#2 af bruger slettet
Sult
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: Sult
Jeg mener at kunne huske at man siger, at en gennemsnitskvinde vægtvedligeholder ved 2000 kalorier i døgnet. Når jeg får 2000 kalorier i døgnet så holder jeg min vægt. Og jeg dyrker aldrig motion. Så med dit aktivitetsniveau kan du sagtens fortsætte med de 2000 kalorier i døgnet.
Husk at din krop er en maskine der ikke skal slides op, og det bliver den hvis den ikke får nok indenbords. Mangler den næring tager den det fra dine indre organer, som så bliver slidt op.
Husk at din krop er en maskine der ikke skal slides op, og det bliver den hvis den ikke får nok indenbords. Mangler den næring tager den det fra dine indre organer, som så bliver slidt op.
15 år19. januar 2009 kl. 13:49
sqzee (slettet)
Jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe, men du skal altså ikke hænge dig op i andres madplaner (især ikke min!)
Jeg vejer næsten aldrig min mad, så det er kun gæt. Og tit skriver jeg altså ikke min aftensmad ind.
Og jeg forbrænder ikke nær så mange kcal som du gør. Jeg laver næsten intet fysisk i løbet af dagen, så jeg er ret sikker på jeg skal have ret lidt kcal.
Mit råd er måske at spise dig mæt hver dag ( i de rigtige ting self. og ikke til du er mere end mæt) og prøv det i en uge eller to, og se om du tager på. Med den motion du laver, så kan jeg næsten forstlle mig at det vil være det rigtige for dig, men det ville self. ikek være godt hvis du tog på, så prøv det først!
Jeg vejer næsten aldrig min mad, så det er kun gæt. Og tit skriver jeg altså ikke min aftensmad ind.
Og jeg forbrænder ikke nær så mange kcal som du gør. Jeg laver næsten intet fysisk i løbet af dagen, så jeg er ret sikker på jeg skal have ret lidt kcal.
Mit råd er måske at spise dig mæt hver dag ( i de rigtige ting self. og ikke til du er mere end mæt) og prøv det i en uge eller to, og se om du tager på. Med den motion du laver, så kan jeg næsten forstlle mig at det vil være det rigtige for dig, men det ville self. ikek være godt hvis du tog på, så prøv det først!
15 år19. januar 2009 kl. 13:56
bruger slettet
Tak for svar :-D
Kami som du siger er min krop nemlig en maskine, jeg IKKE vil slide op. Det er meget meget vigtigt for mig at den fungerer optimalt så jeg kan danse de timer jeg gerne vil.
Er der nogen af Jer, der ved noget om proteinindtag i den forbindelse?
Kami som du siger er min krop nemlig en maskine, jeg IKKE vil slide op. Det er meget meget vigtigt for mig at den fungerer optimalt så jeg kan danse de timer jeg gerne vil.
Er der nogen af Jer, der ved noget om proteinindtag i den forbindelse?
15 år19. januar 2009 kl. 14:18
HelleC74 (slettet)
Hej Amalie.
Prøv at gå på motion-online.dk og spørg der. Der er rigtig mange kloge mennesker, som ved alt muligt om kostsammensætning når man er fysisk aktiv som dig.
Jeg ville tro, at hvis du er sulten, så spiser du for lidt.
Din krop prøver jo at fortælle dig noget :) Lyt til den. Prøv dig frem med flere proteiner, det mætter mere, og dine muskler har brug for dem, for at leve op til hvad du byder dem!
Når jeg spinner 3X per uge, kan jeg holde et kcal indtag på ihvertfald 2700kcal uden at tage på, (i gennemsnit pr. dag. )
Når jeg gerne vil tabe mig, skal jeg ligge på omkring de 16-1800kcal pr. dag med træning kun 3X pr uge, ellers dør jeg simpelthen af sult!
- Men prøv dig frem.. du behøver jo ikke ramme det samme kcal indtag HVER dag, men se det over en uge ad gangen, så er der også plads til at spise ude nogengange osv.
Prøv at gå på motion-online.dk og spørg der. Der er rigtig mange kloge mennesker, som ved alt muligt om kostsammensætning når man er fysisk aktiv som dig.
Jeg ville tro, at hvis du er sulten, så spiser du for lidt.
Din krop prøver jo at fortælle dig noget :) Lyt til den. Prøv dig frem med flere proteiner, det mætter mere, og dine muskler har brug for dem, for at leve op til hvad du byder dem!
Når jeg spinner 3X per uge, kan jeg holde et kcal indtag på ihvertfald 2700kcal uden at tage på, (i gennemsnit pr. dag. )
Når jeg gerne vil tabe mig, skal jeg ligge på omkring de 16-1800kcal pr. dag med træning kun 3X pr uge, ellers dør jeg simpelthen af sult!
- Men prøv dig frem.. du behøver jo ikke ramme det samme kcal indtag HVER dag, men se det over en uge ad gangen, så er der også plads til at spise ude nogengange osv.
15 år19. januar 2009 kl. 14:58
kp08
På center for spiseforstyrrelse siger at 2100 kcal er min, hvis man er aktiv som unge mennesker nu er, så under det skal du ikke have. Protein mætter, og det gør fibre også, så groft brød og grove grønsager samt kylling er gode ting for kroppe - og det feder ikke!!!
15 år19. januar 2009 kl. 21:26
Muumin (slettet)
Helt bestemt flere proteiner! Tænk også på kilder som bønner, kikærder, hytteost etc.
Og så overvej om du får nok af de sunde fedtstoffer, som også mætter og smører leddene. her tænker jeg på god fiskeolie og hørfrøolie.
Og så overvej om du får nok af de sunde fedtstoffer, som også mætter og smører leddene. her tænker jeg på god fiskeolie og hørfrøolie.
15 år20. januar 2009 kl. 11:02
Buffy1 (slettet)
Jeg vil også anbefale noget mere protein, fordi protein holder en mæt længere. Prøv og spise noget mere og se om du tager på af det. Dit aktivitetsniveau er ret højt og det kan være svært at holde til i længden, hvis du spiser for lidt.
Sørg også for rigeligt med væske, for væskemangel kan også føles som sult.
Sørg også for rigeligt med væske, for væskemangel kan også føles som sult.
15 år20. januar 2009 kl. 12:32
bruger slettet
Tusind tak for råd. Mangel på protein kunne som jeg også skrev øverst godt være en årsag, men som både Helle og Kp08 skriver, kan det godt være at jeg godt kan tåle mere end jeg tror - det kunne være fedt hvis det var tilfældet. Tænkte bare nu jeg var så lille, at mit indtag skulle reguleres ned- men self vejer jeg en del grundet muskler. Også fordi, jeg vil gerne stramme min mave op men til gengæld synes jeg mit hoved snart bliver for stort til min krop haha, så skal helst ikke tabe mig for meget mere.
Mht væske får jeg mere end rigeligt- prøver lidt at dæmpe sulten med væske tit, så er oppe på FOR mange liter om dagen, men kan ikke lige overskue at gøre noget ved det nu. Synes jeg har fokuseret for meget på kost og motion for længe, så prøver at finde andre priorteter
Mht væske får jeg mere end rigeligt- prøver lidt at dæmpe sulten med væske tit, så er oppe på FOR mange liter om dagen, men kan ikke lige overskue at gøre noget ved det nu. Synes jeg har fokuseret for meget på kost og motion for længe, så prøver at finde andre priorteter
15 år20. januar 2009 kl. 14:05
Jeg træner 5 - 6 gange om ugen; primært dans - hurtigt dans som funk og hip hop. Og en enkel dag et par timers salsa, der ikke kræver samme udholdenhed, men stadigvæk giver sved på panden.
Mit spørgsmål er nu: Jeg er sulten konstant. Jeg ved ikke om det er fordi min forbrænding er højere end jeg tror eller det er fordi min grænse er nået for vægttabet, og min krop skriger på mad??? Jeg er ca. en 34/36 i tøj, så er ret lille. På trods af jeg aldrig spiser mad, der ikke har nogen mæthedsværdi, er jeg virkelig sulten, hvis jeg ikke får 2000 kcal om dagen. De 2000 kcal om dagen er også det jeg tror jeg skal have for at vedligeholde vægttabet. Det er i hvert fald det jeg håber, for vil ikke tage på, men vil værre være sulten konstant.
Når jeg ser JEres kostplaner bliver jeg helt fortvivlet / forpustet, for med så lidt mad som I spiser, ville jeg aldrig blive mæt. Og angsten ligger self i , om jeg bliver tyk igen... Kan ikke huske, hvordan jeg tidligere har spist, fordi det er så lang tid siden.
Noget andet er om der er nogen der ved hvor meget protein man ca. skal have med mit idrætsniveau ( ca. 5 gange om ugen; flere gange af flere timer) ? Og i stedet for at sige det i gram så hvad det fx. kan være i madvarer på en dag? Mistænker nemlig også det som havende indflydelse på min sult. Håber på svar :-)