Når man "kun" skal tabe 4-5 kilo...

Du læser en tråd i debat > vægttab

Når man "kun" skal tabe 4-5 kilo...
Jeg synes det er ekstremt svært, at holde motivationen oppe. Det er svært, når det er få kilo, og de sidder vældig godt fast - måske fordi det i virkeligheden er set point (altså den naturlige vægt for netop dig) er ikke overvægtig, har normal BMI, størrelse 38 (40) og når jeg ser mig i spejlet, er det hele rimelig fast og formet. Meeen alligevel ligger man under for liiigge at tabe et par kilo.
Kender I det, og hvad tænker I om det? Det er en ond cirkel, fordi mad bliver problematisk og problematiseret. Vil vi (der er forholdsvis normalvægtige) kun tabe os, fordi idealet/model verdenen/samfundet dikterer 5 eller endda 10 kilo mindre?
15 år18. februar 2009 kl. 00:01
re: Når man "kun" skal tabe 4-5 kilo...
Jeg synes også at det er latterligt at folk stræber efter noget som er så fjernt fra den naturlige kvindekrop. Alligevel kan jeg heller ikke selv lade være med at lave mere eller mindre urealistiske mål for min vægt. Jeg synes det er dumt at folk bliver sammenlignet med undervægtige modeller som mest af alt ligner piger fra tredje klasse, bare med nogle stylter på...
Folk skulle turde være sig selv, for det er sundere at være en lille smule overvægtig end undervægtig. Men det råd kan jeg jo sagtens give andre, jeg følger det ikke engang selv -.-' haha... Jeg må vel bare indse at jeg er en af dem som ikke tør være mig selv...

Jeg synes også at begrebet "tynd" bliver brugt mindre og mindre, for folk skal nu være EKSTREMT tynde før nogen bemærker det. Hvad der før var for tyndt, anser verdenen nu for helt normalt. Ingen tager en anorektiker alvorligt hvis ikke knoglerne stikker ud og de er ved at falde om på stedet.

Ved en undersøgelse i skolen, i en sundhedsuge, fandt min mor (hun er lærer) ud af at de fleste af pigerne i hendes klasser ikke spiste meget mere end 1000 kalorier om dagen, helt ubevidst. Skolepiger spiser generelt ikke nok. Man kan måske tale om en slags ubevidst spisevægring. Det kan måske forklare hvorfor skolepiger er blevet drastisk tyndere end de har været før. Syvendeklasserne ligner jo 2klasser :-S

Anyway det gør at alle os som spiser normalt og udvikler os sundt, føler os tykke og bliver nødt til at følge de andres vanvid for at føle os almindelige.
15 år18. februar 2009 kl. 06:51
Ja der er mange overvejelser omkring den problemstilling. Jeg synes ikke det giver så meget mening at se dem som samfundets problem, for så er vi da i hvert fald magtesløse over for vores eget selvværd hvis det bare er mediernes eller ugebladenes skyld. Vi er vel nød til at ransage os selv og finde ud af om ønsket om vægttab er fornuftigt nok eller bunder i en evig selvkritik. Jeg er selv en str 40, har bmi på ca 23, 2 tror jeg, alligevel vil jeg gerne tabe mig 6-7 kilo. Hvis man har svært ved at afgøre hvor ønsket egentlig kommer fra kan man jo se på sin BMI. Er man normalvægtig kan man i hvert fald forsvare ikke at tabe sig. Det mest optimale bmi ligger omkring de 22, så synes da i hvert fald ikke man skal gå efter at ligge derunder. Husk at tage højde for at bmi skal være højere hvis man har en stor muskelmasse.
Nå men jeg synes vi skal se lidt ind i os selv, hvis vi bare troede nok på vores eget værd ville samfundet/verdenen slet ikke have magten til at diktere en idealvægt.
Anna
15 år18. februar 2009 kl. 09:40
Man kan da ikke afskrive samfundet indflydelse og blot tilskrive dets indflydelse som dårlig selvværd. Mennesket er i en evig dualisme med det omkringværende samfund; det er med til at skabe os..
Jeg tror ikke det er noget med at turde at være sig selv. For er en selv ikke det, at man gerne vil af med de kilo fx. eller ikke vil? En selv er da ikke et spørgsmål om tal - hvornår har selvet fået tilskrevet et tal?

Men at det er problematisk er en anden side af sagen. Som Champignon så fint nævner, er det jo fuldstændig vanvittig hvor tynd man skal være for at man idagb bliver betragtet som tynd. Da madonna i starten af 2000-tallet startede detox/rawfood-lignende diæt, synes de fleste det var fuldstændig ekstremt og latterligt, idag er det helt normalit at leve efter de principper, der i følge min mening blot er anorexi / ortoreksi (kan ikk huske præcis stavemåden nå pyt...) pakket ind i en nærmest religiøs kost-overbevisning.
Lige så vanvittigt er det at flere modeller falder døde om under catwalken osv. Jeg ved ikke hvornår det ender, og om det nogensinde vender?
15 år18. februar 2009 kl. 12:40
Jeg er fuldstændig enig i at verden omkring os nogle gange er helt fordrejet mht kropsidealer. Det er jo ufatteligt at nogle stadig påpeger at Jenifer Lopez har en stor røv... come on.
Men det går altså også den anden vej, det sker overalt omkring os at folk mere eller mindre direkte spiser til de dør og mange af os har ikke endnu lært at behandle vores krop ordentligt.
Og ja selvfølgelig er vi et produkt af det miljø og det samfund vi er vokset op i. Men det kan man bare ikke bruge til noget som helst.
Det eneste der for individet er konstruktivt at fokusere på, er da ens selvopfattelse.
Det er nok den største kliche, men det mest centrale er da hvordan man selv har det med og i sin krop, og ikke så meget om hvor tynd Madonna er.
Man kan jo kun selv afgøre om man skal tabe sig eller ej og så er man jo nød til at ransage sig selv og finde ud af om det virkelig er et reelt ønske om at have det bedre i sin krop eller det er en trang til leve op til samfundets normer.
Man kan jo godt have brug for at tabe sig 5 kilo uden at det er fordi samfundet har påduttet os ideen om det.
15 år18. februar 2009 kl. 13:01
Jeg vil altså lige påpege at i følge undersøgelser er 'tyk-græsen' flyttet sig. I forhold til før synes de fleste mennesker at folk er tykke ved et højere BMI end før fordi fedmeepedimien har gjort det mere accepteret at være fed.

Jeg synes det er noget pjat. Du bestemmer hvornår du ser godt ud. Jeg synes altså selv at der er et rimeligt 'udvalg' af størrelser mellem kendte fks. Jeg synes Jennifer Lopez har en stor røv, men hun er jo ikke fed af den grund. Jeg synes der er mange sunde kendte.

Jeg synes godt man må tabe sig mere hvis man har lyst. Man skal bare ikke sulte sig selv og man skal ikke gøre det for at være accepterede. Man skal gøre det for at føle sig mere lækker. For at være gladere.

De fleste er jo tynde i en ung alder, men så kommer vægten på, så jeg vil ikke sige det er uhyggeligt eller mærkeligt. Teenagere og børn er tit lidt ranglet fordi de vokser så hurtigt at fedtet ikek kan følge med. Jeg er sikker på mange af dem vægten kommer på igen efter teenagedommen...
15 år18. februar 2009 kl. 14:08
Sqzee: jeg er lodret uenig. Der er ikke et bredt udvalg af skønhedsidealer, der BLIVER valgt imellem. De kendte er ekstremt tynde, også Scarlett og Kate Winslet. De ser bare større ud i forhold til de andre. Flere og flere undersøgelser påpeger jo også at modellerne, skønhedsdronningerne osv bliver tyndere og tyndere. Prøv bare som ex. at sammenlign str. fra det gamle Beverly Hills med det nye - forskellen er markant.
Så kan det godt være at der kommer flere og flere svært overvægtige, og opfattelsen af hvornår man er fed har ændret sig, men det ændre absolut ikke på at skønhedsidealet bevæger sig i den modsatte retning, og dermed også opfattelsen af, hvornår man er tynd.

Ja self er det individet, der selv bør vurdere og bedømme hvorvidt vedkommende har brug for at tabe 5 eller 10 kilo ekstra, men det ændrer ikke på det pres, der ligger fra samfundets side, der gør det svært om ikke umuligt at træffe et rationelt valg. Især fordi det starter så tidligt. Jeg ved ikke om vi ikke kan bruge det til noget som helst, at vide og tænke med ind over, at vi er et produkt af miljøet og samfund, vi er vokset op i. Det synes jeg, er meget givende at tænke på midt i alt slankehysteriet. Samtidig tror jeg det er fra bunden, fra befolkningen, at presset skal komme til en ændring
15 år18. februar 2009 kl. 14:21
Måske er det fordi jeg ikke selv regner modellerne eller skønsdronningerne som særlig pæne. Men de er på den meget tynde side ja, og man kan godt se hvem af dem det er naturligt at være på den vægt eller ikke.

Jeg synes ikke Scarlett og Kate Winselt er ekstremt tynde? Det kan jeg ikke se. Vil du så også mene at en som Anne Hathaway er for tynd? Selma Hieck (staves?)?

Det er rigtigt at der ikke mange er overvægtige kendte kvinder. Men der er folk som Queen Latifa, Oprah (da hun var større) og andre. Hende fra ugly betty også, America et eller andet, men hun er ikke overvægtig egentlig.
15 år18. februar 2009 kl. 17:56
Kate Windslet er faktisk et godt eksempel på en, som som regel er normal at se på. Særligt i "Holy Smoke" var hun imponerende med stor barm og en smule (men kun dekorativt rundet, ikke decideret blævrende) fedt rundt omkring. Det var bare SÅ dejligt at se!
15 år19. februar 2009 kl. 08:57
Ja netop: En der er NORMAL at se på. Men burde str delen ikke være det? Vil skyde på hun er en str. 36. Var i USA over sommeren og mødte flere kendte, og hvor var de små og tynde ( det skal siges jeg selv er en 34/36, og de var meget MEGET mindre end mig) Til det skal jo også nævnes at kameraet lægger ca. 5 kilo oveni...
15 år20. februar 2009 kl. 10:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });