Jeg kan spise hvad jeg vil

Du læser en tråd i debat > vægttab

Jeg kan spise hvad jeg vil
Hej

Overskriften er måske lidt overdevet, men jeg tager ikke på af at spise småusundt, men kan derimod heller ikke tabe mig de famøse 5-7 kg, jeg har formeget.

Jeg spiser helt alm mad, ikke specielt slankende mad, alm dansk mad, jeg har STOR trang til søde sager og spiser det hver dag.
Jeg får hverdag til aftenskaffen, enten chokolade, is, franskbrød med ost osv.

MEN når jeg i perioder VIL prøve at slanke mig de sidse 5-7 kg holder jeg i 4 dage, med super sund kost uden slik og søde sager, men falder desværre i hver gang.

jeg vejer nu 66 kg og er 168cm høj.

Er der nogle der har nogle gode råd til hvad jeg evt kunne spise isedet for søde sager eller nogle der har prøvet at bryde denne onde cirkel

Hilsen Millas
16 år17. maj 2008 kl. 20:19
re: Jeg kan spise hvad jeg vil
Ikke rigtigt - erstatninger er jo netop erstatninger. Måske kan du gå efter supersød frugt som banan, danske jordbær, melon, visse pærearter, blommer og så videre.

Men mit bedste råd er at du ikke forbyder slik 100% for dig selv, men enten har en lille mængde hver aften du må spise (mindre end dit "normale" daglige forbrug) eller at du har en fast slikdag een gang om ugen (også med en begrænset mængde). Mit indtryk er at rigtig mange bruger mørk chokolade til det formål, men jeg vil bare råde dig til at sørge for at mængden er indenfor det acceptable og ellers købe noget dyrt og af god kvalitet. Så nyder man det nemlig mere.

Ved på den måde at tillade dig selv slik, kage, hvidt brød, chokolade på bestemte tidspunker så bliver det også meget nemmere at lade være med at tage på andre tidspunkter. Man kan nemmere sige "Jeg har slikdag på lørdag, jeg behøver ikke tage noget en hverdagstirsdag bare fordi de sælger det på tanken" end "nix, det må jeg ikke!".

En anden god måde at undgå det allermest usunde på er at læse varedeklaration. Læs både energiindhold og indhold at sukker og fedt. Ikke alle kalorier kommer fra fedt og fedtfattige produkter kan godt være ganske energirige hvis de så indeholder sukker i stedet.

Husk også at ingredienserne på listen i en varedeklaration er listen i den orden hvoraf der er mest. Så hvis hvedemel står først, så er der mest af de i. Det kan være ganske interessant læsning.

At læse varedeklarationer er en måde at hjælpe sig selv til at tænke sig om. Jeg har f.eks. studeret ret mange poser chips' varedeklaration. For godt en uge siden havde jeg lyst til at købe en kage til kaffen nede i brugen og fandt en pakke fristende kage - som havde et energiindhold på 2300 kj!! Det er mere en nogle typer af chips. Den pakke kom tilbage på hylden igen.

Viden er nemlig magt. Jo mere du ved om varen desto bedre er du til at afgøre om du ønsker at spise det og hvis du gør, så er det da i det minste et informeret valg.

Det er mine 2 bedste råd.

Og så kan man ellers ligne gajoler, sukkerfri sodavand, de blandede bolcher fra Isis, små mængder mørk chokolade etc op som erstatningsvarer, når man så ved at man kommer i en sitution hvor man bliver udsat for fristelser.

I øvrigt så check lige din kostfiber-smiley og din kulhydrat-smiley. Hvis den altid er sur, så kan det godt betyde noget for hvor vågen den søde tand er.
16 år17. maj 2008 kl. 20:48
Hej iakob

Tak for svar, det var nogle gode råd du kom med.
Det med ikke at nægte sig selv sukker, men at spise det i mindre mængdet er en god ide´. For jeg oplever tit at når jeg nægter mig selv sukker, bliver jeg meget fokuseret på det.

Jeg har kigget med på madital i lang tid, men aldrig skrevet indlæg før, men jeg har oplevet at du er en aktiv bruger og altid giver nogle brugbarer svar.

Tilykke med dit vægttab, godt gået.

Hilsen millas
16 år17. maj 2008 kl. 21:34
Tak for de pæne ord :-)

Min "kur" har dels været kur, hvor jeg især i den miderste periode har spist forholdvis fanatisk.

Den første periode var tilvænning til at skulle spise sund (og stort set uden motionsaspektet) - ideen var at hvis jeg gik fra mit daværende overforbrug af usunde ting til en supersund menu, så ville jeg sikkert ikke komme 14 dage ind i kuren før den blev opgivet. Istedet satte jeg et mål på 1 kilo over 14 dage og skar så i mine usunde spisevaner til jeg havde det nødvendige, daglige underskud. Jeg tror jeg startede med at skære slik, sukkerholdig sodavand mv fra i hverdagen.

Da jeg havde tabt mig en del og havde fået mit snack-forbrug under rimelig kontrol samt valgt en sundere menu til eftermiddagskaffen, så gik jeg langsomt over til at spise mere sunde måltider. Det var den mellemste periode, hvor min morgenmad først blev sund (den var nu aldrig rigtig usund bortset fra lidt sukker på havregrynene). Så blev min frokost sund da jeg satte regler for hvad i kantinen jeg måtte og skulle spise (ingen lune retter). Ingen slik, sukkerfri sodavand mv - men en ugenlig slikdag og af og til 5-7 gr tilladt mørk chokolade om aftenen på de dage der bare var trælse mht børn/familie eller andet.

Den sidste periode, efter jeg havde fået en normal BMI og bare lige ville tabe mig nogle flere kilo for at se bedre ud, da har jeg genindført en del af det usunde for at ende med en livsstil som hverken er fanatisk/urealistisk sund eller som jeg tager på af. Det er den periode jeg er i lige nu. Dvs jeg spiser af næsten det hele i moderate mængder, men ikke til hverdag. Og til fest.. på trods af alle gode fortsætter.. da spiser jeg altså stadig igennem :-)

Så på en måde er jeg også i "jeg kan spise hvad jeg vil - men ikke så meget som jeg vil og hvornår jeg vil" fasen ;-)
16 år18. maj 2008 kl. 08:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });