Den søde tand - gode råd søges

Du læser en tråd i debat > vægttab

Den søde tand - gode råd søges
Hej alle
Jeg har altid været så heldig, at jeg var ligeglad med kager, slik og søde ting i det hele taget. Mit vægtproblem skyldes helt klart for meget og for fed mad. Men... de sidste 14 dage har jeg været helt syg efter noget sødt sidst på aftenen. Jeg har kunne holde mig til et par vingummi og har spist noget banan, men det har unægteligt været lidt af en kamp (især fordi jeg har en familie, der elsker slik og også kan tåle det). Når jeg har spist vingummierne er jeg faktisk blevet fysisk dårlig. Jeg kan nok regne ud, at det er mit blodsukker, der spiller mig et puds og har de seneste dage sørget for at få mere frugt fordelt på dagen (det har jeg ellers ikke været så god til, har i stedet spist grønsager), og jeg synes da også det har hjulpet, men tænkte at jeg godt kunne bruge et godt råd....
16 år16. juli 2008 kl. 21:45
re: Den søde tand - gode råd søges
Da jeg startede på min livsstilsændring var det første jeg gjorde, at fjerne sukker fra min mad. Jeg tog en kold tyrker de første 14 dage, jeg fik det i den periode faktisk fysisk dårligt fordi jeg ikke fik mine daglige sukkerkicks. Nu er jeg egentligt helt afvændet fra sukkertrangen, men kan selvfølgelig stadig få lyst til søde sager, dette også gerne om aftenen.

Jeg har "opdaget" nødder og tøret frugt. Det er fede ting, men i hvert fald nødderne har nogle sunde fedtstoffer. De fjerner min trang til det søde, og de findes alle mulige afskygninger. Tørret kokos er min foretrukne, jeg skal bare ikke spise for meget af det da der er mange kalorier i dem.

Tidligere i mit liv har jeg altid hadet mandler og nødder, men har set fordelene ved dem nu. Jeg har fundet en hel butik med nødder, mandler og tørret frugt der er simpelthen så mange forskellige variationer, når jeg kommer i butikken er det ligesom at være barn i en kæmpe slikbutik.

Håber det kan hjælpe dig med at droppe de sukkerfyldte vingummier, kender alt for godt det fysiske ubehag man kan få ved at spise slik.
16 år17. juli 2008 kl. 01:16
Når jeg også får trang til søde sager, så plejer jeg at spise frugt, det smager ligeså sødt og personligt synes jeg også det smager en del bedre og det er mere friskt end chokolade, slik, vingummier osv =)
16 år17. juli 2008 kl. 05:14
Allerførst skal man spise solidt nok til at man - i hvert tilfælde i teorien - kan gå til næste måltid uden noget at spise. Sukkertrangen skulle jo helst ikke komme af et virkeligt behov for næring. Det sikrer man sig ved at spise groft nok - kostfibre et et godt udtryk for dette.

Dernæst kan mangel på umættede fedtsyrer (er din fedtsyre-smiley glad?) give sultproblemer. Nødder. frø og olier er gode kilder til dette. Især nødder er også godt fordi de er søde og derfor er med til at give hjernen den "sød"-oplevelse der skal til for at den tror kroppen har fået nok. (En teori som jeg selv synes lyder fornuftigt, siger at man skal sørge for at spise surt, sødt, bittert, salt og umami (kødsmag) som er de basale typer af smag der findes. Nødder har også umami-smagen og derfor er de så gode på morgenmaden og i salater).

Af samme årsag så er frugt også et godt valg - især hvis man ligger lidt lavt på grøntsagssmilyen. Men under alle omstændigheder er det jo bedre at guffe et æble end at guffe tilsvarende antal kalorier i vingummier. Æblet mætter mere (især hvis det rives) og indeholder langt flere vitaminer. Selv banan er bedre - og du skal ikke være bekymret over at spise en banan hen under aften hvis det er det som skal til. Dels er det sikkert bare en overgang mens din hjerne er i panik over bevidstheden om kuren og dels så er det cirka 100 gange bedre at guffe en banan med ophøjet nydelse end at sidde og lide og kæmpe med viljestyrken.

Man kan også med fordel bruge frugt blandt sine grøntsager - et æble i tern kan pifte en salat op (det kan de fleste frugter).

Til sidst er der jo tricket om afledning: hvis du normalt gør en bestemt ting og så får lyst til noget at spise i den forbindelse (f.eks. ser Tv, surfer på nettet, hører radio eller læser en bog) så prøv at finde på noget andet at lave i nogle få dage - noget som gør dig mere aktiv og som tager dit fokus helt. Oprydning i skabe og gåture er før blevet brugt. Hvis det ikke er det, så kan afledning stadig være en god idé - at man får tankerne afledt gør det meget, meget nemmere at modstå trangen.

Personligt så ville jeg nok - ligesom du - prøve at spise lidt mere frugt gennem dagen og så afslutte dagen med et par stykker frugt til aftenskaffen. Det sidder jeg faktisk og gør lige nu: lidt vandmelon, 5 kirsebær og 2 blommer. Guf!
16 år17. juli 2008 kl. 20:16
Tak for jeres svar og gode råd.
Da jeg normalt ikke gider spise søde ting overhovedet, tror jeg Iakob har ret i, at det kan være mangel på umættede fedtsyrer, så det vil jeg da prøve at gøre noget ved - dog ikke med nødder, selv om det lyder fristende, for så ligner jeg en opsvulmet svamp (allergi). Og så vil jeg fortætte med at spise mere frugt - så det ikke kun er grøntsagerne, der står på menuen. Iakob har nemlig helt ret i, at frugt smager godt i fx salat - det har jeg tidligere gjort meget i og ved egentlig ikke hvorfor det er "faldet ud" af madplanen.
16 år17. juli 2008 kl. 23:45
Tænker også at du skal sørge for at få protein nok, da det også dæmper sukkertrangen. Hvor mage gram får du om dagen ?

Jeg har indført klidkiks (host) til tidlig morgenmad (min rigtige morgenmad får jeg først kl. 9) mærket hedder minimum og indeholder 35% kostfibre. En stor klat minimum marmelade, så er både det søde og det grove dækket ind for kun 35Kcal.
16 år18. juli 2008 kl. 09:08
Jeg får lige omkring 30 g protein om dagen, hvilket godt nok er i underkanten (sundhedsstyrelsen anbefaler 50g), så det kunne da være en idé, at kigge på det også. Tak :)
16 år18. juli 2008 kl. 09:41
mit gennemsnit er på 70g protein om dagen
16 år18. juli 2008 kl. 09:54
hvr kan man se hvor mange gr protein man får dagligt?
16 år18. juli 2008 kl. 22:40
under info menuen vælger du mad, og derunder gram. Så kan du se nederst i tabelen hvor meget du har fået i dag, eller hvis du vælger f.eks. 4 uger, et gennemsnit pr. dag.
16 år18. juli 2008 kl. 22:50

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });