Frugtsyre

Du læser en tråd i debat > vægttab

Frugtsyre
Jeg har idag været til tandlæge og fik afvide at mine tænder var syreskadet - så klart jeg har haft så ondt i dem :( Men det kom faktsik bagpå mig at frugt kan skade sådan, jeg spiser ca 6-8 om dagen- men har aldirg overvejet at det kunne give syreskader for tænderne. Så tandlægen sagde at frugt skulle kun spises sammen med et hovedmåltid og højest 3 stk om dagen helst, og tandbøstning skulle man vente 1 time med efter man har spist frugt.
Ja det lyder måske lidt som et luxus problem, men jeg skal på frugt afvænning nu! Bliver lidt svært, men jeg må ind med nogle flere grønsagsstave istedet for alt mit frugt.
Ville bare lige dele min nye viden med jer andre, da tænderne jo gerne skulle holde hele livet :)
15 år19. marts 2009 kl. 19:16
re: Frugtsyre
Det var da vildt, jeg havde heller aldrig forestillet mig at frugt kunne gøre sådan en skade! Det er da også utroligt, at man ikke bare kan spise noget som er helt igennem sundt, der er altid en hage ved alt man propper i munden. Forleden hørte jeg noget om at det bløde inde i agurker er kræftfremkaldende!! Man bliver jo helt paranoid af at skulle tænke så meget over hvad man spiser.

Jeg må vist også til at tænke lidt på mit indtag af frugt, for jeg spiser også rigtig meget frugt i hverdagen, det er jo nemt at vænne sig til da det smager godt, fungerer godt som erstatning for søde sager og er så nemt at tage med på farten.
15 år20. marts 2009 kl. 18:02
Rolig nu, der er også mange andre ting som kan give syreskader på tænderne. Soda- og saftevand er en stor synder på det område og det er både det MED og det UDEN sukker.
15 år23. marts 2009 kl. 01:53
Ja det er jeg helt klar over... Men jeg kan ikke lide sodavand og har aldrig drukket det og saftevand får jeg aldrig. Så derfor kan jeg med sikkerhed sige at det kommer fra de frugter som indeholder meget syre, og det var dem jeg spiste mange af - grape appelsin osv
15 år23. marts 2009 kl. 11:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });