Hvad sker der nu?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hvad sker der nu?
Jeg har nu været i gang med et vægttab i et stykke tid og har fået tabt mig nogle kilo. Min bmi ligger nu midt i skemaet cirka. Men jeg vil gerne tabe de sidste to-tre kilo for at føle mig godt tilpas. Problemet er at jeg nu i to uger har kørt efter en plan på omkring 1300kalorier dagligt, men der er ikke sket andet end at jeg har taget 1,5kg på i de to uger.
For at give et billede af min hverdag kunne en dag se sådan ud:

Morgenmad: 1 stk. rugbrød, 1 æg, 1 banan
Formiddag: 1 æble
Frokost: 1 stk. rugbrød m. 1 skive fedtfattig pålæg, 1 grovbolle.
Eftermiddag: 1 æble
Aftensmad: 150gkalkunfilet med ca. 250g grøntsagsblanding.

Jeg drikker udelukkende vand.
og hver dag løber jeg i mindst tyve minutter.
Hvad gør jeg galt? Hvorfor sker der ingenting?
15 år15. januar 2009 kl. 06:35
re: Hvad sker der nu?
Hej. Hvis jeg skulle råde dig til noget var det at indtage meget mere grøntsager end du får nu. Grøntsager fylder ikke ret meget i kostregnskabet men din krop skal forbrænde en hel del i forhold til kcal.indtaget. Vælg f.eks. de grøntsager som har et kalorieindhold på under 100 i forhold til 100 g vægt. Der er visse grøntsagstyper som du skal holde lidt igen med pga deres stivelsesindhold. Nogle af dem er feks. kartofler, porre, ærter, majs ... og nogle stykker mere. Gulerødder er sunde, men hvis du spiser for mange over for lang tid kan det godt bremse dit vægttab pga det naturlige "sukker/stivelse" som de indeholder. Der er et link her på en af forumsiderne omkring effektive madvarer.
Hvis du har været på kur over et stykke tid og har skruet din fødeindtagelse så meget ned, så kan du være havnet i en situation hvor din krop tror der er hungersnød og derfor selv nedsætter stofskiftet for at skåne sig selv.
Det er kun et bud herfra - håber der er flere der byder ind.
Udover det må du nok væbne dig med tålmodighed - de sidste kilo hvor man kan se målstregen plejer som oftest at være de sejeste, siges der.
15 år15. januar 2009 kl. 11:08
Hov! bed lige mærke i det med gulerødderne. Jeg spiser gerne mellem 100-300 g hver dag. Jeg har aldrig hørt om det, du beskriver. Ved du noget mere om det, eller er der evt andre, der ved mere om det?

Mvh Maurits
15 år15. januar 2009 kl. 12:04
Apropos gulerødder: JEg spiser mange; rigtig mange gulerødder - ca. 500 g. pr. dag ( bruger det hver gang jeg har lyst til snack )
Jeg har i løbet af de sidste 2 år tabt mig tabt mig tyve kilo ( fra en 44 til en 34-36) og har hele tiden spist masser af gulerødder. Det kan man sagtens; det er jeg et levende bevis på
15 år15. januar 2009 kl. 12:42
Heyyy . *smiler* - siger ikke noget om at gulerødder er usunde, blot at HVIS vægten står stille og man spiser mange af dem i den daglige kost, så kan det hjælpe at undlade gulerøder helt en uges tid inden der startes op igen. det kan give stofskiftet og forbrændingen en lille kickstarter.
Amalie - tillykke med de 20 kg. Når du nu har tabt dem over 2 år har du sandsynligvis også ændret andre ting i længere eller kortere perioder mht. din kost og måske motion som har hjulpet dig til det flotte resultat. Det med gulerødderne er jo nok også meget forskelligt fra person til person. Det var bare et råd om at veksle i kosten og nu vi er ved råd ... røde æbler er bedre at spise end de syrlige grønne og hvis man vil have et længerevarende stabilt blodsukker når man spiser frugt skal man helt klart vælge en pære iflg. Iform *S*
God dag til jer alle
15 år15. januar 2009 kl. 13:47
Tak for besvarelserne. Men det er jo i tråd med den generelle forvirring omkring sund/usund mad og kostråd.... man får jo nærmest paranoia af at sætte sig for meget ind i tingende ;) Men overvejer da lige at tage "gulerodsfrie-dage" - HA tænk sig at man skulle skrive det!
15 år15. januar 2009 kl. 14:07
Jeg synes umiddelbart at det ser ud som om at du får for lidt af de sunde fedtstoffer såsom olie, avocado og nødder og det kan godt sætte vægttabet i stå.

Har du prøvet at indtaste din mad her i programmet, så du kan se om fordelingen af protein, fedt og kulhydrat er i orden, hvis ikke vil jeg anbefale dig at gøre det.

Jeg hæfter mig også ved at du ingen mælkeprodukter får. Ikke fordi jeg tror at du vil tabe dig ved at tilføje mælkeprodukter, men fordi det er sundt.
15 år15. januar 2009 kl. 21:43
hej jeg ville bare lige sige......
det er utroligt vigtigt at du ikke spiser for lidt, og at du også indtagr fedtstoffer.

-jo mindre du indtager desto lavere bliver dit stofskifte også hen af vejen, du vænner simpelthen hen din krop til ikke at forbrænde særligt meget fordi den ikke er sikker på der kommer nok føde ind.

samtidig er du nødt til at sørge for at kroppen ved den godt må forbrænde fedtet fordi den bliver tilført fedtstoffer dagligt, så den behøver ikke oplagre fedtet i depoter til dårlige tider.

tag f.eks en enkelt dag om ugen hvor du spiser lidt ekstra og lidt federe så kan kroppen hurtigt finde den rigtige balance igen så du kan tabe de sidste par kg.

det hjælper ikke atvære hverken kcal- eller fedt-forskrækket
15 år16. januar 2009 kl. 00:51
Ja, jeg vil også anbefale flere gode fedtstoffer. Jeghar nu flere gange læst at en lill ehåndfuld mandre (15 stk) om dagen ligefrem skulle være med til at styrke vægttabet - dorudsat naturligvis at kalorieindtaget stadig er mindre endn behovet.

Og så tænker jeg, at der måske mangler noget mere protein? Du skriver at du motionerer, og det er jo perfekt. Men så har du faktisk brug for flere proteiner til frokost for at kunne bygge musklerne op. Elelrs risikerer du, at du taber muskelmasse i stedet for fedt. protein (og fedt) har desuden også den egenskab at de mætte rlængere ne fx et æble - desværre.
15 år19. januar 2009 kl. 09:31
Det lyder som om der er flere vigtige næringsstoffer jeg mangler... det må jeg kigge nærmere på... jeg har aldrig kigget ordentligt efter på fedtbalancesmileyen og den slags, det er nok et forsøg værd.
Tak for alle de gode svar ellers :)
15 år20. januar 2009 kl. 15:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });