Kiloene rasler af

Du læser en tråd i debat > vægttab

Kiloene rasler af
Jeg ved ikke om det er mig der er unormal, men jeg taber mig lynhurtigt. 500g-1kg om ugen har altid været noget der undrede mig, for når jeg går på kur og spiser ca. 1300-1500kcal om dagen, så ryger der i gennemsnit 500g om dagen på vægten. Og det er ikke kun i starten af vægttabet, det fortsætter sådan. Også selvom jeg dyrker motion og har masser af muskler.

Jeg klager selvfølgelig ikke over det, men det undrer mig fordi jeg er bange for hvad det er jeg taber, da jeg ikke tror på at det kan være fedt alt sammen. Og det har stået på for længe til at det kan være vand. Jeg er bange for at jeg tager af knoglerne eller den slags.

Har før tabt mig på virkelig lavkaloriekure, måske 4 kilo på en uge cirka, og det er ikke noget der kommer på igen når jeg spiser normalt igen. Nu er jeg sådan set tæt på undervægt og jeg forstår ikke rigtig hvordan det kan have gået så hurtigt.
15 år19. marts 2009 kl. 12:29
re: Kiloene rasler af
Det lyder godt også lidt vildt.. Måske har du overdrevet effektivt stofskifte. Måske du skulle snakke med en læge om det.. Så han måske kunne sige lidt om hele sagen.
For ja, hvis du begynder at tære på musklerne blir det sgu lidt farligt..
/Kiwi
15 år19. marts 2009 kl. 18:45
Hej KcalQueen!

Ja, det er meget du taber dig. Jeg tabte mig også meget hurtigt sidste forår, det var ligemeget om jeg spiste mere is og snolder end hvad der normalt ville være acceptabelt - min vægt strøg bare dernedad :-)
Jeg tabte mig faktisk 10 kg fra januar til juni og det er meget, meget hurtigt for mig bl.a. fordi jeg ikke dyrkede nogen særlig motion.

I januar mdr. 2008 havde jeg noget underlivsbetændelse og det viste sig da jeg endelig kom til gynækolog i juni måned, at det havde sat sig omkring min spiral, som så blev fjernet.
Det var dog først helt hen i august mdr. at jeg, efter adskillige penicillinkurer endelig var sluppet helt af med al betændelsen.

Jeg siger selvfølgelig ikke at du har underlivsbetændelse, men man kan sagtens gå med én eller anden ting som gør at kroppen ikke fungere som den skal. Det kan så vise sig på forskellig vis f.eks ved en alt for høj forbrænding el. noget andet.

Jeg klagede da heller ikke sidste år, men når jeg ser hvor langsomt mit vægtab går denne gang så er det helt klart at jeg var godt syg.

Så Queen du må hellere komme til læge og f.eks få dit "crp-tal" kontrolleret.
Held og lykke. Knus fra Spacy :-)
15 år22. marts 2009 kl. 06:51
Jeg kiggede lige i din dagbog for at se om der var et svar at finde der. Hvis den er opdateret så synes jeg det virker logisk at du taber dig.

Som regel spiser du meget lidt. 1200 kcal er max de fleste dage og ofte under. Det er virkelig ikke ret meget. Og slet ikke for en person af din højde og i din alder. Ind i mellem spiser du så rigtig meget. Faktisk nok til at dække 3-4 dages madbehov.

Når kroppen sulter - og du skal muligvis bruge omkring 1300 kcal alene til at holde kroppen kørende og i orden - så tærer den på muskler, knogler osv. Så overvej om du fortsat vil tabe dig, holde vægten eller måske tage lidt på igen og om det er en mulighed for dig at spise mere jævnt hver dag i stedet for nogle dage at få alt, alt for lidt og andre dage alt for meget.

15 år22. marts 2009 kl. 14:15
Ja, nu er det ikke alle dage jeg får skrevet alt ind, men i hverdagen er jeg som regel lidt dårlig til at få nok at spise, jeg har vænnet mig til at spise ting med meget få kalorier så måltiderne kommer til at virke store selvom de ikke indeholder nok energi. Jeg har ikke planer om yderligere vægttab, jeg har før været nede på 48kg og lignede en kz-fange og det ønsker jeg ikke igen. Jeg er ret kraftigt bygget med store knogler, så jeg kommer hurtigt til at se for tynd ud...

Jeg må nok indrømme at jeg er lidt af en overspiser og når jeg så endelig slår mig løs, så har jeg svært ved at stoppe igen. Og de dage hvor det er gået galt, så plejer jeg at have svært ved at komme på rette kurs igen, for så er skaden jo sket og så plejer jeg at tænke "nå jeg prøver igen i morgen". Jeg er nok lidt en trøstespiser... :-S
15 år22. marts 2009 kl. 21:05
Space: Hvad er crp-tal?
15 år22. marts 2009 kl. 21:06
Nu er jeg jo ikke læge eller noget, men cpr står for C-Reaktivt Protein.
Det fortæller noget om infektion i kroppen.

Din læge kan måle et tal på ca. 160 (som er ret højt) ved en simpel blodprøve fra et prik i finger el. øre. Er tallet højere skal der tages en rigtig blodprøve.

Jeg burde selfølgelig have kigget i din dagbog før jeg begyndte at tale om underlivsbetændelse, men det har jeg så gjort nu.
Kære ven, du spiser alt for lidt nogle dage, men det forstår jeg sådan set godt når jeg ser hvor meget du kan sætte til livs andre dage. Det er jo helt vildt hvad du kan sætte til livs!
Jeg er ved at dø hvis jeg en dag spiser over 4000 kcal!!!

Jeg synes du skal prøve at komme til at tale med en kostvejleder el.lign. for at få styr på dine madvaner for du kan da ikke fortsætte på den måde, det er bestemt ikke sundt og det må da også være med til at du føler dig temmeligt dårlig tilpas efter de dage hvor du har indtaget rigtig meget energi.

Jeg håber at det kommer til at gå godt for dig :-)
Knus Spacy.
15 år23. marts 2009 kl. 01:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });