På den igen efter brylluppet

Du læser en tråd i debat > vægttab

På den igen efter brylluppet
Nu er det 16 dage siden jeg blev gift og ugen op til gik det galt i forhold til mad - lidt for lidt grønt og lidt for meget slik. Efter brylluppet har der været alt for mange rester af kransekage og chokolade, så jeg har sammenlagt taget 2,5 kilo på :-O Dog ser det ikke så slemt ud i madital, for der vejede jeg for en måned siden 1,2 kilo mindre end nu. Men når jeg nu ved at jeg i mellemtiden har været længere nede, så er det jo ikke ret tilfredsstillende.

Og så kan jeg da godt mærke at den store motivationsfaktor er røget. Jeg er ikke i tvivl om at jeg gerne fortsat vil tabe mig - de 2,5 kilo først og sidenhen gerne 6½ kilo mere så jeg kommer ned på 70. Men jeg har ingen deadline længere - blot det mål at det skal gå nedad - ganske langsomt.

Jeg kan godt blive lidt skræmt over sådan at ha mistet kontrollen. Jeg har spist junkfood og store mængder chokolade og også kage i de sidste 3 uger. Hvor meget livsstilsændring er der så over det hvis jeg på så kort tid falder pladask i junk-fælden igen. Hmmmm. Nå men nogle af vanerne og de sunde tanker hænger da ved. Og så må det handle om at stoppe inden det går HELT galt - altså at man ikke lader vægten fortsætte sin himmeltur, men får det stoppet mens det stadig er et overskueligt projekt. Det er det jeg gør her, hvor jeg trods alt kun har taget 2,5 kilo på.

Lige nu har jeg sat som mål at tabe 2 kilo inden 1. november ud fra den tanke at jeg håber de første kilo ryger hurtigt når jeg kommer igang med at taste ind igen. Og så vil jeg efterfølgende gå efter ca 1 kilo om måneden. Så nu har jeg skrevet det - så må vi håbe at jeg kan tage mig sammen og gøre noget ved det.
16 år29. september 2008 kl. 09:09
re: På den igen efter brylluppet
Du må arbejde med at finde motivationen igen. Den er mindst lige så vigtig som motion ;-)

Tænk tilbage til før du gik på kur. Vil du se sådan ud igen? Have alle de dårligdomme der fulgte med? Både selvværdsmæssig og sundhedsmæssigt?

Tænk på alle de søde kommentarer du har fået (og ikke mindst blikkene fra ungkarlene i kantinen til frokost.. jojo, den er god nok ;-).

Tænk på hvor dejligt det bliver når du har nået dit mål. Tænk på den sejr det vil være. Vil du virkelig være sådan en taber at du giver op halvvejs?

Jo.. man ryger lynhurtigt i igen. Det har jeg også erfaret - jeg hører heller ikke til dem der frivillig lægger en pose halvspist chips eller en halv plade chokolade fra mig. Hvis jeg ikke gør noget bevidst, så spiser jeg til der ikke er mere - og slikker papiret. Det vigtige er ikke at man er sådan - det vigtige er at man erkender det så man kan håndtere det.

For mig bliver det til kontrol og monitorering.

Kontrol involverer at fjerne alle de fristelser, som jeg kan, til hverdag. At spise efter en fast rutine - så man ikke engang ser de usunde ting i kantinen. At tænke i termer af grøntsager så snart snakken falder på aftensmaden. Og det handler om planlægning i forbindelse med weekender og hyggedage og små-lejligheder som en kolega's jubilæum, fødselsdag mv.

Hvis man gør det så kan man godt æde igennem til sin egen kerne-families fødselsdage, konfirmationer, brylupper, bryllupsdage, studenterfester samt juleaften, nytårsaften og til påskemiddagen samt året store grilfest og firmaets julefrokost og sommerfest. For mit vedkommende er det cirka 10 dage om året hvor der er frie tøjler. Nå ja.. også 30 dage mere hvis man også skal æde løs i ferie og ferie-fridage ;-) Der skal man nok beherske sig lidt.

Monitorering foregår naturligvis med badevægt og målebånd. Og også med sit tøj - for når bukserne blver svære at knappe så har man en udfording, man skal møde med rejst pande !

Med mit sindelag så er det især de halv-festlige lejligheder som ferier og weekender og besøg hos venner og familie og hyggeaftner med venner, jubilæer og fødselsdage mv på arbejdet og den slags jeg skal passe på med. Det er dem som er svære for mig.

Foreløbigt skal jeg altså klare mig gennem 6 dage uden fede og søde sager. Den umiddelbare belønning bliver lidt slik, et stykke kage og en bolle på søndag - som jeg så kan spise med god samvittighed.
16 år29. september 2008 kl. 10:55
Har ikke rigtigt nogle gode råd til motivationen- ved vist ikke helt hvor min kommer fra, den er der bare ......

Jeg vil dog rose dig for at melde ud på siden. Bliv ved med det :-) Det må være goat at tvinge din hjerne til at beskæftige sig med vægttabet hvad enten den vil eller ej.

Jeg tabte selv 17 Kg til mit bryllub for 12 år siden (vejede 4 kilo mindre end nu til mit bryllub) holdt det henover sommeren, og tog så det hele på igen og mere til :-(
Pas på ikke at slå over på autopilot. Pludselig en dag vågner du op og har taget det hele på igen.

Kæmp kæmp kæmp ! :-)
16 år29. september 2008 kl. 11:34
I kan være helt rolige - jeg vil netop IKKE gi op halvvejs. Og jeg vil netop IKKE slå på autopilot for så om et år at opdage at alt arbejdet er spildt.

Jeg kører dog lidt en anden taktik end Iakob. Men den har jeg kørt hele vejen så jeg tror på den. Jeg tror ikke på at nægte mig selv adgang til søde sager - jeg skal bare igen ud i at undgå spontane slik orgier. Dvs. at jeg fra nu af skal spise planlagte og begrænsede mængder slik i forhold til at jeg de sidste uger har spist ukontrolleret og en dag bemærkede at der var røget 300 gram chokolade. Men de var altså også bare gode. Hov jeg vil sgu lige prøve at taste 300 g after eight ind - det var nemlig noget der minder om after eight - bare for at se hvor meget energi det er. Så kan jeg bruge tallet til at slå mig selv lidt kærligt men bestemt i hovedet.
16 år29. september 2008 kl. 12:16
5277 kJ for 300g after egiht. Sådan nogle dage skal man altså ikke ha mange af. :-O
16 år29. september 2008 kl. 12:18
nej for så må man vel ikke få andet end det chokolade på en hel dag...? nu er jeg ikke vant til kj, tæller i kcal men det er tit så chokerende hvor meget man kan få skrabet sammen hvis man giver los og spiser ligesom man ville en hvilken som helst given dag inden man kom herind og fik lidt kontrol med det =)
16 år29. september 2008 kl. 13:52
Ja nogle gange kan man undre sig over at man ikke vejede meget mere. :-O
16 år29. september 2008 kl. 15:23
=))
16 år29. september 2008 kl. 21:11
Rettelse: Min strategi er ikke at undvære slik og guf og kage og chokolade helt. Jeg undværer det til hverdag (men kan godt finde på at tage et lille stykke bliver jeg budt/fristet).

Denne gang taler vi lynkur. Der skal fældes knap 3 kilo og nu kan jeg godt overskue ikke at måtte spise slik i de 6 uger det tager (fødselsdage og andre fedtdage undtaget). Det har jeg det faktisk ret godt med. Men det er bestemt ikke det samme som at jeg forsager slik og kager i al evighed. Så strategien er ikke helt så anderledes, Karina ;-)

På min info-side står der: "Din krop behøver et indtag på mindst 5.021 kJ pr. dag". Så de 5277 kj er under en normal dagsration, men nok til at holde kroppen kørende (hvis man altså ikke tænker vitaminer og mineraler og kostfibre ind i det).

Ud over de ting jeg har nævnt til at holde motivationen, så kan det også være en god idé at skrive om de gode sunde ting man har gjort. Det kan være her på madital eller på din blog eller i en dagbog.

Fortæl om den sunde mad du laver, som smager godt (det er også en god måde at blive bedre til at lave sund mad der smager, på),

Fortæl om din motion (hvad var særlig hård ved din karatetime? Løber du stadig? Anden motion?),

Fortæl om fristelser du undgik/modstod,

Fortæl om dine planer for den næste uge / 14 dage (det forpligter at have det skrevet ned). Både mht mad, regler du sætter op (kun een portion, spis langsomt, ros dig selv, andre beck eller non-beck ting), planlagt motion, forstyrrende elementer som festdage, fødselsdage mv og hvordan du planlægger at håndtere det.
16 år30. september 2008 kl. 08:19
Ja i det hele taget handler det om fokus og aftaler med sig selv og nogle gange bliver de aftaler nemmere at holde hvis man siger dem højt. Jeg synes min dag i går gik lidt galt, men så alligevel ikke - lad mig prøve at forklare.

Jeg startede jo med indtastninger igen i går og det gik fint. Mandag er normalt vores rugbrødsdag fordi vi har et par stykker som skal til karate fra 17-18 og en som skal til spejder 19-21. Så vi har ikke så meget tid. Men så fik manden pludselig den ide at den skulle stå på pizzariamad. ARGH. Jeg bestilte kylling til mig selv og valgte at spise pommes fritterne også. Men alt blev anslået i vægt og tastet ind og sammen med det chokolade jeg også fik i går endte dagen alligevel med underskud. Ikke helt så meget som planlagt, men jeg er alt ialt alligevel godt tilfreds. Og det er der flere grunde til:

1. Jeg tænkte ikke bare årh hvad skidt - jeg spiser bare løs. Nej jeg tastede alligevel i madital.
2. Til aften havde jeg lyst til mere af chokoladen, men her havde jeg allerede konstateret at underskuddet var mindre end planlagt, så jeg undlod at tage flere chokolader.
3. Jeg brugte det som motivation til at komme ud og løbe allerede her til morgen igen. Mine ben er lidt smadrede nu efter karate i går og løbetur her til morgen, men jeg er glad og føler mig friskere end jeg har gjort længe.

Og så havde jeg "tabt" 200 g her til morgen. å alt ialt en okay genstart af "kuren".
16 år30. september 2008 kl. 12:58

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });