Fedtprocent og fat mass

Du læser en tråd i debat > vægttab

Fedtprocent og fat mass
Er der nogle der har fået målt deres fedtprocent og kroppens samlede kilo fedt herinde?
Hvad er det normale? Både fedtprocent men også hvor mange kilo fedt man skal have på kroppen?
16 år30. maj 2008 kl. 11:42
re: Fedtprocent og fat mass
Jeg har fundet disse tabeller:

Fedt mængde Mand Kvinde
Meget lav 7-10% 14-17%
Lav 10-13% 17-20%
Normal 13-17% 20-27%
Høj 17-25% 27-31%
Meget høj >25% >31%
Kilde: slankeassistent.dk

Kategori Kvinder Mænd
Minimum 10 - 13 % 2 - 5 %
Slank/Trænet 14 - 24 % 6 - 17 %
Acceptabel 25 - 32 % 18 - 25 %
Overvægtig > 32 % > 25 %
Kilde: myfoodcontrol.com

Begge sider har en fedt%-test du kan tage, men er ikke sikker på, at de er særlig præcise. Mon ikke man i det mindste kan få et fingerpeg?

16 år30. maj 2008 kl. 12:29
Se den her:
iform.dk
Følg også linket til næste artikel (og evt næste).

Der står blandt andet: Kvinder bør have en fedtprocent mellem 15-25 %. Mænd bør have en fedtprocent mellem 10-20 %.

Jeg har ikke selv fået målt min fedtprocent - det var een af den slags ting jeg gerne ville have gjort men som jeg aldrig fik gjort. Men jeg har tidligere sammenlignet den med fedtprocenten for en sjasket pommes frites fra en dårlig grillbar da jeg startede min kur :-)

Beregninger af fedtprocent på baggrund af sådanne målinger er i øvrigt ret upræcise. Du skal i et fitness center eller på en badevægt med den slags evner, hvis du skal have det lidt mere præcist.
16 år30. maj 2008 kl. 12:32
For mænd skal fedtprocenten gerne ligge et sted mellem 13-17%, hvor kvinders helst skulle være omkring 20-27%. Det er de "normale" satser.
Men er man nu i superform eller meget trænet, er det ikke utænkeligt at have en fedtprocent på under 10%. Jeg selv har en på ca. 9%....
16 år30. maj 2008 kl. 12:32
Iakob - Der er ingen badevægte der kan måle din fedtprocent præcist eller bare det der ligner...
Det eneste der holder, er et smut ned forbi det lokale træningscenter...
16 år30. maj 2008 kl. 12:35
Det er mange år siden jeg sidst forvildede mig ind i et træningscenter ;)
Kan man komme "ind fra gaden" og få målt sin fedt%? Evt. mod betaling?
Eller kan ens læge evt. måle den?
Kunne være "sjovt" at få målt både fedt% og kolesterol før / efter vægttab....
16 år30. maj 2008 kl. 12:45
Jamen jeg har fået min målt idag- i det fitness center jeg er ansat. Så var interesseret i at høre hvordan og hvorledes med Jer andre. Men synes at det totale antal kilo fedt på kroppen måske er mere givende rent stillingsmæssigt, fordi fedt jo sætter i forhold til fx. de muskler man har? Og hvis man nu har helt vildt mange muskler, kan man jo også have forholdsvis meget fedt men en ret lav fedtprocent og omvendt, man kan have en høj høj fedtprocent fordi man ikke træner- forstår I hvor jeg vil hen?
Altså jeg vil da gerne dele resultaterne, men det skulle være for netop at kunne sammenligne og forholde sig til Jer andre:-)
16 år30. maj 2008 kl. 13:41
Er jeg virkelig den eneste, der har fået målt min fedtprocent etc?
16 år2. juni 2008 kl. 20:23
Nu startede din tråd jo ikke som en decideret "sammelignings-tråd", men med generelle spørgsmål omkring fedt%. Jeg tror, det er derfor folk ikke umiddelbart oplyste deres fedt% til dig.

Jeg har ikke fået målt min fedt% - ville egentlig gerne have den målt, men for at kunne se en før/efter vægttab-udvikling.

Det giver heller ikke mening hvis vi to skulle sammenligne vores tal.
Jeg vejer i hvert fald 35 kg for meget og må derfor gå ud fra, at jeg har MINDST 35 kg fedt for meget på kroppen.
Som jeg ser dine tal, er du normal-vægtig, så vi ville bare kunne konkludere, at jeg har ALT for meget fedt på kroppen (Det kan jeg sådan set godt se i spejlet, helt uden fancy målinger ;)) og det har du formentlig ikke :)

Måske når jeg nærmer mig min målvægt, vil min interesse for fordeling af fedt / muskler stige, men lige nu melder jeg pas :)

Måske andre vil byde ind med deres tal til dig? :)
16 år2. juni 2008 kl. 22:46
I mit motioncenter siger de at så længe jeg er i overgangsalderen kan jeg ikke regne med det. heldigvis for min fedtprocent var gået op selvom jeg dyrker mere motion.

og som kaktus siger så længe vi stadig skal tabe os kan vi ikke samligne med dig
16 år3. juni 2008 kl. 14:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });