upålidelig vægt
Du læser en tråd i debat > vægttabiakob
re: upålidelig vægt
Der er forskel på hvor godt en vægt er kalibreret. Dvs den ene kan godt veje den samme genstand til en højere vægt end den anden - uden at nogen af de to vægte er ustabile. Kun hvis den samme vægt vejer den samme genstand med forskellig vægt fra gang til gang, kan den siges at være ustabil.
Nu er du jo ikke en genstand - din vægt ændrer sig. Det betyder også noget.
Men med mindre din vægt faktisk er ustabil kan du sagtens bruge den til at følge dit vægttab med. Også selvom den vejer lidt mere eller mindre end en mere nøjagtiv vægt - fordi det er forskellen fra uge til uge som er interessant.
Min vægt vejede lidt mere end lægens vægt, og jeg tror da på at lægens vægt er den mest nøjagtige. Så jeg kender godt problemet, men mener ikke det er et problem i forhold til vægttab og livsstilsændring.
Når man kommer ned på omkring midten af området for normal BMI, så er det alligevel hvordan man har det og hvordan man synes man ser ud, der betyder noget - ikke om der står 65 eller 67 på vægten.
Nu er du jo ikke en genstand - din vægt ændrer sig. Det betyder også noget.
Men med mindre din vægt faktisk er ustabil kan du sagtens bruge den til at følge dit vægttab med. Også selvom den vejer lidt mere eller mindre end en mere nøjagtiv vægt - fordi det er forskellen fra uge til uge som er interessant.
Min vægt vejede lidt mere end lægens vægt, og jeg tror da på at lægens vægt er den mest nøjagtige. Så jeg kender godt problemet, men mener ikke det er et problem i forhold til vægttab og livsstilsændring.
Når man kommer ned på omkring midten af området for normal BMI, så er det alligevel hvordan man har det og hvordan man synes man ser ud, der betyder noget - ikke om der står 65 eller 67 på vægten.
16 år7. august 2008 kl. 12:51
ForBlid (slettet)
tak for dit svar. Ved ikke om jeg fik udtrykt mig klart nok, men min egen vægt er så ustabil at den viser varierende tal selv når jeg træder op med sekunders mellemrum. så der er ingen tvivl om at den ikke helt duer, når man ønsker at følge sit vægttab - ikke desto mindre er det jo den jeg har til rådighed. Og det gør det frustrerende.
Og problemet igår var jo at glæden jeg fik i fitnesscentret, hvor jeg pludselig vejede over et kilo mindre end jeg gik rundt og troede blev udfordret da jeg så kom hjem til min egen dumme vægt.
Og problemet igår var jo at glæden jeg fik i fitnesscentret, hvor jeg pludselig vejede over et kilo mindre end jeg gik rundt og troede blev udfordret da jeg så kom hjem til min egen dumme vægt.
16 år7. august 2008 kl. 13:04
bbqtheman (slettet)
Jeg løser det ved kun at veje mig i motionscenteret. På den måde undgår du også at veje dig for ofte. Man kan ikke være sikker på at have tabt sig, hvis man vejer oftere end én gang om ugen.
Det giver også ekstra motivation til at komme afsted i motionscenteret, idet man gerne vil se hvordan det er gået med vægten :).
Det giver også ekstra motivation til at komme afsted i motionscenteret, idet man gerne vil se hvordan det er gået med vægten :).
16 år7. august 2008 kl. 16:02
Idag er jeg optimist og tror på fitnesscentrets vægt, den ser lidt mere prof ud - men alligevel går jeg rundt med følelsen af at man overhovedet ikke kan regne med de dumme vægte.