BMI - fup eller fakta?

Du læser en tråd i debat > vægttab

BMI - fup eller fakta?
Ja overskriften siger jo det meste... Men jeg tænker tit over hvorvidt bmi egentlig er spor brugbart... Jeg har tit sammenlignet bmi på folk og erfaret at to personer med det samme bmi kan have vidt forskellig tykkelse.. Fx har min mor et bmi på 23 og ser virkelig slank ud mens en af hendes veninder, ser buttet ud med samme bmi...

Og hvordan kan det være at de samme bmi-grænser gælder for både kvinder og mænd?

Så stoler I på BMI? Og hvis I gør, hvilket bmi synes I så er det ideelle?
16 år31. oktober 2008 kl. 11:21
re: BMI - fup eller fakta?
Jeg synes BMI er noget lort. Eller: Jeg synes naturligvis, det er en god ide med nogen retningslinjer og nogen kasser og kategorier, man kan inddele folk i, men der tages jo ikke højde for noget (andet højden;-)) Mit bmi er også højt- omkring 22,5, men fx. siger min sidste fedtmåling, at jeg har ca. 7-8 kg fedt på kroppen. Rent teoretiske kunne vi lege, at jeg nu smed de her 7-8 kg, rent fedt, ikke væske , muskler eller noget. Jeg ville dermed veje 50 kg, og stadig ligge indenfor normal området i bmi, men med en fedtprocent på 0!!!?!- 0 kg. fedt på kroppen!! SÅ jeg stoler under ingen omstændigheder på bmi. Heller ikke på vægt , for den sag skyld. Jeg synes det giver et meget forkert billed af virkeligheden. (dog er der visse fordele rent personligt : Gode milepæle; personlige mål; vægtvedligeholdelse etc.)
16 år31. oktober 2008 kl. 13:56
Ja det er rigtigt. Man bliver bare nogen gange så træt af alle disse tal og opstillinger, skemaer og kurver man skal passe ind i, og folk glemmer at se på sig selv og mærke hvad der føles rigtigt i stedet for hvad videnskaben prædiker om.
Det er som om folks værd, bliver målt i tal. Man skal jo se folk som mennesker, og ikke som et nummer, synes jeg i hvert fald...
16 år1. november 2008 kl. 11:28
Så vidt jeg husker er der to sæt. Et til mænd og et til kvinder. Men jeg ved hvad du mener. Tror en fedt pincet ville være mere præcis. Min kammerat er ret stor og kan ikke blive forsikret før hans bmi er under 30 tror jeg det er. Men han er altså 2 meter høj og muskeløs. Der er da fedt udenpå men han er ikke "fed". Men det er bmi de går efter. Lidt uholdbart. Det tager jo ikke højde for muskler osv
16 år1. november 2008 kl. 13:58
Jeg er enighed at skemaer og fælles retningslinier i sagens natur aldrig kan være præcise - Det er jo retningslinier!

Desuden handler BMI jo altså ikke om udseende, men om sundhed. Så det er vel også fordommene om, at det at være slank er ligmed at være sund, der er i spil i denne sammenhæng.
16 år6. november 2008 kl. 16:24
ikke enig. Sundhed er mange ting. Ikke bare et spørgsmål om kost. BMi er en indikation for hvornår man er i faregruppen for livsstilssyddomme. Er iøvrigt det samme for begge køn. Men børn har deres egen klassifikation. BMI tager ikke højde for etnicitet eller muskler...

se evt. who.int

16 år6. november 2008 kl. 18:00
Det jeg mente med to sæt er også at de siger hvor man bør ligge på skalaen hvis man er mand eller kvinde. Men skalaen er den samme for begge køn.

"Det ideelle BMI
Kvinder: 20,5 - 24,9
Mænd: 22,0 - 26,4" :ifølge vægtkonsulenterne

Er enig med PostED. Tynde mennesker er ikke nødvendigvis sunde mennesker!
16 år7. november 2008 kl. 13:34
Det tror ikke på det. Det kommer jo an på, hvilken kropsbygning man har og lignende
16 år12. november 2008 kl. 18:13
Håber jeg kan finde ud af at indsætte dette indlæg. Har lige oprettet mig, og prøvet at finde lidt rundt. *S*

Nå, men BMI er for mig et retningslinje. Jeg er fornylig kommet under en BMI på 25. Og er hermed inden for normalen.

BMI handler om Højde og Vægt. Og da fedt vejer mere end fedt, kan en person i god form og god muskel masse godt ha den samme BMI som en person med mindre god mængde muskel masse.
Henviser til det MalouxD skriver, med moderen *SS*

Jeg synes ikke man kan bruge en BMI til at fortælle så meget om menneskers sundhed. Eks. har min søster en lille BMI, men hun er hvad man på nymoderne kalder "tyndfed". Så ud fra hende BMI, er hun sund. Men den holder ikke en meter *SS*

På den anden sige, var det et stort mål for mig, at komme ned og ha´ en almindelig BM (under 25)I. Ligesom målet om at løbe 5km på under 30 min.

16 år13. november 2008 kl. 11:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });