Mål for overvægt: livvidde

Du læser en tråd i debat > vægttab

Mål for overvægt: livvidde
Jeg sidder her med dagens udgave af 24timer, som på side 14 har en artikel om at livvidde er et bedre mål for sundhedsfarlig overvægt end BMI.

Dansk Sundhedsinstitut har sågar lavet en beregning på hvad hver cm over grænseværdien koster sundhedsvæsnet (et godt økonomisk argument for at tilbyde overvægtige gratis motion som fedme-forebyggende foranstaltning).

Se denintelligentekrop.dk

Artiklen kan ses her jp24timer.dk

Så det er frem med målebåndet, piger og drenge. Og så har vi alle en ny "ting" at fejre ud over de sædvanlige 5,10,15,20 etc kilos vægttab og de sædvanlige 100,90,80,70 etc kilos vægt: Når målebåndet siger hhv 94 (mænd) og 80 (kvinder) om maven.
16 år29. august 2008 kl. 09:02
re: Mål for overvægt: livvidde
Læste det godt - og synes på én eller anden måde, at det virkede totalt uoverskueligt :(

For mit vedkommende mangler jeg i så fald 18 cm *gisp* Men sjovt at det "skræmmer" mig mere end 20-25 kg.... Man skal nok bare "vænne" sig til den måde at måle på :)

Indtil nu, har jeg "tabt" 11 cm om taljen (og 15 kg - på nær 400 gram) - så det burde jo ikke være helt umuligt.
16 år29. august 2008 kl. 10:02
Den er svær - mit BMI er 23, hvilket jo er i normalområdet. Jeg er 168 cm. høj og vejer 65, men kan dog ikke passe mit tøj fra før graviditet og fødsel - primært pga. min mave som måler 97 cm.!!!

Jeg har tabt 1 centimeter om maven, for hver af de 3 kg. jeg har tabt imens jeg har været her på MadITal, men fortsætter det sådan, så skulle jeg ned og veje 50 kg, før maven er væk, såå....

Men tanken om ikke kun at skulle kigge på vægten, for at vurdere ens sundhed, er god. Har ikke selv en vægt, så her er det spejlet der bruges.

16 år29. august 2008 kl. 13:52
Menes der taljemål eller øvre/nedre delle ?

Mit taljemål er "kun" 88, men jeg ved ikke hvad jeg måler over og under.

Jeg tror nok at jeg hører til den udprægede pæreformede gruppe. I hvertfald var min mave flad, da jeg sidste vejede 77Kg, jeg har i øvrigt heller aldrig haft problemer med topmave da jeg vejede fra 70 og nedad.

Må glædes over at min dumme krop trods alt har nogle fortrin. :-)
16 år29. august 2008 kl. 14:19
I linket til den intelligente krop står der at man skal måle omkredsen 2 cm over navlen. Altså taljemålet. Os, der stadig har lidt hud til overs efter vægttabet har jo også stadig et pænt stort omkreds om maven ;-)

Der stod også samme sted at man skelner mellem let forøget risiko og forøget risiko (for sundheden) ved hhv 80 og 88 cm for kvinder (hhv 90 og 102 cm for mænd). Så kaktus og kaffen, I mangler bare 10 cm for at få reduceret faren og vejle ligger næsten i området for let forøget risiko.

Men min pointe var dog mere at få indført nogle flere successer, så man fejrer sit vægttab / cmtab nogle flere gange - ikke at sætte uoverskuelige fremtidsudsigter op.

Vejle kan f.eks. juble højt når hun har nået de 87 :-D
16 år29. august 2008 kl. 14:42
jeg har godt læst det før, husker ikke hvor, jeg måler 91 cm om taljen, så der er et stykke vej endnu.
16 år29. august 2008 kl. 14:56
Det var faktisk lige præcis taljemålet og dets konsekvenser for helbreddet, der fik mig i gang med et vægttab. Jeg startede med et taljemål på 98 cm og nu - 20 kg lettere - er min talje 76 cm. Jeg har altså tabt ca. 1 cm talje for hvert tabte kilo.

Man opererer også med THR (forholdet mellem talje og hofte), der helst skal være under 0,8 (Talje: 76 cm/ Hofte: 93 cm = 0,82).
16 år29. august 2008 kl. 15:56
Men... Jeg synes godt nok det er lidt vildt.
Jeg måler lige præcis 80 2 cm over navlen - og har en bmi på 21,6.

Det vil sige at jeg egentlig ville ha' godt af at tabe mig lidt flere centimeter rundt om maven.

Det er nok ikke en metode jeg vil bruge eftersom jeg allerede nu er begyndt at spekulere på om jeg snart skal til at stoppe vægttabet for ikke at se alt for tynd ud.
16 år29. august 2008 kl. 18:49
Det er nok "målebånd med måde" (?)
I hht. hvad kaffen skriver, så er der jo forskel på om man har fået børn el. ej, hvor mange gange man evt. har været gravid samt alder. Jeg har samme problem; nemlig at de fleste af mine ekstra kg sidder som et dellebælte rundt om maven - og jeg kan heller ikke lyne mine bukser fra før jeg fik børn!
Og så er man vel bare skabt forskellige... (heldigvis ;-) )
16 år29. august 2008 kl. 21:24
Nej, jeg ville heller ikke selv bruge det som en målestok. Antal tabte kilo er mere til at tage og føle på. Det samme er antal tabte cm.

Men hvis fagvidenskaben siger at kvinder med en livvidde større end 80 har forøget sundhedsmæssig risiko, ja så tror jeg altså på det. Og hvis politikere og statsøkonomer kan se visdommen i at give folk med større livvidde et tilbud om gratis motion, så hurra for det. Men som mål for et vægttab så kan jeg ikke rigtig se det fungerer. Ikke alene i hvert tilfælde. Akkurat ligesom BMI - jeg kunne ikke bruge grænseværdien 25 til ret meget end at fejre da jeg passerede den. Som mål duer den ikke.

Men til gengæld er det jo en grænseværdi mere som man kan fejre når man har krydset den.
16 år29. august 2008 kl. 21:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });