Sødestof-afvænning

Du læser en tråd i debat > vægttab

Sødestof-afvænning
Jeg er på sødestof afvænning pt. Drak alt for meget cola light. Er der andre der har prøvet lignende og har et par gåde råd?
15 år27. februar 2009 kl. 14:12
re: Sødestof-afvænning
Jeg plejede at drikke 1-2L cola light (eller pepsi max) om dagen. Nu drikker jeg det kun til særlige lejligheder etc.

Det bedste råd jeg kan give dig er at droppe afvænning og så bare stoppe helt. Det er 100gange nemmere, end at trappe ned.
15 år27. februar 2009 kl. 15:07
Jeg har også taget en kold tyrker og ikke bare trappet ned, men det gør det jo ikke nemmere!
15 år27. februar 2009 kl. 16:46
Jeg har afvænnet mig selv fra kage. Og vi snakker MEGET kage per dag. De første par uger var klart de værste, nu er der gået 3-4 måneder og har i det store og hele ikke trang til mazerintærte og romkugler mere.
15 år27. februar 2009 kl. 18:24
@ AmalieZaar og Dawn, vil gerne høre hvordan det føles, udtrapningen? Har i oplevet 'apstinens symptomer'?
Har selv et ret stort forbrug af kunstige sødemidler :-/
/Kiwi
15 år27. februar 2009 kl. 18:32
Yummie
Jeg har slet ikke oplevet nogle abstinenser udover trang til cola. Det var til gengæld kun lige i starten.
15 år27. februar 2009 kl. 18:57
jeg har været cola og sødestof uafhængig i halvanden uge nu ( med undtagelse af tyggegummi og cheasy yoghurt ); for mig er det rigtig vildt, da jeg ellers plejer at drikke cola light flere gange dagligt, bruge flydende SØD i kaffe, havregrød osv. Lige nu synes jeg det er rigtig svært og får ret mange kalorier dagligt, dvs. ca 2000 kcal. Drikker danskvand som erstatning og grøn the med ingefær. Jeg spiser aldrig kage, fastfood, chokolade osv., så det var ligesom min eneste last og brugte det som erstatning for alt det andet. jeg har givet mig selv 3 uger. Hvsi jeg har taget på efter 3 uger eller stadig savner det for meget, begynder jeg igen. Jeg har mange abstinenser. Rastløshed især, men synes jeg skylder min krop det. Min vægttabs proces er jo ovre. Men bliver nødt til at have meget fokus på mit kcal indtag imens...
15 år27. februar 2009 kl. 20:16
Jeg bruger også rigtig med sødemiddel, måske netop fordi jeg ikke spiser alt muligt 'lort'. Har virkelig brug for noget sødt dog. Hvorfor har i valgt at trappe ud?
Jeg ville egentlig også gerne, hmm, men den pepsi max er svær at undvære ;-D
15 år27. februar 2009 kl. 20:48
Jeg ændrede mine vaner for over 2 år siden og har holdt det uden tilbagefald. Der er ingen diskussion om at kunstige sødemidler ikke ligefrem er sunde - hvor skadelige hersker der kæmpe uenighed om, men min fornuft fortæller mig, at det i hvert fald ikke er sundt. Taget det i betragtning er jeg nået til et punkt hvor mine vaner i forbindelse med sund mad og motion er så stabile og hvor fokus ikke længere er rettet mod et vægttab, og derfor er det nu min sidste dårlige vane skal ændres ( hvis den kan) - fordi jeg netop har overskuddet og ressourcerne til at sætte ind på det plan..
15 år27. februar 2009 kl. 21:45
Der var hovedsageligt to årsager til, at jeg valgte at stoppe.

1. Sodavand er en unødvendig udgift.
2. Sodavand er usundt. Som Amalie nævner, er man ikke sikker på hvor usundt det er, men under alle omstændigheder er det ødelæggende for tænderne. Og det gør det svært at indtage nok kalk (i form af mælk) om dagen.
15 år27. februar 2009 kl. 23:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });