Hvordan undgår jeg at overspise?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hvordan undgår jeg at overspise?
Hej allesammen:)
Jeg håber I kan hjælpe mig lidt.
Jeg er i gang med et vægttab, og det går også fint med at holde de sunde vaner i hverdagene. Problemet opstår så snart jeg kommer ud af "de vante rammer". F.eks. havde vi gæster i går, og der var masser af lækker mad! Det usunde kan jeg nogenlunde holde mig fra, men jeg spiser alt alt for meget af alt det andet. I går var det så slemt, at jeg blev dårlig af det. Hver gang tænker jeg: "næste gang styrer du dig." men det er det samme resultat hver gang.
Hvad kan jeg gøre for at stoppe overspisningen?
Dagen derpå (i dag) gør jeg så lidt ekstra ud af motionen, men det ville jo være dejligt, hvis jeg kunne undgå at spise for meget i første omgang. Jeg havde et energi overskud på ca. 2000kJ i går.

Tak fordi I gad læse så langt:)
Susan
16 år18. maj 2008 kl. 10:44
re: Hvordan undgår jeg at overspise?
Så bliver du nødt til at være fanatisk - også selv om du har gæster. Vej din mad og portionsanret den - og så skal du oparbejde al din viljestyrke, så du ikke tager noget andet end det, der er på tallerkenen!! Det er jo en ond cirkel (vane), du skal have brudt, og det er svært, men tro mig - det kan godt lade sig gøre. Jeg har/havde samme uvane og er utroligt glad for mad, men det er lykkedes mig at smide 12 kg nu ved at have kontrol over det, jeg putter i munden. Jeg kan i øvrigt anbefale dig, at drikke rigeligt med vand til måltiderne - det hjælper også.
16 år18. maj 2008 kl. 12:21
Tak:) Det er formentlig en god idé at veje maden, for det er bare sværere at have den samme viljestyrke, som jeg har i hverdagene.
Jeg drikker altid ½ liter vand før/i starten af måltidet.
Det er super flot, at du har tabt 12kg. Jeg håber på 5kg til at starte med.
16 år18. maj 2008 kl. 13:12
Herreste gud 2000 kj er jo ingenting og når du holder dig til sunde ting. Jeg vil mene at når overskuddet ikke er større og det ikke sker særlig tit så tag det med et gram salt. Dyrk lidt ekstra motion etc etc etc. Det er altså bedre, ellers risikerer du at du smadrer din kur/livsstil med en fuldstændig alt eller intet tilgang...
16 år18. maj 2008 kl. 19:53
Jeg har det ikke særlig godt med at skulle veje maden når jeg har rigtige gæster og det gerne skal være lidt "fint".

Så jeg har i stedet lavet nogle regler som jeg følger. Vigtigst er: kun een portion og mindst en trediedel skal være grøntsager til hovedretten.

Jeg havde så en overgang et grimt grønt plastikarmbånd købt for at støtte børnecancerfonten. Den tog jeg på min højre arm, som jeg ikke var vant til at have noget på. Dvs at hver gang jeg rakte ud, så mindede den mig om mit fortsæt.

Det kan også være en god idé at huske dig selv på hvad du egentlig vil opnå med dit vægttab - hvorfor det er så vigtigt for dig - før du går til sammenkomsten. Disse grunde kan du så gentage for dig selv når du opdager at du er ved at blive fristet over evne. Det er lidt nemmere at sige til sig selv: "Jeg må ikke overspise fordi hvis jeg taber mig, så kan jeg komme til at passe størrelse 38 snart" end "Jeg på ikke overspise, fordi det har jeg bestemt mig for"

Jeg har lavet en motivationsliste på 10 punkter over de ting som jeg regnede med at opnå ved at tabe mig - de spændte fra helbred til ikke at gøre børnene flove til at kunne passe lækkert tøj til at kunne være sig selv bekendt. Disse punkter læste jeg fast 2 gange om dagen under hovedparten af min kur - faktisk indtil jeg var 2 kilo fra mit mål og i tvivl om hvorvidt jeg havde sat mit mål 2 kilo for lavt. Det betød at jeg på fingerspidserne kunne alle de rigtigt motiverende grunde til at lade være med at spise alt for meget. Den idé havde jeg fra Becks Diet Solution (en bog jeg kan anbefale, men som desværre ikke fåes på dansk. Den kan skaffes for omkring 100 kroner på nettet).

Og så tror jeg også at man lige så godt kan acceptere at nogle dage bare er kalorieoverskudsdage. Det er vel slet ikke meningen at man skal spise lige meget på hverdage som til fest. Hovedtingen er vel at man over en periode på 2-4 uger opnår det ønskede vægttab. Det kræver naturligvis at man ikke har været for ambisiøs med sit mål, men det er ok fordi lægerne anbefaler jo også at man ikke taber sig for hurtigt (½-1 kilo om ugen hvor 1 kilo om ugen anses for en skrap kur).

Til sidst så kan det være en rigtig god ide at detailplanlægge sin mad lidt. Hvis du kender menuen på forhånd kan du bedre planlægge præcis hvad du vil tage på din tallerken og så fokuserer du på det - og undgår så bedre at tage for meget. Det kan hjælpe at visualisere indholdet af sin tallerken på forhånd - det er lidt nedtur at gå op til en buffet med en plan om hvad man må tage og et mentalt billede af en overfyldt tallerken og så komme tilbage med 3 salatblade, 2 kartofler og et lille stykke kød ;-)
16 år18. maj 2008 kl. 20:13
Jeg ved godt at 2000kJ i det store billede ikke er særlig meget. Det der skræmmer mig, er at jeg kan spise så meget, at jeg bliver fysisk dårlig (og senere får det dårligt med mig selv psykisk).

Jakob - Den med armbåndet er da genial! Jeg må finde på noget lignende:) Motivationslisten lyder også til at være en smart ting.
Jeg skal da til at prøve nogle ting af! Tak skal i have allesammen!
16 år18. maj 2008 kl. 22:12
Du er nu ikke den eneste der kan spise til og over grænsen til det fysiske mulige - nemlig det som kan være i mavesækken. Det har jeg også gjort - og endda nippet lidt mere når maden så var sunket lidt ned.

Vores motto må så bare være: "I morgen er der atter en (hver)dag"

Måske er det slet ikke så tosset at have enkelte dage hvor man spiser igennem. Det lyder som en naturlig ting for en art som os, der er jægere (der er jo ikke mammut-kød på bordet hver dag i stenalderen ;-). Og rigtig meget mad sætter vel også forbrændingen i vejret, en forbrænding som ellers godt kan gå lidt i stå hvis man underspiser til hverdag.

Det er nu ikke noget jeg har nogen bevis på.

Det vigtige er bare at ikke alle små-komsamner bliver en lejlighed til at overspise. Hvis man ikke passer på, så bliver det jo hurtig til en god undskyldning hver og hveranden dag. Og så udligner det sig ikke på sigt .. eller rettere, det gør det, men på et kaloriemæssigt for højt niveau.
16 år19. maj 2008 kl. 07:56
Der er jo kommet rigtig mange gode råd allerede. Jeg har dog lige et lille ekstra råd, som jeg selv har haft glæde af. Jeg vil nemlig også ha lov at skeje ud ind imellem og have gæster eller spise kage når jeg er i byen. Men jeg gør tit det at jeg planlægger på forhånd hvad det er jeg må spise. F.eks. at jeg må spise et lille stykke kage og 2 af de fyldte chokolader. Eller noget i den stil. Og hvis man tvivler på sin egent viljestyrke, så har jeg også prøvet at sige det højt når jeg tager det sidste jeg må spise, for så skal der nok være nogle der kommenterer eller i hvert tilfælde kigger hvis jeg tager endnu et stykke. På den måde bliver det pinligt på flere måder hvis jeg bryder min aftale med mig selv. Fordi andre også ved at det ikke var planlagt. Giver det mening?

Held og lykke med vægttabet.
16 år19. maj 2008 kl. 10:14
Kan sagtens forstå hvad du mener Susan91. Men det er da mere bekymrende at være så fanatisk omkring sin mad at man vejer det når der er gæster og ved særlige lejligheder!
Samtidig må jeg give Iakob ret i at det ganske enkelt er menneskets natur, og istedet for at bekæmpe det og gokke sig selv oveni hoved med det, så i stedet være opmærksom på det og prøve at begrænse omfanget samt minimere overskuddet, som du så fint gør ;-)
16 år19. maj 2008 kl. 11:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });