#2 af kong uggermugger (slettet)
Har ikke lyst til mad før op ad dagen....
Du læser en tråd i debat > vægttabkong uggermugger (slettet)
re: Har ikke lyst til mad før op ad dagen....
Jeg kan som regel spise hvad som helst men ikke hvis jeg er meget træt. Så skal jeg helst have noget der er så kold og frisk som mulig. Fx musli. Jeg har en som er glutenfri og ikke bliver blød i mælken, ligesom fx havregryn, for det kan jeg ikke ha hvis jeg er træt. Så vokser det i munden. En anden ting er smoothies. Men ikke dem fra dame bladene hvor der lige er banan og en pære blendet med skummetmælk. Det mætter jo ikke. Jeg laver en hvor der både er hørfrøolie, proteinpulver og noget som hedder guarmin (alternativinfo.dk) og så selvfølgelig banan og hvad man lige har. Den mætter rigtig godt =)
16 år15. september 2008 kl. 15:38
bruger slettet
Jeg er altid sulten om morgenen, jeg har faktisk nogen gange det modsatte problem, at jeg mister appetitten om aftenen, men det er jo ikke så problematisk endda da der alligevel ikke skal bruges så meget energi senere på dagen.
Hmm hvis jeg endelig ikke skulle have lyst til at spise noget om morgenen men kan mærke at min krop har behov for noget mad, plejer jeg at spise noget som er let som knækbrød med magert pålæg og frugt... Eller prøv en fiberrig muslibar og et stort glas koldt mælk eller juice.
Du kan også lave en frugtsalat og anrette den flot, så det ser mere appetitvækkende ud. Brug spændende frugter, bær, nødder og den slags, så det ikke ligner den sædvanlige kedelige morgenmad.
Lav en smoothie af nogle lækre frugter og ting du kan lide, det er altid lidt nemmere at få flydende ting ned, når man ikke rigtig har lyst til mad. Du kan også prøve at lave en suppe. Det er måske en lidt underlig morgenmad, men om vinteren når det er koldt, synes jeg ikke der er noget bedre end at vågne op til en varm skål suppe.
Ellers bag dine egne boller eller rugbrød, og put sukkerfrit syltetøj på (prøv evt. isis syltetøj).
Du kan også spise en lillesmule mørk chokolade opad formiddagen til at holde blodsukkeret oppe hvis det ikke lykkes at få rigtig morgenmad ned :)
Hmm hvis jeg endelig ikke skulle have lyst til at spise noget om morgenen men kan mærke at min krop har behov for noget mad, plejer jeg at spise noget som er let som knækbrød med magert pålæg og frugt... Eller prøv en fiberrig muslibar og et stort glas koldt mælk eller juice.
Du kan også lave en frugtsalat og anrette den flot, så det ser mere appetitvækkende ud. Brug spændende frugter, bær, nødder og den slags, så det ikke ligner den sædvanlige kedelige morgenmad.
Lav en smoothie af nogle lækre frugter og ting du kan lide, det er altid lidt nemmere at få flydende ting ned, når man ikke rigtig har lyst til mad. Du kan også prøve at lave en suppe. Det er måske en lidt underlig morgenmad, men om vinteren når det er koldt, synes jeg ikke der er noget bedre end at vågne op til en varm skål suppe.
Ellers bag dine egne boller eller rugbrød, og put sukkerfrit syltetøj på (prøv evt. isis syltetøj).
Du kan også spise en lillesmule mørk chokolade opad formiddagen til at holde blodsukkeret oppe hvis det ikke lykkes at få rigtig morgenmad ned :)
16 år15. september 2008 kl. 17:31
ninse (slettet)
Jeg tror, man skal "tvinge" sin krop til at ændre vanerne. Jeg har altid været sulten om morgenen - og kunne spise. Til gengæld havde jeg en rigtig bøvlet vane med at springe frokosten over og så spiste jeg til gengæld MEGET aftensmad og næsten altid mere mad senere på aftenen (ikke godt - slet ikke for forbrændingen). Jeg har nu i en periode tvunget mig selv til at spise frokost, selv om jeg faktisk ikke havde lyst og nu er det ikke længere tvang!
Så måske skal du prøve at finde et eller andet, der med lidt magt kan glide ned om morgenen og så ellers give det tid.
Held og lykke
Nina
Så måske skal du prøve at finde et eller andet, der med lidt magt kan glide ned om morgenen og så ellers give det tid.
Held og lykke
Nina
16 år15. september 2008 kl. 20:47
angelique (slettet)
Jeg har aldrig rigtig haft lyst til at spise morgenmad men overspiser konsekvent om aftenen hvis jeg kan komme afsted med det. Synes faktisk at mad i tal hjælper rigtig meget på overblikket over fødeindtag og på samvittigheden.
Min krop bliver først sulten ved 10-11 tiden men jeg har lært mig selv at spise om morgenen og er næstent nået frem til at være sulten når jeg vågner.
Jeg startede med at tvinge mig selv til at spise. Det var ik meget der røg ned i starten, det kunne være et halvt stykke frugt, en skive ost eller et æg eller lign. Tvang så mig selv til at spise en lille bid når jeg var på vej til skole og bare alligevel sad i bussen eller togen og så igen da jeg kom i skole. Begyndte sidenhen så at øge morgen mængden og skære ned/drop maden under transport og ved ankomst.
Det har vel taget mig et par år at nå til hvor jeg er nu men morgen maden har klart været det sværeste nogensinde for mig at ændre ved min kost. Alt andet har været super nemt at ændre i forhold til men det er vel meget individuelt fra person til person hvad der er sværest at ændre ved ens kost.
Er nu på ca. 10 gram havregryn der laves til havregrød og er blandet med nødder og kerner, kakao og kanel for at give et tåleligt antal kalorier og smag.
Min krop bliver først sulten ved 10-11 tiden men jeg har lært mig selv at spise om morgenen og er næstent nået frem til at være sulten når jeg vågner.
Jeg startede med at tvinge mig selv til at spise. Det var ik meget der røg ned i starten, det kunne være et halvt stykke frugt, en skive ost eller et æg eller lign. Tvang så mig selv til at spise en lille bid når jeg var på vej til skole og bare alligevel sad i bussen eller togen og så igen da jeg kom i skole. Begyndte sidenhen så at øge morgen mængden og skære ned/drop maden under transport og ved ankomst.
Det har vel taget mig et par år at nå til hvor jeg er nu men morgen maden har klart været det sværeste nogensinde for mig at ændre ved min kost. Alt andet har været super nemt at ændre i forhold til men det er vel meget individuelt fra person til person hvad der er sværest at ændre ved ens kost.
Er nu på ca. 10 gram havregryn der laves til havregrød og er blandet med nødder og kerner, kakao og kanel for at give et tåleligt antal kalorier og smag.
16 år17. september 2008 kl. 06:39
angelique (slettet)
Morgenmaden har faktisk også hjulpet på mit føde indtag op af dagen. Overspiser mindre om aftenen men jeg spiser så også ca hver 3 time.
16 år17. september 2008 kl. 06:40
Anonym
:-)
Hej alle
Tusind tak for de mange, rigtig gode råd!! :-)
Dem vil jeg helt sikkert tage til efterretning og bare "tvinge" mad ned i starten og håbe på det kommer hen ad vejen :-)
Igen mange tak :-)
Det hjælper rigtig meget på motivationen!
De bedste hilsner
Anne
Tusind tak for de mange, rigtig gode råd!! :-)
Dem vil jeg helt sikkert tage til efterretning og bare "tvinge" mad ned i starten og håbe på det kommer hen ad vejen :-)
Igen mange tak :-)
Det hjælper rigtig meget på motivationen!
De bedste hilsner
Anne
16 år17. september 2008 kl. 15:31
Jeg har den mærkeligste rytme hvad angår mad..
Mit problem er, at jeg ikke har lyst til mad, før klokken er omkring 13. Min maven knurrer tidligere, men jeg har ikke lyst til at spise. Det resulterer i, at mit blodsukker bliver lavt og jeg spiser alle mulige usunde ting, især om aftenen. Samtidig er jeg så træt, fordi blodsukkeret kører op og ned. Det bliver lidt en ond cirkel..
Hvad gør I, når I ikke er sultne om morgenen - eller er I altid det? :-)
Venligst Anne