førende fitness eksperter er i øvrigt, at kvinder ikke skal længere ned end 16-18% fedt og mænd 12-14%. Held og lykke med det!
15 år23. april 2009 kl. 11:34
burdeikke (slettet)
TommoT: Hvad har det med det hele at gøre? Du bliver nødt til at vurdere situationen inden du smider indlæg ind. Er meget forarget. Undskyld Anonym Bruger, men du er jo spiseforstyrret. Er overbevidst om du ved en del om mad, sunde fedtsyre etc. Du bliver nødt til at arbejde med sindet! Og tro mig; det skal tages alvorligt! - du bliver nemlig ikke lykkelig af de sidste kilol .Tro mig; taler af erfaring.
15 år23. april 2009 kl. 18:48
Anonym
Ja jeg ved en del om mad, jeg ved egentlig også godt hvad jeg skal spise for at tage på i fedt men det svære er at overtale sig selv til at gøre det. Men ja, det er nok sandt at jeg er for fanatisk og jeg tror også virkelig at jeg vil overveje at søge noget psykologhjælp. Tak for alle jeres svar, jeg er glad for jeres råd!
15 år23. april 2009 kl. 22:34
bruger slettet
Til burdeikke:
...prøvede bare at give et praktisk og ufarligt råd, jeg er nemlig ikke psykolog og foregiver ej heller at være det. Har en datter som både har haft spiseforstyrrelse og skizofreni. Måske du kan lære mig et eller andet? Prøv en anden gang at hjælpe i stedet for at skære andre ned. Jeg er til gengæld ikke forarget :-)
15 år24. april 2009 kl. 00:01
burdeikke (slettet)
re: Til burdeikke:
Nogengange TommoT handler det ikke om mad; det undrer mig at du ikke kan se det med den erfaring og det kendskab, du foregiver at have. Der skader det rent faktisk mere end gavner, at komme med "råd", der blot kan sætte maden endnu mere i fokus.
15 år24. april 2009 kl. 00:42
Jeg har et BMI på 18,6 men jeg føler mig som om det er 25-26. Jeg vejer 57kg og er 175cm. Jeg har vejet meget mere og tabt mig herned til. Jeg har dog aldrig været overvægtig.
Jeg har rigtig meget lyst til at tabe ca. 5kg til.
Jeg har aldrig rigtig haft min menstruation, og jeg har været til lægen og han siger at jeg ikke får den hvis mit BMI er under 20. Han synes i virkeligheden at jeg bør ligge på 22,5 ca. da jeg styrketræner og løber meget.
Min familie og venner siger også at jeg er tynd og godt kunne trænge til mere på sidebenene, men jeg kan slet ikke selv se det.
Så spørgsmålet er om jeg skal lytte til de andre og bare lære at leve med utilpasheden omkring mit udseende, eller om jeg skal gå efter vægttabet som forhåbentlig ville gøre mig glad og tilfreds med mit udseende... Hvad synes I ville være den ideelle BMI og vægt?
Og hvad kan man gøre for at ændre sit syn på sin krop i tilfælde af at det er omverdenen der har ret?