"Du skal da ikke tabe dig - ta' en kage mere"

Du læser en tråd i debat > vægttab

"Du skal da ikke tabe dig - ta' en kage mere"
Hej med jer...

Jeg hører nok til dem der i manges øjne ikke behøver tabe mig (BMI 22,6), men for at have det rigtig godt med mig selv vil jeg gerne tabe den lille badering med tilhørende håndtag, der sidder på midten (5 kg), men nu kommer problemet. Der er bare ingen opbakning at hente de fleste steder - man får bare at vide at man da ikke behøver tabe sig og da nemt kan klemme en kage mere ned... og det er altså ikke nemt at være standhaftig når man bliver spurgt 5. gang og får at vide at de er købt specielt fordi man kom.

Kender I det? Hvad gør man? Den overkogte spaghetti jeg har som rygrad falder i gang på gang...
16 år30. maj 2008 kl. 14:10
re: "Du skal da ikke tabe dig - ta' en kage mere"
Prøv at se det lidt anderledes - hvis folk ikke kan forholde sig til at du vil tabe dig kan du i stedet forsøge dig med at forklare at du ikke længere spiser kage eller kun spiser et enkelt stykke alt efter hvad du vil - og at det er et led i din sundere livsstil. Det behøver ikke være en sund livsstil for at tabe dig men en sund livsstil for at opnå større energi og mere overskud. Eller bare generel sundhed og helbred. Det må der da være forståelse for og så kommer fokus væk fra vægttabet som så bare bliver en bonus ved din sunde livsstil.

Ud over det så er jeg blevet god til ikke at spise af pligt. Jeg laver tit en aftale med mig selv om at tage et lille stykke af kagen, men så nægter jeg også at føle mig forpligtet til at spise mere. Jeg er også blevet meget bedre i løbet af min kur til ikke bare at spise fordi det er der. Altså en rest af et stykke kage, som datteren levner. Det ville jeg tidligere ha spist, for det var jo synd at smide det ud. Men NEJ gu er det ej synd at smide det ud. Hvis jeg spiser det bliver jeg jo bare fed af det. Så er det sgu bedre at fodre skraldespanden.

Håber du kan bruge det her til noget.

Men Ihhh hvor man kender det. Kom nu - sikke noget pjat - det feder først i morgen osv. Men et eller andet sted må det jo være fra folk, som er lidt misundelige og ville ha det bedst hvis man faldt i. Så ved du hvad - lad være med at lade dem vinde den. :-)

Held og lykke.
16 år30. maj 2008 kl. 14:50
Ingen bryder sig om fanatisme... hverken når det gælder religion, mad, motion eller andet.
Når du takker nej til kage, tænker nogle mennesker måske "Årh, hun er så frelst / fanatisk" Og forsøger så at presse dig til et stykke(mere). På den måde bliver du lidt mere menneskelig, og de behøver ikke selv, at have det skidt med at spise usund mad :) Det er altid bedre at have én med i båden hvis man synder....

Jeg tror også, at det handler om, at hvis du takker nej til kage, peger fingeren "anklagende" mod den der har købt / bagt kagen!
Kage er altid usundt - også for slanke mennesker - nogen kan bare tåle det bedre end andre :) Og nogen forstår at tage et lille stykke, mens andre spiser 4 stykker + resterne fra de andres tallerkener
(Karina: Mand, hvor jeg kender dén med at spise rester fra sønnens tallerken - fordi den dejlige mad jo nødigt skulle gå til spilde - hvor dum kan man være? ;))

Jeg synes, at rådet med at sige, at man er på jagt efter en sundere livsstil, mere energi osv. er genial :)

16 år31. maj 2008 kl. 17:46
Ja det er sgu nok det med fanatisme og at man er frelst. Det kan jeg egentlig godt kende også. Den har jeg også nogle gange fået i hovedet - ikke mindst fordi man ved hvor meget energi der er i tingene og hvor lang tid man skal løbe for at få det brændt af hihi.
16 år1. juni 2008 kl. 20:26
Jeg kender faktisk også følelsen fra mig selv - også med omvendt fortegn.
Hvis jeg har købt / bagt kage og min gæst takker nej, har jeg også tidligere fået en sådan lid "øv"-fornemmelse - fordi jeg var klar over, at han/hun jo har helt ret i, at der ER bedre alternativer end at spise kage. Selvfølgelig kombineret med misundelse over, at han/hun var i stand til at takke nej til fristelsen....
16 år2. juni 2008 kl. 09:42
Hm... jeg tror da at hvis jeg på forhånd har fået besked om at en gæst er på diæt, at så ville jeg nok ikke blive skuffet fordi så ville jeg jo vide hvordan landet ligger. I stedet ville jeg anrette lidt frugt også.

Men det kræver jo at folk på diæt er så høflige at de rent faktisk informere deres værter om at de ikke spiser kage - samme ting hvis folk f.eks. har sukkersyge eller allergi. Som vært er man interesseret i at få disse ting at vide så man kan være en god vært.

Men så vidt jeg kan forstå er det ikke acerens problem - jeg går ud fra at familien allerede ved at hun er på kur.

At sige at man har gang i en sund livsstil og så spørge efter frugt i stedet, kan måske være en idé.

Der er også alle mentale tricks: stædighed (de skal ikke vinde), belønning (så er der plads til lidt guf i aften, f.eks. 10 gr chokolade), vrede ("SÅ RESPEKTER DOG MIT VALG"), alternativ (forestil dig at du ikke taber de 5 kilo og hvor dårligt du vil have det med det), positiv tænkning (forestil dig hvordan du vil have det med at have takket pænt nej når du går hjem).

Rygraden skal trænes op. Hvis du først siger ja 5. gang, så kan du måske holde 6 gange næste gang. Og så fremdeles ;-)
16 år2. juni 2008 kl. 12:13
Folk er sommetider underlige, har i min familie flere gange oplevet at de godt kan tage hensyn til min søsters allergi, men hvis der er noget vi andre ikke spiser er vi kræsne, det er så de samme mennesker som bag ryggen taler om hvr stor man er
16 år2. juni 2008 kl. 12:25
Iacob: Jeg kunne da aldrig drømme om, at servere kage for gæster der var på "kur" ;)

Jeg er bare ikke selv så god til at informere mine værter inden besøg om, at jeg er i gang med at tabe mig - og det er også sjældent at mine gæster kommer med dén udmelding før et besøg (- jeg har heller ikke lige umiddelbart venner/familie, der trænger til at tabe sig - men bestemt flere, der godt kunne trænge til, at leve lidt sundere :))

Men ja: lidt sært, at det er mere "legalt" at være allergiker, have sukkersyge eller bare være slet og ret kræsen, end at være i gang med at ændre livsstil...

Frk M: Jeg synes, det lyder som om, din familie trænger til en kærlig opsang, så de kan støtte dig i kampen mod kiloene.
Når jeg læser dine indlæg, bliver jeg meget imponeret af dit mod og din viljestyrke.
Måske skulle du fortælle din familie om nogle af dine bedrifter? Mon ikke de fleste kan sætte sig ind i, at det ER svært, og at hver dag man kommer igennem uden at spise uplanlagte måltider og hvor man får dyrket motion, er en KÆMPE sejr?

Personligt gør det situationen sværere for mig, jo mere "andre" taler om det (altså ikke her - her får jeg afløb for mine tanker og elsker respons på det :) Jeg ved, at de fleste af jer, er samme sted som mig eller også har i været der for nylig.)
MIn familie ved, at jeg er gået i gang med en større livsstilsændring, men er i øvrigt blevet bedt ikke at kommenterer hvad jeg spiser / ikke spiser. Komplimenter er selvfølgelig velkomne ;)
16 år2. juni 2008 kl. 23:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });