hjælp jeg er overspiser

Du læser en tråd i debat > vægttab

hjælp jeg er overspiser
hej alle

jeg søger virkelig noget hjælp, da jeg er super desperat efter at tabe mig, men mit problem er bare at jeg er overspiser!!!
jeg spiser gerne 24/4 hvis jeg kan komme til det, men prøver dog at holde mig fra det. alligevel sker det at jeg i hvert fald mindst en gang om dagen (næsten hver aften og flere gange også midt på dagen) spiser til at jeg får det dårligt og har rigtig ondt i maven. og jeg ved virkelig bare ikke hvad jeg skal gøre! min mave er meget stor og strutter, men hvis jeg bare en dag eller to ikke spiser så meget bliver den normal og pæn at se på. men hvad gør man ved overspisning? det er jo ikke fordi det er så usundt (altså maden) jeg spiser bare KÆMPE mængder og desuden dyrker jeg næsten intet motion.....
åh håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig, for jeg har ingen at snakke med det om :(

knus den fortabte
15 år2. februar 2009 kl. 00:00
re: hjælp jeg er overspiser
Faste. Det lyder måske enormt svært, men det er lettere end man tror det er. Sørg for, at du skal noget en eller anden dag, og så planlæg det, så du ikke får en mulighed for at spise noget den dag. Efter at have fastet en enkelt dag, synes jeg, at det er meget nemmere at styre sig.
Selvfølgelig er faste usundt (etcetera, etcetera) men det er et godt redskab til at genvinde selvkontrol. Husk at drikke nok væske: vand, te, kaffe (sort) eller light-drikke. Og KUN at faste EN dag. Start fra morgenstunden, det gør det nemmere.
15 år2. februar 2009 kl. 08:46
Kære du

Her kan man komme med alle mulige råd om hvad du skal spise og hvordan du skal kontrollere dit indtag, men i dine sko ville jeg starte et helt andet sted, nemlig med at forsøge at lokalisere hvorfor du overspiser. Typisk sker det jo fordi vi har et følelsesmæssigt "hul" indeni, som vi så forsøger at fylde op med mad. Jeg kender det selv ganske godt: Jeg har en kæreste som bor i udlandet og hver gang vi har været sammen og skilles igen, føler jeg mig så tom og ked af det - og SÅ bliver der fyldt på til følelsen af tomhed er erstattet af mavepine.

Det lyder rimelig tåbeligt (særligt når man gerne vil tabe sig) men jeg ser i al fald et helt tydeligt mønster hos mig selv. V i er mange der spiser fordi vi i bund og grund er kede af det og føler smerte enten over noget der ikke var godt i fores fortid eller i vores nuværende situation.

Så altså: Før du går i gang med symptombehandlingen, altså at forsøge at få kontrol over dine spisevaner, prøv at finde ud af, hvorfor du gør det. Hvad er det i dit liv som giver dig smerte og/eller tomhed? Kan du på nogen måde gøre noget ved det eller, hvis ikke, finde fred med det og lægge det fra dig?

Først når du er klar over årsagen til dit overspiseri og er gået i gang med at arbejde eller måske endda eleminere denne årsag, kan du tage fat i dine spisevaner og arbejde med dem. Så er chancerne for at det lykkedes til gengæld MANGE gange større!

Held og lykke!
15 år2. februar 2009 kl. 08:47
Også knus til dig!
Fra nu af kan du jo som det første vælge at vende alle de negative ord om dig selv, til noget positivt; Så du er ikke desperat og fortabt, du er eksempelvis vedholdende, ihærdig og har indsigt i dit spisemønster. Lige nu er du overspiser, men du vil forandring. Få noget professionel hjælp i form af en diætist / psykolog / terapeut / coach. Prioriter det! Det koster sikkert ikke nær så meget i længden som al den mad og alle de ærgrelser. Det tager tid at ændre vaner, og vanens magt er stor, men du er stærkere, bestemmer selv og du fortjener den rigtige støtte. Man siger også at tingene skal ændres lidt ad gangen - altså ikke det hele på en gang. Du har taget de første skridt, tillykke med det! Apropos skridt: I eftermiddag / aften - inden du begynder at spise, skal du bestå "sofaprøven": Gå forbi sofaen og ud. Gå en dejlig tur i rask tempo. Det blæser godt i dag, så husk huen og vanterne. Når du kommer hjem, så hyg dig med noget mad / frugt og grønt, evt. i en på forhånd afmålt mængde og en kop dejlig urtete, hvis du kan lide det. Læs i en god bog og begynd at søge efter hjælp på nettet, evt. her på siden. Du er ikke alene, men hvis du føler dig sådan, så er der jo mange foreninger, fitnescentre med hold, aftenskolekurser, firvilligt arbejde osv., osv. Gør det der virker for dig. En klog mand sagde: Du er hvad du spiser og du spiser hvad du køber (chrismacdonald.dk) God vind. Kærligts Lene
15 år2. februar 2009 kl. 09:01
det er ikke sjovt at befinde sig i den situation, man føler sig så magtesløs.
Du kan prøve at skrive et spiseskema, hvor der står klokkeslet, hvad tid du skal spise.
Prøv at drikke noget grøn te, det skulle også virke appetitdæmpende.
hav nogle skrællede gulerødder liggende i en skål vand i køleskabet, så de lige er til at spise, så det er dem du spiser og ikke noget usundt.
En anden rigtig god ting kunne være at aftale med dig selv, at når du spiser må du ikke lave noget andet. DVS. at når du skal spise så sætter du dig ned, fjernsynes må ikke være tændt, du må ikke sidde ved computeren, for det er tit her, når man alligevel sidder ned foran tv eller comp at man hurtigt kan komme til at fylde rigtig meget i munden, så sørg for at når du spiser, så laver du slet ikke andre ting. Så er det ikke så spændende at spise mere.

Håber du kan bruge nogle af rådene
15 år2. februar 2009 kl. 09:51
Har du overvejet at kontakte LMS og høre om der er plads i deres støttegruppe for overspisere?
15 år2. februar 2009 kl. 10:32
Et meget banal råd til din overspisning er i forbindelse med at du nævner, du ikke dyrker motion: Dyrk motion for pokker! Jeg er kedsomhedsspiser; dvs. det eneste der for mig er at gøre når jeg har lyst til at overspise, er at komme ud og bevæge mig. Faktisk er det også netop blevet videnskabeligt bevist at den eneste måde at slippe sulten, primært lækkersulten på, er ved at få bevæget sig...
15 år2. februar 2009 kl. 21:24
Jeg kan anbefale bogen "Slank for altid - med Den Effektive Cirkel" af Birgitte Nymann - den fortæller meget godt om hvad man skal spise for ikke at overspise. Altså med lavglykemiske kulhydrater og sådan. Den hjalp i hvert fald mig rigtig meget med at få styr på mit blodsukker og min lækkersultenhed. Men hvis du mener, at det er mere psykisk betinget, så vil jeg anbefale dig at søge hjælp hos LMS eller andre støttegrupper..
15 år3. februar 2009 kl. 08:09
Jeg vil også pege på at det er det psykiske du skal "behandle". Vi alle ved jo godt at det kræver motion og grønsager for at tabe sig, alligevel ender vi altid med at spise det modsatte. Jeg vil foreslå dig til at gå til hypnotisør, det gik jeg til og har tabt mig 22 kg siden. Det var alle de 800 kr. værd. Han fik mig nemlig til at tænke HELT anderledes, og man kan huske alt hvad han har sagt (man render altså ikke lige pludselig rundt som en kylling.). Du kan kigge på hypnose-info.dk hvis det lyder som noget for dig :-)
15 år3. februar 2009 kl. 10:41
Jeg er selv overspiser, hvilket senerehen har udviklet sig til bulimi.

Overspisning er en spiseforstyrrelse ligesom anoreksi og bulimi - og derfor er det en god idé at søge hjælp til at løse problemet. Jeg ved hvor svært det er at erkende og søge hjælpen, fordi man tit ikke tager sig selv alvorligt nok til at synes man fortjener hjælpen - men den er der altså hvis man ønsker det.

Går du til din læge og han/hun tager dig seriøst (det modsatte sker desværre også til tider) kan du blive henvist til en psykiater, der kan hjælpe dig. Du kan også kontakte foreningen for spiseforstyrrelser

Erkendelsen af at overspisning også er en spiseforstyrrelse er stadig relativt "nyt" i Danmark og derfor bruges den engelske betegnelse binge eating disorder (BED).
Kig evt. på nettet efter noget info.

Når jeg læser at man råder en overspiser til at han/hun "bare" skal kontrollere sit madindtag og lave skemaer osv. så bliver jeg lidt ærgerlig. Det er jo netop det man ikke kan. Fordi forholdet til mad ikke er naturligt. Der er helt andre funktioner og processer i gang når man har en spiseforstyrrelse.

Summasummarum: Søg hjælp hvis du føler dig klar til det og gerne vil ud af det. Og tag ellers små skridt ad gangen. Glæd dig over når det lykkes dig at holde dig fra mad i små perioder, start i det små. Og når du falder i og er nødt til at give efter for trangen til at spise for vildt(for det sker for overspisere på et eller andet tidspunkt), så opmuntr dig selv og husk på at du gør dit bedste og kom op på hesten igen.

Det er en sej kamp, der til tider føles uendelig. Men det lykkes for nogen... Held og lykke på vejen....
15 år8. februar 2009 kl. 19:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });