Et kritisk blik

Du læser en tråd i debat > vægttab

Et kritisk blik
Er der nogen, der gider at bruge lidt tid på at se på min dagbog og måske komme med nogle forslag til forbedringer?

Jeg mener selv, at jeg spiser sundt og motionerer sufficient, men selv den bedste kan vel tage fejl :)

Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke synes, at jeg får de resultater, jeg håber på. Jeg har kun tastet ind for de sidste par dage, men de ligner de forrige mange måneder :)

Tak for hjælpen!
16 år8. juni 2008 kl. 16:07
re: Et kritisk blik
gerne - men du har ikke gjort din dagbog offentlig...så kan ik se hvad du spiser og motionerer... ;-)
16 år8. juni 2008 kl. 17:59
Typisk mig. Jeg havde kun gjort profilen offentlig, men nu skulle den være i vinkel!
16 år8. juni 2008 kl. 18:58
Hvor nøjagtig taster du ind? Hvordan ser dine smileys på info-siden ud?

Altså - du har skrevet 100 gr creme fraishe idag (bare et eksempel) sammen med 20 gr sukker, 200 gr A38 (3,5% regner jeg med) og 50 gr almindelig leverposteg. Det er jo ret fede sager, men hvis du i stedet spiser de fedtreducerede ting så får du noget mindre energi end angivet.

Der er i princippet ikke noget galt med de ting, men jeg tror ikke at jeg kunne spise de ting og så i øvrigt spise nok til at være mæt, hvis jeg kun indtog 7000 kj.

Forskellen på dit indtag og din forbrændte energi er faktisk ret stor - 4000 på 2 af dagene.

Så hvis jeg var dig så ville jeg nok prøve at holde igen med de fede madvarer (især dem med mættede fedtsyrer som kød- og mælkeprodukter) og også med sukkerrige varer som kager (herunder kammerjunkere). Også hvide ris, almindelig pasta og hvidt brød kan man med fordel skære ned på.

I stedet ville jeg spise mere rugbrød, flere grove grøntsager (broccoli er godt, men prøv f.eks. gulerod, spidskål, revne rå rødbeder, blomkålsbuketter, revet rå pastinak etc i dine salater som fyld), mere magert kød og fisk som pålægt og flere kartofler - men også gerne groft brød, grovpasta og brune ris.

Og meget mere frugt - dels fordi frugt er sundt men også fordi det kan hjælpe dig som en erstatning for alle de andre ting. Spis 3-4 stykker frugt om dagen og så fyld op med 200-300 gram grøntsager (ialt mindst 600 gram).

Husk også nødder og olier. De leverer de sunde fedtsyrer (de umættede) og nødder er supergode som snacks eller som lidt fyld i en salat (man skal så vidt jeg husker have cirka 20 gram om dagen). Olivenolie og andre olier er gode i madlavning og som dressing (f.eks. sammen med en god balsamico eddike og evt lidt sukker eller SØD).

Olivenolie er rigtig godt fordi det er varmebestandig. Det samme er rapsolie. Visse andre olier får ødelagt de sunde fedtsyrer hvis man varmer dem op - og man skal selv lige undersøge hvilke.

Mit mål ville være at prøve at få glade energifordelingssmiley, fedtsyrefordelingssmiley, frugt-og-grønt-smiley og kostfibersmiley.

For at det hele ikke skal blive for surt, så køb en plade rigtig god mørk chokolade (gerne med nødder i - men uden anden fyld) og spis så 5-10 gram om aftenen som belønning for at undvære slik, kage, creme fraishe, ost mv hele dagen. Eller forkæl dig selv med noget andet i en passende mængde så du har det at tænke på om dagen, mens du lige får ændret de her ting.

Jeg er klar over at de sidste tre dage er fredag, lørdag, søndag. Det plejer i hvert tilfælde i min mad at give lidt flere mættede fedtsyrer end hverdage - men du skriver at dine øvrige dage ligner disse. Og som sagt så har du jo et ret stort underskud de to af dagene.

Til sidst: Du vejer ikke så meget igen. Jeg er 165 cm høj og da jeg kom ned omkring de 65-60 begyndte det også at blive et problem for mig at tabe mig. Når man er nede i normalområdet for BMI, så er det lidt ekstra svært, så det kan godt være at det du oplever er at din krop tager en pause og er ved at omstille sig (sagt populært, jeg ved ikke hvad der sker, men det er sådan det virker).

Jeg tror faktisk jeg oplevede problemer lige siden nytår - men ind i mellem tabte jeg mig nu alligevel. Hvis du ikke synes mine råd er lige i øjet, så kan det være at du måske bare skal se tiden an. Men jeg vil i hvert tilfælde anbefale dig kun at have et gennemsnitligt underskud per dag på 2000 kj. Det svarer til ½ kilo om ugen og det giver kroppen nok energi at arbejde med så din forbrænding ikke bliver ødelagt.
16 år8. juni 2008 kl. 21:45
Super, super mange tak for at du har brugt tid på at sætte dig ind i min situation!

Jeg vil prøve at tage alle dine råd til mig og så finde ud af, hvor jeg kan sætte ind!

Jeg har dog en mistanke om, at utålmodigheden er min største skavank - lige efter kammerjunkere!
Jeg tror dog også, at jeg i perioder har spist for lidt i et misforstået forsøg på at slanke mig og jeg har måske på den måde ødelagt mit stofskifte en smule. Men det skal der laves om på nu! Igen mange tak :)
16 år9. juni 2008 kl. 21:22
Kammerjunkere er virkelig no go - det fandt jeg også ud af. Kors hvor er der meget energi i dem. Så er det bedre at bruge havrefras eller cornflakes i koldskålen. Der var bare en dag hvor jeg virkelig havde lyst til kammerjunkere. Typisk - jeg plejer ellers at spise koldskål med havrefras, men nu skulle det være og tak spids straffen var til at forstå på energiregnskabet.

Held og lykke med alle de gode råd.
16 år9. juni 2008 kl. 21:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });