for meget vand?

Du læser en tråd i debat > vægttab

for meget vand?
er det muligt at drikke for meget vand?

jeg er lige begyndt på en lille kur, og er derefter begyndt at drikke meget vand. MEGET iforhold til hvad jeg plejer at gøre. tror jeg er normalt oppe på 1 liter vand om dagen, igår drak jeg så 2 liter vand og har i dag drukket 3 liter.

kan man få for meget vand?
16 år19. juni 2008 kl. 19:44
re: for meget vand?
ja...det kan man godt...du kan ødelægge dine nyrer. men 3 liter er ok.
16 år19. juni 2008 kl. 20:26
okay. tak for svaret.
hvor mange liter skal man op på, før det går galt?

16 år19. juni 2008 kl. 20:30
Tja jeg vil mene at alt over den naturlige tørst er for meget og kan gå galt...Du kan ikke være narturligt tørstigt hvis du har drukket 3 liter rent vand foruden kaffe og softdrinks samt det vand som naturligt er i din kost.

Jeg drikker når jeg mærker tørst og det fundere fint..også med vægttabet:)

Hilsen
Brox
16 år19. juni 2008 kl. 22:12
Jeg hørte om en ung kvinde her i Danmark som lavede tarmudskyldninger på sig selv. Hun havde bare ikke lige styr på det der med saltindholdet i vandet, så hun drak vist 10 liter postevand og døde af det.

Problemet (blev der fortalt i forbindelse med den historie) opstår hvis saltindholdet i kroppen bliver for lille og at osmosen i cellerne så stopper.

Hvis jeg drikker efter tørsten så drikker jeg 5 krus kaffe og 500 ml vand hver dag - jeg bliver nødt til at drikke lidt mere end jeg er tørstig til. Jeg vil anbefale dig at prøve at komme i nærheden af de 2 liter anbefalede om dagen og så i øvrigt heller ikke overskride det alt for meget.
16 år19. juni 2008 kl. 22:28
Der var en tv udsendelse på DR1 engang for lang tid siden som handlede om slankekure. Der var en kur hvor man skulle drikke urtete og vand og der blev man frarådet at drikke så meget vand som denne kur foreskrev. Der blev klart sagt at 4 liter vand om dagen er for meget, man bliver simpelthen dårlig af det. Så medmindre man er marthonløber eller lignende skal man nok ikke drikke over 3 liter vand om dagen.
16 år20. juni 2008 kl. 10:21
Det er helt rigtigt, at man kan blive syg af for meget vand. Der er lidt uenighed om, hvor meget der er "for meget" da det selvfølgelig afhænger af flere ting bl.a. aktivitets niveau, som Anja skriver.

Mange af kroppens funktioner styres af en fin balance mellem salte og mineraler. F.eks. er de elektriske impulser, der får dit hjerte til at slå regelmæssigt, styrel af en balance mellem natrium og kalium. Forskydes denne balance får du uregelmæssig hjerterytme eller i værste fald hjertestop.
Der er lavet flere film, hvor den sindsyge morder sprøjter kalium ind i sit offer således at de får hjertestop :)

Se det som, at hvis du drikker overdrevent meget vand, "fortynder" du kroppens "vand", der består netop af disse salte og mineraler...

Vil også tro at meget mere end 3 - 4 liter om dagen må være grænsen.
Men igen - opholder du dig f.eks. sydpå i 52 graders varme, kan du snildt drikke mere, fordi du sveder som en hest. I sådan en situation er det vigtigt at få salt tilført også....
16 år20. juni 2008 kl. 10:35
tak for svarene.
tror jeg vil holde mig på grænsen til de 2 liter vand om dagen så.

problemet er at jeg aldrig er specielt tørstig, kan snildt gå igennem en dag med kun ½ liter vand, for det er sjældent at jeg går forbi en vandhane og tager et glas vand. så jeg holder mig omkring de 2 liter. (:

lyder lidt vildt at man kan dø af at drikke for meget vand. men nårh ja, man kan vel næsten dø af alt idag. :)
16 år20. juni 2008 kl. 10:55
Det problem med at man ikke er tørstig tror jeg de fleste har eller har haft.

Det var lidt af en vanesag for mig. Jeg kan stadig godt drikke for lidt i løbet af en dag fordi jeg har travlt og ikke lige er opmærksom på at et glas vand kunne være godt. Men så om aftenen, så bliver jeg tørstig og bæller 1 liter i løbet af et par timer i stedet for de for mig normale 0,5 l (jeg tager altid et stort ølkrus fyldt med vand om aftenen)

Men flere herinde sværger til det trick at have en halv liters dunk (f.eks. en rengjort sodavandsflaske) og så have f.eks. 3 elastikker om. Når man har tømt den, så fjerner man en elastik og når den ikke har flere elastikker har man drukket 1½ liter og må gå hjem fra arbejde eller skole.

Når du har gjort det i et par uger eller en måned, så vil du opdage at du føler dig mere tørstig end du gør nu.
16 år20. juni 2008 kl. 11:18
Min tørst afhænger helt klart af hvad jeg laver. Hvis jeg har travlt kan je godt "glemme" at jeg er tøsrtig. Og nogle gange kan jeg også komme i tanke om det på et tidspunkt hvor jeg ikke er i nærheden af vand og så går der lige ekstra tid før man får stillet tørsten og så kan det blive et problem at nå de 2 liter.

Jeg drikker heller ikke kaffe ! Så den hjælp har jeg ikke. Kan mærke nogle gange at hvis jeg tager en kop te eller to hjælper det til nemmere at nå de to liter. Og en halv liter light sodavand kan også få det til at gå lidt nemmere, men det vil jeg altså ikke bruge det trick hver dag.
16 år20. juni 2008 kl. 13:07

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });