Vægttabet udebliver - tid til at reflektere

Du læser en tråd i debat > vægttab

Vægttabet udebliver - tid til at reflektere
Nu har jeg i snart laaaang tid ligget og rodet omkring de 80 - heldigvis mest lige under. Men jeg synes det er SÅ frustrerende at der ikke sker større fald i vægten. Så nu vil jeg lige reflektere over det. Mest for at lave nogle aftaler med mig selv, men der er også enkelte punkter hvor jeg godt kunne bruge lidt hjælp.

Jeg spiser lidt mere chokolade end godt er, men taster det for det meste ind, så det er ikke fordi det giver anledning til at kuren er overskredet. Men jeg vil alligevel forsøge at begrænse det lidt igen.

Jeg har også haft lidt for mange af de dage hvor jeg ikke får tastet - dem vil jeg forsøge at minimere.

Ud over det har jeg været inde og kigge lidt på mine smileys over de sidste 4 uger:

Fysisk aktivitet - den er ikke glad, men er på 1,54 og bør være 1,6. Jeg holder godt fast på mine to løbedage tirsdag og torsdag. Og dyrker derudover karate mandag og onsdag så vidt det er muligt med resten af familiens program. Jeg synes selv jeg er god til at finde erstatning hvis jeg ikke kommer afsted, men det er åbenbart ikke helt nok. Måske weekenden er mit problem. Jeg vil forsøge at komme mere afsted i weekenden.

Væske får jeg for lidt af. Gennemsnit pr dag ligger på 1275. Jeg tror at noget af forklaringen ligger i at jeg ikke får det hele tastet, men jeg får helt sikkert også for lidt. DET vil jeg gøre noget ved. Jeg SKAL nå de 2 liter om dagen. Det andet holder ikke.

Jeg får også for lidt frugt og grønt. 488 g dagligt bliver det kun til. Det må jeg gøre noget ved. Jeg ved at det er nogle enkelte dage, som ødelægger det, for på normale dage er jeg god til at få frugt og grønt nok. Men jeg må finde en løsning så der er overskud på grøntkontoen til de dage hvor der ikke ryger så meget grønt ind.

Energifordenligen PERFEKT SMIL. Den lader jeg være med at tænke mere over lige nu.

Kostfiber - for lidt. Ligger kun på 2,8 g/MJ i stedet for min 3g/MJ. Nogle gode ideer til kostfibre. Mere havregryn til morgenmaden, rugbrød til min frokost - det er jeg nemlig ikke god til. Gulerødder. Andre ideer ?

Tilsat sukker ligger OK på de 10g.

Fedtsyrefordelingen - her har jeg brug for hjælp. Jeg får en fordeling som følger :

Mættet 40% bør være 0-33
Enkeltumættet fedt 44% bør være 33-50 OK
Flerumættet fedt 16% bør være 15-33 OK

Altså problemet er for meget mættet fedt. Gode ideer til hvordan jeg retter op på det. Jeg er begyndt med mandler igen som kilde til noget af det sunde fedt, men det er nok ikke helt nok.

For lidt fisk får jeg også 175 g i snit pr uge. Men det skal der bare rettes op på. Måske jeg skal indføre en fast fiskedag hjemme. Ellers spiser jeg oftest fisk på arbejde, men mine kære børn skal jo også ha fisk.

Tak fordi du læste med. Nu må jeg bare se at få gjort noget ved det.
16 år3. juni 2008 kl. 13:33
re: Vægttabet udebliver - tid til at reflektere
Jeg er måske ikke den bedste til at give gode råd, da mine smileys heller ikke altid er glade. Men specielt to er altid glade: MIn frugt og grønt smiley og min kostfibre smiley- Kan du se forbindelsen? ;-)
Især grove grønsager :-), Stort set alle mine måltider består af grønt som hovedbestanddel- det være både de reelle måltider og mellemmåltiderne...
16 år3. juni 2008 kl. 15:46
...
jeg spiser masser af frugt...ikke grøntsager...og har oz en glad smiley på kostfibre.
16 år3. juni 2008 kl. 17:47
re: ...
De dage hvor jeg også har spist mest frugt har min smiley også været glad- der skal bare lidt mere til :-)
16 år3. juni 2008 kl. 17:52
re: ...
Der sker heller ikke meget med min vægt. Det pudsige er så at jeg får smileys i det hele undtagen det hvor du får, nemlig energifordelingen og så måltiderne.
så lige præcist hvad det er der får vægten til at standse er vist lidt svært.

Til frokost spiser jeg ofte rugbrød med moset avocado m hvidløg, og så en skive røget laks ovenpå uhm så skal du nok få flyttet din fedtsyrefordeling, men jeg har forstået at du spiser i kantine ikk?

16 år4. juni 2008 kl. 00:15
Ja, herfra står vægten også og glor lige omkring de 74,5 kilo MEN det jeg kan sige er at når jeg husker at
1) drikke 2 liter i døgnet
2) spise en stor mængde grøntsager
3) lade det fine brød ligge og spise mere knækbrød så hjælper det på vægten, men jeg skal være konsekvent. Det er vel også derfor det ikke er en kur, men en omlægning.
Jeg er nu nået dertil hvor jeg virkelig kan lide min salat og jeg kommer ost nødder og alle mulige lækkerier i, men det er simpelthen så godt for maven og kroppen alligevel. Rå blomkål, rå gulerødder, rå broccoli, rå hvidkål og så det grønne og så tun og fetaost og jordnødder eller bare skæreost i små tern. MUMS......
Og der sker altså noget med min facon for mine str 40 bukser sidder lidt løst, men vægten er den samme. Mystisk, men OK.

Men jeg har KUN tabt ca 4 kilo på de efterhånden mange måneder jeg har været her, men jeg spiser helt klart meget, meget sundere.

Held og lykke med dit projekt, det skal nok lykkes.
KH Lene
16 år4. juni 2008 kl. 06:34
Kære Karina
Jeg har desværre ikke på stående fod gode tips / idéer. Jeg er kun lige ved at finde en sammenhæng mellem hvad jeg spiser (og ikke spiser) og de sure / glade smileys.
Men derfor kan jeg vel godt melde mig på heppe-holdet, ikk? :)

Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, at vægten står stille, når du nu lever overvejende sundt, og dyrker motion, men det er NU du skal holde fast ! Jeg er sikker på, at vægttabet nok skal komme... Hold ud !
*hepper helt vildt på dig*

Rugbrød er en glimrende kilde til fibre, og jeg syens udgaven med avocado+hvidløg med laks lyder helt utrolig godt! Uhm... dén må jeg prøve...

Ellers er der jo muligheden med en protein/fiber shake. Fås med alle mulige slags smag (bær, chokolade osv) Man kan formentlig også lave dem selv, men jeg fik nogle pakker (fra USA) af en veninde og jeg synes de er gode / smager godt. En chokolade udgave kunne måske erstatte din aften-chokolade?
Der er selvfølgelig også kalorier i, men dem laver man bare plads til i dagens program. Den udgave jeg har prøvet har 160 kcal /shake.
Min fiber smiley er super glad :)

Nå, nu sneg der sig alligevel et tip ind :)

Håber, at du snart ser vægtkurven knække og bevæge sig "sydpå" :)
16 år4. juni 2008 kl. 10:27
Tak for jeres svar. Dagen i går gik helt i spunk fordi jeg kom til at tage både bulgur og ris og brød til frokost. UPS. Ganske lidt men jeg vejede ikke - ud fra anslået vægt gav det mig sammen med et stykke kage til aften en sur energi smiley i går. Men det er i en kombination med at jeg har nogle skod arbjedstider for tiden. Så jeg har også lige spist lidt chokolade her til formiddag. MEN MEN MEN

Jeg har til gengæld købt en bolle hos bageren - godt nok en fnuggi. Men jeg tror godt nok jeg vil prioritere at få noget grønt til min kylling her til frokost. Godt at man kan blive lidt klogere hen ad vejen. Dagen idag bliver dog nok lidt håbløs mht. underskud. Jeg skal ud og smage bryllupskage og det VIL jeg altså have lov til. Så i dag er jeg tilfreds bare jeg ikke får overskud. Jeg vil til gengæld forsøge at komme ud og løbe i aften, så jeg tjener op til lidt af kagen.

Nu vil jeg gå hen og tage mig et stort glas isvand, så jeg kan få rettet op på min væskeballance.

Vægten var i øvrigt sød ved mig i dag. 79,5, som for halvanden uge siden, men mindre end det har været den sidste uge. Og det laveste under denne kur, så nu kan jeg forhåbentlig snart se mindre tal på vægten.
16 år4. juni 2008 kl. 10:54
Selvfølgelig skal du ud og smage bryllupskage! Du vil vel ikke være skyld i, at dine gæster skal spise elendig bryllupskage til dit bryllup, vel? ;)

Jeg tror også, at du skal se det store billede.... du har været igang længe, så et par dage med "fodfejl" betyder intet. Som du selv siger: man bliver lidt klogere hver gang, og de erfaringer bruger du nu til at komme op på hesten igen :)

Tillykke med, at du nu er på den laveste vægt hidtil - noget må du jo altså gøre rigtigt :)
16 år4. juni 2008 kl. 11:10
Grønt og Fiber: Tag et kik på tallerkenmodellen: altomkost.dk

Spis især grove grøntsager - som kål og rodfrugter. Fine grøntsager som tomat, ært, agurk mv indeholder ikke mange kostfibre.

Mættede fedtsyrer: Jeg ved ikke om din fedtenergiprocent ligger lavt eller højt. Hvis det ligger lavt så kan du jo bare spise lidt mere umættet fedt. Jeg ved ikke med dig men jeg taster tit 2-4 gram olivenolie ind som standard når jeg har spist i kantinen og tager af de blandede salater - det betyder sikkert også noget for mig.

Hvis din fedtenergifordeling ligger højt, så skal du have byttet nogle mættede med nogle umættede. Det betyder mindre mælkeprodukter og (måske mindre) magerere kød og mere fisk og mere olier og nødder og frø.

Ost, pølse og feta indeholder mættet fedt i rige mængder ;-) Det er nok de ting som jeg vil sige hører til specielle dage.

Måske mindre mælk (jeg får generelt 150-170 ml skummetmælk til cirka 50 gram havregryn og de suger mere end cornflakes). Tag en kalktablet i stedet og drik mere vand (et glas vand til morgenmaden er også godt).

Men din kost ser fornuftig ud og du lever jo sundt. Det er rigtig, rigtig træls for dig at din vægt har stagneret.
16 år4. juni 2008 kl. 15:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });