Efterårsferie ved vesterhavet

Du læser en tråd i debat > vægttab

Efterårsferie ved vesterhavet
Så er jeg hjemme igen efter en uges efterårsferie ved Vesterhavet. Vejret var frygteligt: høj sol og ingen vind. Ikke lige just efterårs-ruske-hav-vejr (men det blev nu nydt alligevel).

Solen var ikke det eneste som blev nydt, skal jeg ellers lige hilse og sige. Og det er ikke motionen jeg tænker på. Jeg fik nemlig en mild halsbetændelse / forkølelse og efter en enkelt løbetur så kunne jeg slet ikke overskue at skulle ud og løbe de øvrige dage.

Næ, det der blev nydt var mad i al for store mængder og slik, guf og kager. I al for store mængder.

Ja, ok, det har jeg det sådan set fint med. Det var et valg, men efter den søde kløe kommer den sure svie og jeg frygter ærligt talt lidt for vægtens dom i morgen. Under alle omstændigheder skal jeg på skrump igen - livsstilsændring som det så politisk korrekt hedder nu om stunder. Men sandheden er snarere at min livsstilsændring har været igang i over et år og nok fortsætter de næste 5 år. Nej.. jeg skal på skrump - tilbage til hverdagen. Næste gang jeg sætter tænderne i søde sager bliver næste weekend til min søn's 6 års fødselsdag.

Succeskriteriet er at holde mig fra de søde og fede sager indtil da.

Men ellers så vil jeg da også lige fortælle at vi har fået: marineret sild, røget makrel, rejesalat, blandet havguf i form af fiskefrikadeller til frokost, samt havkat, rødtunge, hornfisk, ål, rødspætter, laks og torsk til aftensmad. Alle dagene stod aftensmaden på fisk på nær ankomstsdagen. Jeg tror dælme jeg har fået en del omega3 fedtsyrer indenbords af de helt sunde :-D
16 år28. september 2008 kl. 21:46
re: Efterårsferie ved vesterhavet
Jeg kender godt problemet - jeg har også fået alt for meget mad og slik. Men nu skal jeg også på den igen. SKriver lige i en anden tråd ;-)

Var vægten hård ved dig her til morgen ?
16 år29. september 2008 kl. 08:39
60,9 kilo

Det er både godt og skidt. Det er 2,4 kilo over min målvægt og over min max-grænseværdi på 60 kilo.

Men det er godt fordi det faktisk er en kilo mindre end jeg frygtede. Der er jo alverden til forskel på 60,9 og så 61,1 kilo, ikke sandt?

Så jeg er tilbage med vejning af mad og indtastning af motion. Det bliver ikke nemmere af at jeg har en mild halsbetændelse (en tilstand hvor jeg normalt æder gajoler, vics og den slags i stor stil samt bruger honning/sukker i theen, men det er forbudt nu).

Reglerne siger:
* Kun een portion
* Spis sundt, som jeg har lært det i løbet af det sidste års tid
* INGEN slik, kager, guf, søde eller fede sager (næste søndag undtaget pga 6 års fødselsdag i familien og selv da skal det være med måde).
* Tilbage til onsdagsvejningen. Der ser I mig nok i cirka 6 uger hvis mit vægttab føler planen)

Den sidste bliver svær når nu jeg har fyldt mig med usunde ting i den sidste uge, så det er lidt en kold tyrker.
16 år29. september 2008 kl. 10:27
Hej Iacob. Velkommen tilbage :-)

Surt med vægten, men det er jo så bare endnu en mulighed for at bevise overfor dig selv at du har kontrollen.
Er helt sikker på, at jo flere gange det lykkes, jo mere sikker vil du være på og i fremtiden :-)

Øvelse gør som bekendt mester :-)
16 år29. september 2008 kl. 11:43
Tak :-)

Jeg var ellers stolt af mig selv igår. Der var lasagne og pølsehorn i kantinen i går - som Karina tørt bemærkede: en god dag at starte sin kur på.

Lasagnen kan ikke friste mig - den er for klam. Men jeg plejer at tillade mig selv et pølsehorn med sennep når det er der. Men ikke igår. De 3 kilo skal af og så kan jeg godt undvære en kaloriebombe i tarm wrappet i brød af tvivlsom ernæringsmæssig værdi. Så selvom jeg var fristet så skød jeg bare tanken fra mig (det hjalp også at fortælle Karina at sådan en fætter skulle jeg altså ikke have) og jeg spiste min rugbrødsmad med torskerogn og kyllingepålæg og broccoli-salat med rigtig god samvittighed og uden den mindste selvmedlidenhed !!

Igår en times tid før aftensmad kunne jeg mærke i min mave at jeg var ved at blive sulten. Ikke så sært når man i en uge har spist super-meget og så går på mager kost i små/moderate mængder. Men jeg sagde til mig selv: "Der er kun en time til vi skal spise. Det kan jeg godt vente" og "Rart med lidt sultfølelse i maven. Det er som at mærke kalorierne falde bort" (det sidste var nu mere et udslag af mit sarkastiske sindelag end en egentlig holdning).

Efter aftensmaden havde jeg cirka 58 kj tilbage hvis jeg skulle have mit planlagte underskud. Men jeg havde glemt at taste en skive torskerogn ind - og det gav et underskud der var mindre end det planlagte. Så blev jeg sulten. Og spiste et lille æble og endte med et underskud på knap 200 kj over det planlagte.

Det havde jeg det rigtig godt med. Fordi dels er et underskud på 1600 kj da meget bedre end ingen overskud og dels fordi at jeg valgte sundt og lidt og fravalgte dårlig samvittighed på trods af at jeg ikke helt nåede mit fastsatte mål. Og dels fordi jeg ikke valgte at sulte, være sur og have problemer med at sove senere.
16 år30. september 2008 kl. 08:29
Godt gået - og fantastisk hvilken magt det har at sige det højt hvad man tænker. Og da du sagde at du ikke skulle ha en pølse - tænkte jeg jo faktisk. Hmmm nej så skal jeg heller ikke. Og så vild er jeg faktisk heller ikke med pølser. Jeg tog dog en lille portion af lassagnen, men med masser af grønt på siden.
16 år30. september 2008 kl. 13:03

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });