Jeg forstår det ikke...

Du læser en tråd i debat > vægttab

Jeg forstår det ikke...
Hej alle sammen! Jeg synes, det er helt utroligt al den støtte brugerne giver hinanden herinde, det er rart at se og gør det hele lidt lettere:0)
Til mit "problem". Jeg vejer mig selv hver dag, men det sker ofte, at vægten svinger op og ned 1,5 kg fra dag til dag. Oplever I også sådanne ting???, eller er det mon badevægten, der er dårlig? Det er ikke fordi, jeg indtager store mængder mad den ene dag og intet spiser den anden.

Mvh H
15 år6. februar 2009 kl. 11:23
re: Jeg forstår det ikke...
Jeg oplever aldrig selv at min vægt svinger så meget fra dag til dag medmindre jeg har virkelig har overspist dagen før, eller slet intet spist. Men jeg vejer mig ellers også hver morgen. Og det har folk altid brokket sig over og sagt; "du skal kun veje dig én gang om ugen for ellers kan der være forvirrende udsving."

Derfor vil jeg gætte på at det er individuelt, og at vægten svinger mere hos nogle end andre... Jeg vil så kun kunne råde dig til at tage det med et gran salt hvis vægten er gået drastisk op eller ned.
Hvis du føler dig stresset over at se de store udsving, så prøv at nøjes med at veje dig en gang om ugen.

Og hvis du er i tvivl om hvorvidt din badevægt virker optimalt, så kan du jo altid prøve en anden :-)
15 år6. februar 2009 kl. 12:33
Altså... Jeg vejer mig en gang om ugen. Hver mandag morgen. Og måler omfanget hver 14. dag. det er disse data som jeg noterer ned i min lille krops-kalender, som jeg har kun til det formål at registrere hvordan den har det, kroppen (og for lige at holde hånd i hanke med hvad jeg byder den).

Det betyder ikke at jeg ikke liiiige sniger mig op på vægten en gang imellem ellers, bare for at se at min fornemmelse af at have leveret et "ryk" er rigtigt, men det er kun de ugentlige vejninger der "gælder" i min bog.

For ja: udsvingene kan være voldsomme, særligt i forbindelse med menstruation. Jeg kan tage op til 2 kilo på/stå helt stille i mit vægttab op til en menstruation, så det er den lange bane resultatet skal ses på.

Chancen for, at du ser en nedadgående kurve er ganske enkelt højere når du vejer dig sjældnere. Men det er naturligvis en smagssag. Hvis du har nerverne til de der udsving, så følg endelig med. Hvis du hellere vil være lykkeligt uvidende og bare gerne vil se det støtte vægttab, så vej dig højest en gang om ugen, gerne endnu sjældnere (så er chancen for en god oplevelse meget større!)
15 år6. februar 2009 kl. 14:29
Hej, jeg vejer mig hver dag, og nogen gange flere gange om dagen, fordi jeg ved at hvis jeg vejer mig om aften skal jeg ca. veje så og så meget for at have tabt mig! Min vægt giver meget sjældent uforklarlige udsving. Men men jeg er en af de få der har det sådan. Jeg hører om flere herinde der hele tiden siger at hvis de vejer sig hver dag, vil der være store udsving! Men jeg oplever det ikke! Men jeg kontrollere også meget strengt hvad der ryger ind i min krop og hvornår! Prøv næste gang at tage 5 kg mel i i en pose der ikke er åbnet! Så kan du se om din vægt passer eller det er naturlige udsving! Nogen har naturlige udsving! Men hvis det er vægten der fejler noget så er det jo træls at bruge den!

15 år6. februar 2009 kl. 16:40
Min vægt svinger også meget - og jeg har prøvet at holde øje med, hvad der fx. kan forårsage det. Og en helt klar faktor er, hvor meget salt, jeg har spist. Salt binder jo væske i kroppen, og det kan sagtens svinge med 1-2 kg.

Desuden vejer jeg også altid lidt mere dagen efter meget hård motion. Og så hvis jeg spiser meget sent - så er der stadig meget af maden i kroppen i forhold til, hvis jeg spiser tidlig aftensmad. Desuden er visse fødevarer jo ganske simpelt hurtigere om at komme igennem systemet end andre...

Så det er helt normalt, hvis man spiser varieret - væskebalancen ændrer sig fra dag til dag og det gør mængden af mad, der er tilbage i dine tarme og din mave også. Så ignorer de udsving, de har ikke noget med fedtet at gøre, og det er det, vi gerne vil af med :-)
15 år6. februar 2009 kl. 17:06
Ja, det er lidt underligt, men tak for forklaringerne!
Jeg tror jeg vil veje mig én gang om ugen i stedet; det kan være, det bliver mere overskueligt på den måde. Man bliver bare lige "slået ud", når man på én dag tager 1,5kg på;0)

Tak
15 år7. februar 2009 kl. 14:09
Hej du,

jeg svinger også rigtig meget - nogle gange helt op til 2 kilo. I dag f.esk synes jeg det var lidt i overkanten, hvad der var røget på i weekenden, men jeg kan og¨så mærke at mine fingre er helt tykke - så jeg hælder lidt til den forklaring Claus kommer med, at det har noget med salt indtag og væske i kroppen at gøre.

jeg har forsøgt at veje mig kun en gang om ugen, men når vægten står der, så hopper jeg altså op på den også nogel gange flere gange i løbet af en dag. Så jeg tænker jeg vil sætte badevægten i kælderen og kun veje mig en gang om uge i fitness centret - tror det er bedre for min psyke.

Glad for dit indlæg - det siger mig da at andre har det på den måde.

Bettina
15 år9. februar 2009 kl. 13:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });