Belønning og motivation

Du læser en tråd i debat > vægttab

Belønning og motivation
Jeg synes det er svært detteher. Særligt at holde motivationen, så derfor besluttede jeg mig for at lave et nyt wishboard og kæde det sammen med belønninger.
Over de seneste uger har jeg klipped ud og gemt når jeg faldt over et billede eller en stump tekst der inspirerede mig. For to dage siden skabte jeg så luft i kalenderen, købte et stort stykke sort pap og blomster, slukkede telefonen, satte noget lækkert musik på, tændte stearinlys og lavede min yndlingste. Og så tog jeg bunken af materiale frem og gennemgik dem en for en, mærkede efter om de stadig gav mig noget. Dem der var rigtige arrangerede jeg på pappet sammen med mere fjollede ting, bare for at gøre collagen glad: billeder af blomster, guldstøv osv.
Nu hænger den på væggen, mit wishboard og er fyldt med energi og positive wibes. Jeg har med vilje unladt billeder af mig som tyk eller nogen form for negative formuleringer. Der er en lap bøttepapir hvor jeg har tegnet de kilo op som jeg vil tabe og hvor jeg kan skrive datoen efterhånden som jeg gør det, en liste over grunde til at jeg vil tabe mig, billeder af andre kvinder som ser ud/udstråler det som jeg vil, et billede af mig selv da jeg så bedst ud og masser af små citater a' la "I am the sum of all my small steps" og "Der er intet der smager så godt som det føles at være slank". Her er en afdeling der handler om indre ro og sjælefred, en der handller om motion, et hjørne dedikeret til den tatovering jeg vil have når jeg når mit slutmål og et andet til de materielle goder jeg ønsker mig.
Nogle af dem er små og har fået et tal - et tal som minder mig om, at når jeg når det, må jeg få den genstand. Den første er en Wii Fit - det er når jeg rammer 73 kilo, hvilket burde være indenfor de næste par uger. Ved 70 må jeg købe det nye kamera, som jeg næsten har sparet sammen til allerede. Jeg mangler belønningen ved 68, men altså tatoveringen, som jeg stadig tegner på, er ved 65 kilo.
Hver morgen, når jeg børster tænder, stiller jeg mig foran dette wishboard og studerer det, resonerer billederne og budskaberne og bliver glad og motiveret. Og de morgener hvor jeg kan sætte en dato ud for opfyldte mål er naturligvis de allerbedste!
15 år30. januar 2009 kl. 08:53
re: Belønning og motivation
Det var da en god ide. Den tager jeg med mig i min start på at tabe mig. Pøj pøj.
knus Marianne
15 år30. januar 2009 kl. 22:52
Jeg har også gjordt noget lignende. Jeg har en side i min dagbog som jeg har malet og klistret sætninger og billeder på. Bare for at minde mig om hvorfor jeg gør det.

Smadder god idé! Også sådan noget som blomster og guld-støv, det er godt at forbinde vægttabet med noget smukt og dejligt, frem for noget pinefuldt. Det lydder smadder kreativt!
15 år31. januar 2009 kl. 16:37
synes bare det er en rigtig fed ide du har fået at lave et wishboard, det kan helt sikkert inspirere mange til at gøre det sammen, og du hat helt sikkert fat i noget ved kun at fylde det med positive "vibes" og helt udelade de negative. Krydser fingre for at du når dine mål...
15 år1. februar 2009 kl. 23:32
Det lyder som en rigtig god ting med sådan et wishboard :-) Jeg har dog en noget anden måde at hjælpe på min motivation på...

Jeg har to glasskåle stående fremme med bordtennisbolde i. Der startede med at være 25 i den ene skål og ikke nogen i den anden og hver gang, vægten så er kommet et kilo ned, så flytter jeg en bold over i den anden skål. Det giver et godt overblik over, hvor langt jeg er nået - og når vægttabet går for langsomt, så kan jeg stadig kigge på skålen med boldene for det, der allerede er tabt og se, at det da trods alt ikke er helt skidt alligevel ;-)
15 år3. februar 2009 kl. 12:51
DET er også en fed ide! I det hele taget at visualisere vægttabet.

Jeg har også engang, da jeg tog det første store ryk ned i det område jeg er i nu, købt 10 kg af den billigste stegemargarine og stablet på et bord i køkkenet. En gang om ugen vejede jeg mig, registrerede mit vægttab og fjernede en tilsvarende mængde margarine.
Spild af ressourcer måske, men det faktum at der bogstavelig talt var tale om fedt, og at det var decideret ulækkert at stå med, var meget motivernde!
15 år4. februar 2009 kl. 10:12
En anden ide er at bruge gamle syltetøjsglas, og fylde den mændge sand eller jord i hver uge, der svarer til vægttabet. Og så lade dem stå et sted i et vindue, hvor man en gang imellem kan løfte dem lidt op i hånden og mærke hvor meget et halvt kilo egentlig er...og hvor meget det fylder!
15 år4. februar 2009 kl. 15:55

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });