#2 af bruger slettet
Sund livstil på gymnasiet?!?!
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: Sund livstil på gymnasiet?!?!
Jeg er lige startet i 1g, og det pisser mig af at alt hygge og socialitet skal foregå i selskab med to kasser kaloriefyldt, fedtbindende øl og en enorm mængde chips... De fleste ser skævt til en hvis man takker nej til alcohol, smøger eller junk... Og det eneste man kan købe i kantinen er Oreos og hvide boller...
Så jo jeg kender det godt, og indtil videre har jeg bare accepteret at det er sådan og forsøgt at finde de mennesker der var mest forstående... Jeg tror det er svært at ændre på unges levevis...
Så jo jeg kender det godt, og indtil videre har jeg bare accepteret at det er sådan og forsøgt at finde de mennesker der var mest forstående... Jeg tror det er svært at ændre på unges levevis...
16 år30. oktober 2008 kl. 06:42
Esti91 (slettet)
I vores kantine er der både sunde og usunde ting. Det synes jeg er ganske fint, da folk så selv kan træffe et valg.
Mht. fester og lign. kan du drikke light sodavand eller holde sidde med en tom øldåse, det har en eller anden effekt, at du sidder med noget i hænderne, selvom du egentlig ikke drikker:p
Vi har kageordning i klassen, og når der deles kage ud, bliver min sidekammerat mere end glad for et ekstra stykke:)
Derudover laver jeg en lækker salat oftest blandet med hytteost eller tun aftenen før, så jeg ikke behøver at bekymre mig om frokosten:) Derudover har jeg altid grovboller i fryseren, som lige kan komme med i tasken som et hurtigt mellemmåltid.
Mht. fester og lign. kan du drikke light sodavand eller holde sidde med en tom øldåse, det har en eller anden effekt, at du sidder med noget i hænderne, selvom du egentlig ikke drikker:p
Vi har kageordning i klassen, og når der deles kage ud, bliver min sidekammerat mere end glad for et ekstra stykke:)
Derudover laver jeg en lækker salat oftest blandet med hytteost eller tun aftenen før, så jeg ikke behøver at bekymre mig om frokosten:) Derudover har jeg altid grovboller i fryseren, som lige kan komme med i tasken som et hurtigt mellemmåltid.
16 år30. oktober 2008 kl. 07:31
iakob
Der er jo lavet flere undersøgelser som viser at elever som spiser sundt (og dyrker et minimum af motion) får mere ud af undervisningen. Undersøgelserne er lavet på skole-niveau så spørgsmålet er hvor stor effekten er for enkelte individder på en skole hvor flertallet spiser usundt.
Men der er ved at blive lavet nogle forsøgsordninger her i Danmark med kostordninger i folkeskolen. Med lidt held så får jeres børn gavn af det ;-)
Men prøv lige at kikke lidt omkring jer - vi har nemlig en tendens til udelukkende at se det vi søger efter (da jeg var gravid syntes jeg at antallet af gravide på gaden eksploderede, da jeg var tyk syntes jeg at magre sild dominerede gadebilledet - og nu synes jeg at jeg ser en masse tykke mennesker). Læg mærke til de stille typer i hjørnerne og se hvad de gør - det kan være at der er flere end I tror af dem som ikke har en sodavand-og-chips levevis.
Og så vil jeg da råde jer til at tale med jeres kantine og gå igennem jeres skoleledelse for at få sat sund mad på menuen i kantinen. Prøv også at få det ind i skolefagene - ernæring, fordøjelse, sund kost og dens indvirken på kroppen, kan jo snildt være et emne til biologitimerne - hvad med emnet "hjernemad"? Hvilken kost er godt for hjernen? Jeg mener også at fysik/kemi burde kunne indeholde et emne omkring mad og kalorier.
I sprogfagene kan man måske lære ldit om madkulturen i andre lande.
I geografi kan man se på havet, fisk, fiskeindustrien og hvor de gode spisefisk havner og hvor meget de koster (så kan I f.eks. finde ud af hvordan det kan lade sig gøre at opdrætte pangera (stavning?) fisk i Asien og fragte dem til Danmark og sælge dem billigere end fisk der er taget op af havet lige uden for vores dør).
I historie kan I se på madkulturen i Danmark gennem tiden - både traditionel dansk mad og også hvor inspirationen til maden er kommet - og hvorfor (havde de tyske indvandrere på den jyske hede f.eks. nogen effekt i dansk madkultur? Hvad med de tyrkiske indvandrere i 1970'erne?). Man kan også se på gymnatisk- og (sports)foreningskulturen i Danmark.
Det var bare nogle ideer. Men at sætte motion/sport og ernæring/mad på skemaet i nogle enkelte fag, kan faktisk være en god idé.
Men der er ved at blive lavet nogle forsøgsordninger her i Danmark med kostordninger i folkeskolen. Med lidt held så får jeres børn gavn af det ;-)
Men prøv lige at kikke lidt omkring jer - vi har nemlig en tendens til udelukkende at se det vi søger efter (da jeg var gravid syntes jeg at antallet af gravide på gaden eksploderede, da jeg var tyk syntes jeg at magre sild dominerede gadebilledet - og nu synes jeg at jeg ser en masse tykke mennesker). Læg mærke til de stille typer i hjørnerne og se hvad de gør - det kan være at der er flere end I tror af dem som ikke har en sodavand-og-chips levevis.
Og så vil jeg da råde jer til at tale med jeres kantine og gå igennem jeres skoleledelse for at få sat sund mad på menuen i kantinen. Prøv også at få det ind i skolefagene - ernæring, fordøjelse, sund kost og dens indvirken på kroppen, kan jo snildt være et emne til biologitimerne - hvad med emnet "hjernemad"? Hvilken kost er godt for hjernen? Jeg mener også at fysik/kemi burde kunne indeholde et emne omkring mad og kalorier.
I sprogfagene kan man måske lære ldit om madkulturen i andre lande.
I geografi kan man se på havet, fisk, fiskeindustrien og hvor de gode spisefisk havner og hvor meget de koster (så kan I f.eks. finde ud af hvordan det kan lade sig gøre at opdrætte pangera (stavning?) fisk i Asien og fragte dem til Danmark og sælge dem billigere end fisk der er taget op af havet lige uden for vores dør).
I historie kan I se på madkulturen i Danmark gennem tiden - både traditionel dansk mad og også hvor inspirationen til maden er kommet - og hvorfor (havde de tyske indvandrere på den jyske hede f.eks. nogen effekt i dansk madkultur? Hvad med de tyrkiske indvandrere i 1970'erne?). Man kan også se på gymnatisk- og (sports)foreningskulturen i Danmark.
Det var bare nogle ideer. Men at sætte motion/sport og ernæring/mad på skemaet i nogle enkelte fag, kan faktisk være en god idé.
16 år30. oktober 2008 kl. 09:03
bruger slettet
Da jeg gik på gymnasiet for snart 4 år siden, skrev jeg om fedmeepidemi i samfundsfag i tredje årsopgave. Der var fedmeepidemien ikke rigtig kommet på dagsordenen endnu, og jeg var den første gymnasie-elev til at belyse emnet samfundsfagligt, hvilket faktisk efterfølgende medførte en del debat og oplæg fra min side. Ikke destro mindre ved jeg , at det idag er vældigt populært blandt tredje års opgaveskrivere, så delskunne det også være et muligt emne at tage op ( også i historie; den teknologiske udvikling og globaliseringen af madkulturer er begge syndere mhp fedme) Dels viser interessen blandt 3. års elever jo også lige netop, at de heller ikke er slikspisende ligeglade elever ( I hvert fald ikke altid ), men også har en interesse inden for det sundhedsvidenskabelige...
16 år30. oktober 2008 kl. 15:58
bruger slettet
Med andre ord: DU er absolut ikke alene!
16 år30. oktober 2008 kl. 15:59
C00kie (slettet)
Tak alle sammen! Er vrkelig glad for at jeg ikke er alene :)
Jeg vil helt klart tage det til mig I har sagt, og ja jeg burde ikke have skammet mig over, ikke rigtig at have passet ind i den sammenhæng. Vil prøve at se hvad mine nyfundne venner siger til mine spisevaner uden cencur ;)
16 år1. november 2008 kl. 14:16
Now (slettet)
Jeg går også i 3g på gymnasiet og jeg er helt enig. Dog findes der mange sunde alternativer på vores skole. Der er mulighed for melon, æbler, bananer, grovboller, ananas og andet lækkert. - Men generelt synes jeg man er alt for inaktiv i skolen, vi har ikke rigtigt noget vi kan lave i frikvarterne udover at spise og hygge snakke.
I min klasse er tendensen at alle har taget 3-10 kilo på.. Så derfor synes jeg det er godt at man er opmærksom på det inden de ekstra kilo har placeret sig på maven..
I min klasse er tendensen at alle har taget 3-10 kilo på.. Så derfor synes jeg det er godt at man er opmærksom på det inden de ekstra kilo har placeret sig på maven..
16 år4. november 2008 kl. 21:58
Fallafel (slettet)
Jeg er selv gymnasie elev og samtiddig prøver jeg at holde den slanke linje, og ja det kan godt være svært. Synes dog ikke vi skal begynde at klage os over at andre spiser usundt, det er et valg de træffer, ligesom det er et valg du træffer at gøre det omvendte.
Undskyldninger for ikke at leve sundt har vi mange af. Desværre, men lad ikk de andre fra gymnasiet tage gnisten fra dig,.
Undskyldninger for ikke at leve sundt har vi mange af. Desværre, men lad ikk de andre fra gymnasiet tage gnisten fra dig,.
16 år9. november 2008 kl. 20:03
For er godt træt af at der konstant skal spises slik, selv mens vi har undervisning, og folk drikker hæmningsløst, deres forståelse for vores andres livstil er ikke speciel stor..
Tænkte på, hvordan nogle af jer håndtere det?
:)