#2 af bruger slettet
Stofskifte-påvirkning.. Fup eller Fakta?
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: Stofskifte-påvirkning.. Fup eller Fakta?
Så vidt jeg ved er der ingen videnskabelige bevidser for, at ens stofskifte sænkes ved lavt kcal indtage - du skal vidst forholdvist langt ned igennem længere tid (mener at have læst under 800 kcal) før det har en betydning.
Der er kan ske, hvis du taber dig for hurtigt, er at du taber for meget muskelmasse og for lidt fedt - og mindre muskelmasse = mindre stofskifte - idet muskelmasse forbrænder mere end fedtmasse.
Det er hvad jeg har læst mig frem til :) Så kan ikke garanterer for at det er 100% korrekt.
Der er kan ske, hvis du taber dig for hurtigt, er at du taber for meget muskelmasse og for lidt fedt - og mindre muskelmasse = mindre stofskifte - idet muskelmasse forbrænder mere end fedtmasse.
Det er hvad jeg har læst mig frem til :) Så kan ikke garanterer for at det er 100% korrekt.
16 år5. august 2008 kl. 19:21
bruger slettet
argh sry for stavefejl! :D
16 år5. august 2008 kl. 19:22
Anonym
Om det er fup eller fakta er svært at svare på - det er nok derfor der ikke er et entydigt svar ;-)
Men... Min erfaring er at det er godt at ligge på lidt forskelligt kcal-indtag i løbet af en uge, fordi det gør et eller andet, der virker bedre end at spise det samme antal hver dag.
Jeg har ikke nogen forklaring eller belæg for påstanden - det er bare min erfaring.
Desuden synes jeg det virker bedst for mig, når jeg spiser et antal kcal der ligger lige omkring mit basale stofskifte, sådan at kroppen ikke mangler noget. Men selvfølgelig stadig så få kcal at der er et minus i forhold til det der er forbrændt.
Når jeg i perioder har spise omkring 1200 kcal, plejer det at gå meget trægt og er sværere end når jeg spiser ca. 1500 kcal om dagen (+/- for at det ikke er det samme hver dag.). Jeg tror det skyldes at hvis kroppen får for få kalorier, så tror den der er hungersnød og "hamstrer" derfor, når der kommer noget indenbords.
Det var et bud. Min erfaring. Men tror vi alle fungerer forskelligt afhængig af vægt, motion, spisevaner og alt muligt andet - så det handler om at finde det, der virker for en selv samtidig med at det er sundt og ikke skadeligt.
Men... Min erfaring er at det er godt at ligge på lidt forskelligt kcal-indtag i løbet af en uge, fordi det gør et eller andet, der virker bedre end at spise det samme antal hver dag.
Jeg har ikke nogen forklaring eller belæg for påstanden - det er bare min erfaring.
Desuden synes jeg det virker bedst for mig, når jeg spiser et antal kcal der ligger lige omkring mit basale stofskifte, sådan at kroppen ikke mangler noget. Men selvfølgelig stadig så få kcal at der er et minus i forhold til det der er forbrændt.
Når jeg i perioder har spise omkring 1200 kcal, plejer det at gå meget trægt og er sværere end når jeg spiser ca. 1500 kcal om dagen (+/- for at det ikke er det samme hver dag.). Jeg tror det skyldes at hvis kroppen får for få kalorier, så tror den der er hungersnød og "hamstrer" derfor, når der kommer noget indenbords.
Det var et bud. Min erfaring. Men tror vi alle fungerer forskelligt afhængig af vægt, motion, spisevaner og alt muligt andet - så det handler om at finde det, der virker for en selv samtidig med at det er sundt og ikke skadeligt.
16 år5. august 2008 kl. 21:31
Jan79
16 år6. august 2008 kl. 06:45
Cassiopeia (slettet)
Hej igen!
Tak for jeres bud og erfaringer :-)
Sys netop jeg gør alt efter bogen! Styrketræner 30-45 min efter hver trænings-pas (for at vedligeholde muskelmasse) og spiser meget protein af samme årsag. Æg, tun, laks, roastbeef osv til ALLE måltider..
Der er vel ikke andet for, end at jeg må vel forsøge at være mega stædig denne gang ( det er nemlig svært at bevarer motivationen når man ikke belønnes på målebånd el vægt).
Jeg lover at juble i offentlighed hvis det lykkes ;-)
Tak for jeres bud og erfaringer :-)
Sys netop jeg gør alt efter bogen! Styrketræner 30-45 min efter hver trænings-pas (for at vedligeholde muskelmasse) og spiser meget protein af samme årsag. Æg, tun, laks, roastbeef osv til ALLE måltider..
Der er vel ikke andet for, end at jeg må vel forsøge at være mega stædig denne gang ( det er nemlig svært at bevarer motivationen når man ikke belønnes på målebånd el vægt).
Jeg lover at juble i offentlighed hvis det lykkes ;-)
16 år6. august 2008 kl. 13:30
Easy (slettet)
hey. hvis din læge har tilbudt dig at få undersøgt diut stofskifte skal du da bare tage imod det - det kan jo aldrig skade ! (med mindre du selvfølgelig ikke bryder dig om at få taget selve blodprøven :-((
For det virker da meget underligt at du ikke taber dig hvis du spise 1300- 1500 kcal om dagen - og har sådan et aktivitetsniveau - så burde der smutte nogle hunderde gram om ugen.
Hvis du vælger at få målt stofskiftet - så lad os lige høre resultatet ikk?
Held og lykke med dit vægttab.
For det virker da meget underligt at du ikke taber dig hvis du spise 1300- 1500 kcal om dagen - og har sådan et aktivitetsniveau - så burde der smutte nogle hunderde gram om ugen.
Hvis du vælger at få målt stofskiftet - så lad os lige høre resultatet ikk?
Held og lykke med dit vægttab.
16 år6. august 2008 kl. 13:48
Jeg er ny herinde, men har snuset usynligt rundt i noget tid og det virker som et forum fyldt med brugere som er gode til at bakke hinanden op! Dejligt at opleve... :-)
Nåh, lad mig springe ud i mit første indlæg :
Jeg tabte for ca 4 år siden, 12 kg over 12 uger ved at spise ca 13-1500 kcal om dagen (+ 1 'spise-dag' om ugen) og træne som jeg plejer (ca 5 gange om ugen).
Nu er der, de seneste år, sneget sig ca 6 kg på igen og har derfor forsøgt samme strategi, men der sker bare ingenting??
Nu kan jeg jo ikke lade være med at tænke på de mange meninger om, hvorvidt de hér Crash-kurer virkelig kan påvirke stofskiftet til at regulere sig ned på et lavere niveau for at 'overleve'?
Min egen læge siger nej. Den smule det evt falder er ubetydeligt.
Men andre gange hører man læger fraråde det. Selv min bror der løber for atletik-landsholdet påstår det samme.
Så nu overvejer jeg om jeg skal tage imod min læges tilbud om, at få taget en blodprøve og få målt stofskiftet så jeg kan få ro i sindet.
Det er nemlig, for mig, underligt, at jeg som 25 årig, med et fysisk aktivt arbejde som veterinær sygeplejerske og en fritid fyldt med løb, spinning, boksning og styrketræning ikke rykker mig ud af flækken! Hmpf....
Man ved mener i om udsagnet? Fup eller fakta?