Vægtstigning - nu blevet til væddemål !

Du læser en tråd i debat > vægttab

Vægtstigning - nu blevet til væddemål !
Hej piger,

jeg har nu taget godt 20 kg på. Jeg er hamrende træt af det, og kan bare ikke finde motivationen igen. Hvad gør I? Ja jeg spørger dumt, for jeg har været gennem det én gang, - tabte mig 47 kg sidste år og røg på forsiden af Q mag, pga dette.

Nu er motivationen blevet lille og sukkertrangen stor. Det er en meget dårlig kombination !

I denne forbindelse har min kæreste givet mig en udfordring som jeg har valgt at tage op - vi skal til et vennepars bryllup d. 6/6 2009, og til denne dato skulle jeg gerne have tabt mig 20 kg. Hvis jeg har det, vil han give mig hvilken som helst kjole jeg kunne tænke mig .. Men hvis jeg ikke har nået den pågældende vægt må jeg punge ud med et Hugo jakkesæt, hvilket er knap så fedt ..

Så nu kommer jeg og beder om jeres støtte og opbakning, når hele dåsen flyder over ..

Tak for at I tog jeres tid.

Helena :-)
16 år13. november 2008 kl. 18:58
re: Vægtstigning - nu blevet til væddemål !
Jeg er lige begyndt, men min plan er at taste min mad ind hver dag og lade være med at ærgre mig over de dage hvor kosten ikke er helt som den skal være men istedet glæde mig over de dage hvor det går godt.

Jeg har også prøvet at tabe mig før og har taget det hele og lidt til på igen, desværre, men nu har jeg besluttet mig. Det skal være slut og før man tager den beslutning med 100% tiltro på at det nok skal lykkes, så tror jeg ikke at det virker.

Du har en kæmpe belønning at se frem til, men jeg ved af erfaring at det ikke altid er nok til at man holder sig på rette vej.

Prøv at genfinde følelsen fra sidste år og tænk på hvor godt du havde det dengang vægten var lav. Tænk på hvor godt din krop havde det og genfind rusen fra da du var på forsiden af et blad. For mig gav det en vis rus/kick at folk kommenterede hvor flot jeg var blevet og det hjalp mig virkelig på vej.

Surf på nettet, find succeshistorier fra andre som har tabt sig og opskrifter på lækker slankende mad. det plejer at hjælpe på motivationen hos mig.

Jeg håber det hjalp dig lidt på vej.

MVH Buffy1
16 år17. november 2008 kl. 16:36
kik på alle de flotte kjoler du kunde tænke dig at ha på, og kik på prisen... og så tænk lige på hvordan de ville side hvis det var nu du skulle ha den på. ikke lige så flot som om 20 kg. det er ikke sjovt at tænke på den måde men nogle gange nødvendigt synes jeg da jeg ellers kan komme op med mange tusind undskyllninger til at lige spise det der extra der gør at man tar på.

16 år18. november 2008 kl. 20:43
Åhhh jeg hægter mig lige på her - jeg har nemlig også skide svært ved at genfinde motivationen. Sidste år ved denne tid startede jeg min kur og juleaften friede min kæreste og jeg tabte 20 kilo inden vores bryllup d. 13. september. Det var fantastisk. Men jeg ville gerne tabe yderligere 6 kilo, men i mellemtiden har jeg i stedet taget 4 på. Så nu vil jeg faktisk gerne tabe 10 kilo mere. MEN motivationen er ikke eksisterende. Jeg kan simpelthen ikke piske mig op til det, for jeg har jo ikke en deadline.

Men nu skal det altså være. Jeg ville gerne smide de 4 kilo inden jul, for jeg er sikker på at der vil ryge lidt på i julen. Nu har jeg sat et mål om at tabe 1 kilo om ugen vel vidende at det kommer jeg ikke til, men hvis det er det jeg sigter efter har jeg en god buffer til sidespring.

Om 14 dage har vi julefrokost og det kunne være fedt hvis jeg havde smidt de 2 kilo der. Og så tror jeg at jeg skal ha sat mig nogle langsigtede mål, som f.eks. 5 kilo inden jeg skal på bryllupsrejse i februar eller 10 kilo inden badesæsonen næste sommer.

Men ud over planerne på lang sigt, så synes jeg stadig det er bedst med de korte mål - jeg har haft stor held tidligere med 1 kilo på 14 dage - eller 2 kilo på 3 uger alt efter hvor hurtigt det skal gå og hvad der er realistisk.

I øvrigt brugte jeg belønning i form af en spinning ring for hver 5 kilos vægttab - det virker altså også ret motiverende. Her skal det lige siges at jeg har straffet mig selv ved at tage ring nr 4 af efter at jeg har taget på, så jeg glæder mig faktisk til at tabe mig igen så jeg kan tage den på igen.

Håber du måske kan bruge nogle af mine erfaringer og så håber jeg at jeg kan genfinde motivationen ved at blande mig herinde igen. Det synes jeg nemlig hjælper en del. Det hjælper som regel at peptalke andre, så er det lidt sværere bare at falde i selv.

God arbejdslyst med projekt vægttab. Og nå ja forresten - hvor er det da bare skide flot at du har tabt 47 kilo. Du er sej og du kan gøre det igen :-) De 20 kilo er jo bare et lille projekt.
16 år21. november 2008 kl. 10:00
Karina: hvis man hele tiden tillader sig selv at synde fordi "det er jo jul" og "der er jo julefrokost" så er jeg ikke sikker på man vil det nok til at vægten blir permanent af, og kampen blir lang. Man må stå fast og huske på hvor lækkert det føles også at være fast! ;)
16 år23. november 2008 kl. 15:18
Aj, altså... det handler jo om at finde en ballance der er til at leve med. Der er EN formajulefrokost og EN juleaften om året. Så er der nogle få fødselsdage etc. men det e rjo ikke ved de lejligheder man tager på - det er alle hverdage ind imellem og allerværst: de almindelige dage hvor man skal slappe af og hygge. Det er i Danmark lig med noget godt at spise =kalorieholdigt. Det er DER kampen om livvidden skal stå - ikke på mærkedagene.
Jeg tror, som bla.a Iakob og Karina før har talt om her, at det handler om at lave aftaler med dig selv. Når nu jeg besøger min kæreste i Finland næste week-end, så har vi en aftale om ikke at frådse som vi plejer (for en week-end sammen er jo noget særligt) men kun synde een gang - og så holde hinanden fast på det!
Vi har med andre ord taget en beslutning på forhånd, og så er det meget nemmere at have med at gøre end at skulle vurdere løbende. Min erfaring er i al fald at jeg har MEGET nemmere ved at falde i, når jeg skal foretage en løbende vurdering!
16 år24. november 2008 kl. 13:47
Jeg tror altså, at det er bedre for motivationen, at man ved, at man tager lidt på i julen og gør det klart overfor sig selv, at det er i orden. Det er da bedre end at ærgre sig over at man har taget på. Ærgrelsen er ikke så stor, når man selv har bestemt , at det er i orden at tage lidt på i julen

Jeg synes også det er i orden, at man tager lidt på ved festlige lejligheder, men selvfølgelig skal man ikke bare give los og æde løs, men indtage det man har lyst til og så stoppe inden man bliver overmæt og føler sig totalt oppustet.

Så længe man overholder de aftaler, man har med sig selv om f.eks. ikke at spise dessert eller kun tage lidt kage, så fungerer det bedst. Ihverttilfælde for mig. Man skal gøre det på en måde, så man selv er tilfreds, men samtidig ikke føler at man er tvunget til at leve et liv uden bare en lille smule af det usunde. ellers bliver det for surt.
16 år24. november 2008 kl. 19:15
det jeg mener er, hvorfor vide at man tager på og synes det er ok, for at man bagefter ska slide ekstra for at få det af? Hvorfor ikke prøve IKKE at tage på "bare fordi" det er jul, ved stadig at spise lidt fornuftigt?
-Spis klemmentiner (og evt lidt nødder) når der blir sat "snacks" frem
-Se på julemaden som et alm måltid hvor man tager efter Iakobs tallerken model
-Der behøves ikke brun andesovs på alt på tallerknen
Man kan jo godt 'give slip' og ikke tælle men stadig ikke gå helt amok

Jeg mener bare, hvorfor partout svælge og synes det er ok at tage 3 kg på som man ærger sig gul og grøn over bagefter, bare fordi det er jul??
For der er jo også alle fødselsdagene, sikkert i gennemsnit en pr måned mht familie og venner, mærkedage, julefrokoster, nytår.. Hvis hver af de gange er et par kilo ekstra så bliver det hurtig sværere. Bare dét jeg synes =)
15 år26. november 2008 kl. 23:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });