Taget på :(

Du læser en tråd i debat > vægttab

Taget på :(
+ 300g
- ja, ja jeg ved det. Det er ikke meget, men alligevel første gang jeg oplever at vægten går OP, trods alle gode anstrengelser :(
Det siler ned og humøret er i bund.
Hvordan holder i andre humøret oppe og motivatonen i top på sådan en dag?

16 år26. maj 2008 kl. 09:03
re: Taget på :(
Altså hvis man vejer sig hver dag, så kan man lige så godt vænne sig til den slags. Jeg har hele tiden vejet mig hver dag og jeg har hele tiden anset den slags for at være anvendelsen af kaos-teori i praksis.

Du kan se et udsnit af min kurve her fra august til september sidste år: brunsgaard.dk

Det er helt normalt. Hvis du taster ind og madital siger at du har underskud, så skal vægttabet nok komme (forudsat at du spiser nok til at holde forbrændingen igang).

Hvis alt andet svigter, så tænk på noget andet end vægten. Tænk i stedet bagud: hvor langt er du kommet hidtil? Ikke bare med vægten, men i tøjstørrelser, i sundhed, i bedre søvn med mindre snork, i selvglæde, i færre fysiske besværligheder i dagligdagen mv.

Og tænk fremad - brug lidt tid på at finde inspiration til forskellige dele af din kur: surf tøj du gerne vil have, kik opskrifter igennem for lækre, inspirerende, energifattige og sunde retter, besøg altomkost.dk eller vom.dk eller (et forældet link til sundfo.dk er blevet fjernet) eller læs meraadet.dk een af de utallige andre hjemmesider om sund ernæring.

Gå ind og beregn dit BMI og se på hvor meget den er faldet - og hvad er din BMI ved næste milepæl?

Gå ind på netdoktor eller iform og læs om motion eller om bestemte madvarers sundhedsfunktion.

Google tallerkenmodellen og sæt dig ind i den.

Køb Helse eller iForm eller God MAD! eller et andet ugeblad om motion, sundhed eller mad.

For mig har det at holde motivationen op hele tiden været forbundet med at søge inspiration og viden. Nå ja, og så være herinde på forummet naturligvis.

Angående regnvejret, så kan jeg ikke gøre noget ved det - men tænk på hvor godt det er for kornet - og for jordbærerne ;-)
16 år26. maj 2008 kl. 10:31
Tak for alle de gode råd / links :)
De hjalp ikke så meget igår - og endte med at drikke ½ flaske hvidvin (GISP - der er mange kalorier i!) og spise hjemmelavede burgere + pommes fritter med familien.
Straffen kom til morgen med yderligere + 500g *støn*
Men det er virkelig motiverende at se din vægtkurve, når nu jeg ved, at du har tabt dig så flot. Den bugter sig op & ned, men hele tiden nedadgående! Jeg er bare SÅ imponeret af dig.
Jeg har kun været her en uges tid, og har allerde nydt godt af dine kommentarer / råd adskillige gange. Nu stikker du vel ikke af, nu hvor du har nået dit mål, vel?
16 år27. maj 2008 kl. 08:56
Tak for de søde ord.

Nej, jeg stikker ikke lige af. Men jeg ville nu gerne trappe lidt ned fordi jeg har andre ting jeg skal bruge min tid på. Men jeg forsvinder ikke helt - jeg vil langsomt vænne mig til min nye livsstil (som jo er en livsstil hvor jeg ikke længere skal tabe mig). Jeg vil vænne mig til hvor meget jeg kan (og skal) spise nu hvor det meste ikke er off-limits.

Det er nemlig så uhyre nemt at miste grebet om tingene og lade sig friste hver dag - og flere gange om dagen. Og så kommer kiloerne jo igen.

Så.. jeg skal have en lang god stabil periode før jeg slipper.

Nu ved jeg ikke lige hvordan din burger var lavet, men jeg har en overgang fået fiskeburger een gang i ugen (med påskebrøds gigantburger) og med hjemmelavede pommes fritter. Fidusen er at spare på det mættede fedt (helst uden ost og bacon) og proppe lidt mere grønt end en tradition. Også gerne grønt på siden.

Og fisken har endda været paneret. Men jeg tabte mig nu alligevel.

Fik du tastet det ind? Hvis ikke, så prøv at taste dagen ind her på bagkant - og kik så på hvad det har gjort for din energiunderskud over de sidste 2-4 uger (eller hele din madital-periode eller aktivperiode).

HELE tricket når man er faldet i, er at rejse sig igen. Jeg mener, hvis du går en tur og snubler i et hul i vejen, så kravler du vel heller ikke resten af vejen hjem fordi det jo alligevel ikke kan nytte at gå? Nej, du rejser dig en erfaring rigere og ved at nu skal du kikke efter huller hvor du går. Og så snubler du over en sten, over dine egne fødder, over andres fødder og så i et hul igen fordi du lige glemte at holde øje... og hver gang rejser du dig igen. Og hver skridt bringer dig nærmere målet - det tager lidt længere tid fordi du hele tiden går og falder, men du kommer da alligevel hurtigere frem end dem som kravler hele vejen eller som bliver siddende i hullet og græder over at de faldt.

:-)
16 år27. maj 2008 kl. 14:57
Jeg kan godt forstå, at du "trapper lidt ned" mht madital. Det er nu du skal til at leve dit nye sunde liv - mand, jeg misunder dig :)
Jeg er i en frygtelig krise i disse dage. Får ikke motioneret nok og spiser alt for meget :(
Som du beskriver, ligger jeg lige nu i hullet (med skrabede knæ) og overvejer at kravle hjem ;)
Må se at finde en vej op af hullet og fremad i stedet...
Jeg tror, jeg vil finde nogle af dine gode links frem og gennemgå dem minutiøst....
Wish me luck :)
16 år29. maj 2008 kl. 08:24
Kom så Kaktus.

Vi er mange der følger dig idin sprint.
16 år29. maj 2008 kl. 08:46
Ja, du skal nok komme igennem.

Man lykkes ikke med en kur ved at bide tænderne sammen og regne med at rå viljestyrke er midlet. Hvis man rent faktisk taber sig så meget at man når ned på sit ønskemål (og de færreste kommer så langt med den metode) så forsvinder viljestyrken som dug for solen når vægten er nået. Og så er man i løbet af ½-1 år tilbage hvor man startede.

Man har brug for andre redskaber: motivation, belønning, ros, inspiration, sjov og konkurrence.

Hvad du har brug for nu er at tage en beslutning (igen) om at nu vil du tabe dig. Lad være med at kikke bagud - det gavner ikke, altså bortset fra at du skal se på de kilo du allerede har tabt dig. Skal det være spildt arbejde? Nej vel? Tag en ny beslutning om at tabe dig og start så forfra på en frisk start.

16 år29. maj 2008 kl. 09:14
Tak for back-up :)
God idé:
Det er en ny dag og jeg har besluttet mig for at tabe mig!
Vil fokusere på, at jeg rent faktisk HAR tabt 2,3 kg i alt på 11 dage, og så tage den derfra....

Har ringet til veninden og sagt, at hun alligevel ikke skal hente mig i bil som planlagt. Tager i stedet de 10 km ud til hende på cykel!
(Det hjælper da lidt på regnestykket, når jeg kommer hjem efter en - forhåbentlig - hyggelig grill & hvidvins-aften ;))
16 år29. maj 2008 kl. 12:13
Skidegodt gået! Og flot, flot holdning!
16 år29. maj 2008 kl. 14:39
Utroligt, som et heppe-kor af "fremmede" mennesker på et internet site, rent faktisk kan højne ens humør og motivation :)
Endnu en gang tak - det var lige hvad jeg havde brug for.
Vægten idag siger - 100 g og jeg er på rette spor igen :)
16 år30. maj 2008 kl. 09:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });