En dejlig dag.

Du læser en tråd i debat > vægttab

En dejlig dag.
Jeg er lidt stolt af mig selv idag.

Normalt hvis jeg er alene hjemme, så spiser jeg alt, og især usundt. Jeg får aldrig lavet noget ordentligt mad, går bare og snacker hele dagen, og inden jeg har set mig om, kan jeg nemt have spist for 3-4000 kcal.

Inat var jeg så i nattevagt, og da jeg kom hjem kl 7.30 gik jeg på hovedet i seng, mens kæresten drønede ud af døren. Inden jeg kom hjem havde jeg valgt at spise havregrød til morgenmad. Kl 13 da jeg vågnede, spiste jeg et rundstykke med kyllingekød på. Fik to hjemmebagte boller senere på dagen.

På et tidspunkt tog jeg mig selv i at begynde på mine runderinger i alle skabe "hmm, er der slet ikke noget lækkert". Så for at komme væk fra det, gik jeg igang med at gøre rent, hvilket jeg egentlig alligevel havde lovet mig selv skulle være i dag. Og det fortsatte jeg så med i 3 timer. Og det tæller godt nok på motionssmilien.

Da jeg endelig var færdig med det, fejrede jeg det med 2 gulerødder og alt det vandmelon jeg kunne spise. Og på trods af jeg spiste over ½ kg vandmelon, så kostede det alligevel kun 200 kcal, og jeg følte virkelig jeg fik fuld valuta for pengene.

Endelig kom kæresten hjem 19.30 og vi skulle have brændende kærlighed. Jeg havde bare spist alt for meget melon, så jeg spiste stort set intet.

Sikke en alene dag uden vildt forøget indtag. faktisk har jeg kun spist for 1800 kcal og jeg ender oftest på 2000-2200 kcal.

Så jeg er bare så glad og stolt, og jeg fortsætter i morgen.
16 år13. juni 2008 kl. 00:33
re: En dejlig dag.
hej kami

det er flot klaret. hvis du holder dig på ca de 1800 kcal skal det nok lønne sig i sidste ende. det tager lidt længere tid. men er dog et underskud og så vil du jo også tabe dig på sigt.
endnu en gang sejt at du ikke bare kørte ind ;O)
kan godt forstå du er stolt.
lise
16 år13. juni 2008 kl. 05:49
Du har al mulig grund til at være stolt af dig selv, Kami - super godt gået :)
Du bliver lidt bedre til at stå imod for hver gang det lykkes for dig - så bliv ved med det :)

Jeg ved ikke om du allerede har gjort det, men ellers er det en god idé at "støvsuge" alle skabe og skuffer for "junk" = smid det ud! Så kan du ikke blive fristet i en svagt øjeblik :)

Og ja - rengøring tæller godt på motions-kontoen - vi ender med hjem á là Desperate housewifes ;)
16 år13. juni 2008 kl. 09:06
Det er rigtig godt gået - det er noget af det sværeste at styre hvis man går alene sammen med alt de lækre mad og snacks og slik, kager, hvidt brød mv

Som Kaktus siger, så er det bedste man kan gøre faktisk ikke at have fristelser i huset. Hvis man stadig vil guffe af og til, så lad være med at falde for tilbud som køb 10 kilo slik for kun 7 kilo's pris og den slags. Køb det du skal bruge, spis det - og så har du ikke problemet med fristelserne senere. I sidste ende sparer man faktisk penge på det fordi man ikke spiser så meget.

En anden ting man kan gøre er på forhånd at forberede det sunde, så det er nemt at gå til. Skræl en bunke gulerødder og læg dem i en skål med vand i køleskabet. Eller vask noget frugt og hav det til at ligge så det bare er at gribe det. Hvis du bager, kan du have grove boller i fryseren, lige til at tø op.

Og så hjælper det naturligvis at beskæftige sig selv - hvis man keder sig lidt så er det noget sværere at holde sig på måtten.
16 år13. juni 2008 kl. 09:32
Det med at rydde skabene er ikke en mulighed, når der er flere i familien. Men jeg køber det ikke ind, det må han selv gøre.

Faktisk er jeg normalt god til at spise frugt eller skrælle gulerødder i skål, men især når jeg har været i nattevagt og skal være alene hele dagen, så er der stor krise i mit hovede. Jeg kan på ingen måde stppe skaden selv om jeg godt ved hvad der foregår. Og så er der jo ikke noget at sige til at jeg ha svært ved at tabe mig.
16 år13. juni 2008 kl. 15:46
Kan du ikke bare smide det ud og så sige at du har spist det? ;-)
16 år13. juni 2008 kl. 16:03
God ide Iakob, men jeg tror jeg er for nærig til det.

;D
16 år14. juni 2008 kl. 23:53
Kami> Jeg har haft det ligesom dig.... For nærig ,eller hvad du nu vil kalde det, til at smdie mad ud.

Det resulterede i, at det altid var mig der spiste "resterne" for at den dejlige mad ikke skulle smides ud / gå til spilde.

De sidste par kiks i en pakke (det var jo ikke noget at gemme), den halve kage min søn levnede på tallerkenen (for det var da for synd at smide den gode kage ud - desuden var det jo kun 2-3 bidder) osv osv osv
Gæt hvis r.. der voksede? ;)

KarinaHadsten skrev på et tidspunkt: "Hellere fodre skraldespanden end dig selv" - og hun kunne ikke have mere ret!

UD MED DET!

Det er jo ikke hver dag, du skal gennemgå skabe / skuffer og smide ud - det er én gang for alle.
Din kæreste vil sikkert gerne bakke dig op ved ikke at have kæmpe lagre af usund mad liggende i jeres hjem.
Som Iacob skriver: Køb det du skal bruge, hvis du en dag har besluttet sig for lidt guf, spis det og så er der ikke mere der ligger og frister :)

*hepper på Kami* Ud med det, ud med det ;)
16 år15. juni 2008 kl. 09:36
Tja jeg stod op til et skab der lige var blevet fodet med 3 poser slik...

Så jo han fylder det bare op igen.
16 år15. juni 2008 kl. 15:23
Kami: Du bliver nok nødt til at snakke med ham om hvad han kan gøre for at hjælpe dig. Det er ikke specielt godt at have den slags fristelser liggende når man er på kur - man lægger jo heller ikke en pakke cigaretter foran en ryger på afvænning som vedkommende bare kan tage af, vel?

Han vil sikkert også bare være glad for at kunne hjælpe - og kompromisset behøver ikke være så stort igen. I kan finde en fælles ugentlig eller månedlig slikdag og ellers undgå at spise slik når du er til stede. Han kan lave en slik-kasse et sted du ikke normalt kommer og som han ikke behøver fortælle dig om (værktøjskassen, sokkeskuffen etc).

Snak med ham om hvordan han bedst kan hjælpe dig - lad være med at stille krav men fortæl ham om hvad der er svært for dig og lad ham så hjælpe med at finde løsninger og kompromisser.

(Jeg havde selv stor succes med at aftale at min mand ikke måtte spise chips hvis jeg var til stede - og det ikke måtte være i huset hvor jeg kunne finde det og at jeg ikke ville have noget med affaldet at gøre heller. Det var compromisset (sammen med energifattig aftensmad med grøntsager til). Han var bare glad for at hjælpe og jeg ville jo også have gjort det samme for ham, så det manglede da faktisk bare ;-)
16 år15. juni 2008 kl. 20:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });