Mangler jeg næring?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Mangler jeg næring?
Jeg har et problem - et temmeligt stort et efterhånden..

JEG ER TRÆT!!! Jeg falder nærmest om af træthed flere gange dagligt. Ved middagstid når jeg ammer min ´søn falder jeg i søvn i sofaen, inden aftensmaden falder jeg i søvn, og når jeg putter ham kl 20.30 falder jeg i søv.. selvom jeg sidder ret op og ned. Jeg er simpelthen så træt!!

Mit daglige kalorieindtag ligger på 2000 til 2400 kcal dagligt (da jeg jo ammer) jeg er moderat aktiv, går en tur om formiddagen med barnevognen, så jeg kan få noget lys her i den begyndende mørke tid. Derudover tager jeg lysterapi ½ time dagligt, men synes ikke det hjælper på energien. Jeg spiser dagligt en vitaminpille, tilskud af kalk, fiskeolie og jern - så er det jeg tænker om jeg mon får for lidt kalorier, siden jeg bliver ved med at føle mig sådan i underskud.. Jeg taber mig ikke sønderligt ca et kvart kilo om ugen, men kroppen har det jo også med at holde igen, hvis den får for lidt.. Nogle erfaringer eller gode råd?
16 år2. november 2008 kl. 15:01
re: Mangler jeg næring?
Hej Githa
Når du ammer, synes jeg, det er en dårlig idé at forsøge at tabe sig, så jeg er afgjort af den mening, at du mangler næring. Spis lidt mere, ikke sådan at du tager på, og se om det hjælper. Hvis ikke, ville jeg søge læge.
16 år2. november 2008 kl. 16:28
Jeg mener da godt man må tabe sig mens man ammer.. hvorfor bruge amningen som en dårlig undskyldning for at forblive fed længere tid en højst nødvendigt.. Hvis jeg skulle vente med at tabe mig til jeg ikke ammede mere, så ville amningen ret hurtigt blive erstattet af flaske, desværre.
Jeg mener da stadig det er vigtigt at være en sund rollemodel for min søn og have nogle sunde vaner. og hvorvidt nogen mener det er en dårlig idé at tabe sig mens man ammer, er for såvidt ikke dét mit spørgsml går ud på. Det er om jeg mon mangler næring.
Om der er andre der har oplevet det samme.. eller som har gode råd.
Jeg er af min læge blevet anbefalet et andet jerntilskud, så nu ser vi om ikke skuden vender..
16 år5. november 2008 kl. 08:04
Får du multivitamin og mineraltablet? Og fiskeolie? Og nok koldpressede olier?
16 år5. november 2008 kl. 10:13
Fiskeolie får jeg, tjek!
Jeg spiser dagligt 6-8 g koldpresset hørfrøolie, 6-8 g koldpresset tidselolie og 6-8 g koldpresset livets olie hver dag, tjek! ;-)
Multivitamin spiser jeg også..

Men jeg talte med min læge om mine jerntabletter. Jeg plejer at spise Hemojern for ikke at få hård mave, men der er åbenbart slet ikke nok jern i. Så jeg skal tage nogle andre tabletter der hedder JernC, og så giver jeg lige dem lidt tid.. min blodprocent bliver tjekket i næste uge når bebsen skal vaccineres :-)
16 år5. november 2008 kl. 13:11
Dejligt med al den olie du får.
Måske du skulle gå over til kräuter blut som også er et jerntilskud men naturligt lavet af urter. Den påvirker ikke min mave. (Ikke jeg har tænkt ved)
16 år5. november 2008 kl. 22:39
Jeg har også kun hørt godt om kräuterblut, men ifølge lægen er der heller ikke nok jern i den..
Jeg har nu købt nogle tabletter der hedder: "Amino Jern Ferrochel" som skulle optages på en særlig måde og ikke give så mange mavegener. Én tablet indeholder 25 mg jern, hvilket svarer til 178% af anbefalet daglig dosis.
Derudover er jeg begyndt at tage "Bio-C-Vitamin" som indeholder 750 mg C-vitamin og 85 mg Calcium pr tablet, så nu burde jeg være godt dækket ind.
Udover mine daglige olietilskud spiser jeg også nødder og mandler samt laks et par gange ugentligt, så tror ikke det er på dén front der mangler noget. Har lidt kulhydraterne mistænkt for at lave ravage.. for jeg skar for godt 14 dage siden drastisk ned på disse, og ALT hvad der hedder slik, lyst brød, kisk, kage osv blev fjernet fra min kost fra den ene dag til den anden og erstattet af masser af grøntsager, rugbrød, en fræk lille kartoffel hver dag samt klidbrød.. så det har nok krævet nogen tilvænning for kroppen..
Jeg døjer stadig lidt med træthed, men det er slet ikke så udpræget, som da jeg skrev 1. debatindlæg..
16 år6. november 2008 kl. 17:51
Noget af det kan jo rent regulært være træthed. Måske skal du bare lytte lidt til kroppen og sove lidt når du føler behov.
16 år14. november 2008 kl. 00:46
Men du har jo også dage med et meget lavt kalorieindtag. Endda under 500 er set. Så jeg tror, du får for lidt næring.
Er det ikke bedre at finde et niveau, som du kan holde i fremtiden, i stedet for sådan en slankekur. Du risikerer at tage det hele på igen plus et par kilo ekstra, når du skal til at spise normalt igen. Det tager så længere tid at tabe sig på denne måde.
16 år16. november 2008 kl. 10:04
At amme "koster" ca. 800 kalorier om dagen. Hvis du spiser 2200 kalorier svarer det til 1400 kalorier reelt indtag (til dig selv) hvilket så absolut er slankeniveau. Du må IKKE spise mindre end du gør! Amning gør, at du ikke kan undgå at tabe dig (hvis ellers du spiser normalt, naturligvis, så slap bare af på den konto. Tænk også på, at du er dit barns eneste føde-forsyning - hvad du spiser, spiser det også.
Derfor skal du også huske at spise de der 600g grønt - både frugt og grøntsager. Vi ved reelt stadig ikke ret meget om vitaminer/antioxidanter og særligt ikke deres indbyrdes påvirkninger. Derfor er en multivitaminpille bedre end ingenting, men prøv at få alle de vitaminer du skal have fra din kost og spis en multivitaminpille oveni for at "dække bunden".
Så er de rogså det med søvnen. Mit barn vækkede mig ca. hver 3. time hvilket betød, at jeg aldrig fik en sammenhængende nats søvn - det var fuldstændig til at få spat af og jeg var som dig ved at dejse omkuld. Tag din krops signal om hvile alvorligt og sov når dit barn gør det. Så kan det godt være at du ikke får været så huslig som du muligvis har ambitioner om, men det er heller ikke vigtigt. det eneste område som du skal være supermor på er overfor dit barn. "Jamen hvad har du da lavet hele dage?" - spørgsmål skal du bare ignorere. De kommer alligevel kun fra mennesker der ikke har født eller for hvem det er så lang tid siden at de ikke kan huske det.
Slap af - spis sund og godt og koncentrer dig om dit barn - i er stadig i tæt symbiose selv om i nu ikke længere er sammensmeltede. Alt andet er pt. lige meget. Du skal nok vende tilbage til verden meget hurtigt ;-)
Held og lykke!
16 år24. november 2008 kl. 14:03

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });