#2 af Frk M (slettet)
Hvordan gik store bededag?
Du læser en tråd i debat > vægttabFrk M (slettet)
re: Hvordan gik store bededag?
Det er da positivt at du kan se hvad der er gået galt. Jeg spiser en del jordbær, men med min størrelse må jeg sikkert også indtage flere kalorier end dig
16 år18. april 2008 kl. 22:28
iakob
I aften fik jeg plads til en øl - endda til pizza som min aftensmad bestod af. Men eftersom det var mig der lavede pizzaen, så bestemtejeg jo også selv hvad den skulle indeholde :-D
Ikke så dårlig at være på kur og så have plads til pizza og øl, hvad? Det skal lige siges at jeg gik efter tynd bund, skinke og en masse grøntsager - samt 10% ost. På min mands side af pizzaen var der lidt mere olie (som en slags foccia-bund), den var noget tykkere i bunden og der var også bacon på hans side.
Jeg drikker altså ikke øl hver dag - bare så I ved det.
Jeg bagte også fuldkornsboller idag - med sigtemel. Der var samme energi i som industrifremstillet grovbrød, men lidt mindre kostfibre. Mine boller var endda lavet på 0,5 % A38 - men jeg tror nu at de fleste hørfrø faldt af undervejs så de feder i hvert tilfælde ikke :-)
Ikke så dårlig at være på kur og så have plads til pizza og øl, hvad? Det skal lige siges at jeg gik efter tynd bund, skinke og en masse grøntsager - samt 10% ost. På min mands side af pizzaen var der lidt mere olie (som en slags foccia-bund), den var noget tykkere i bunden og der var også bacon på hans side.
Jeg drikker altså ikke øl hver dag - bare så I ved det.
Jeg bagte også fuldkornsboller idag - med sigtemel. Der var samme energi i som industrifremstillet grovbrød, men lidt mindre kostfibre. Mine boller var endda lavet på 0,5 % A38 - men jeg tror nu at de fleste hørfrø faldt af undervejs så de feder i hvert tilfælde ikke :-)
16 år19. april 2008 kl. 20:57
Pokemom (slettet)
uuuuuh den frygtede store Hvededag!
Mod sædvanen røg der kun en enkelt hvede med smør ned. Der pjejer ellers at ryge mellem 6 og 12!!! og gerne med tandsmør. Så denne gang var det ærligt talt lidt "kedeligt".
Samtidigt havde jeg besøg fra Jylland. en veninde jeg ik havde set i årevis. Derfor dejlig lækker mad. Prøvede dog at tænke sundt, så det blev hjemmelavede fajitas m. kylling. Desvæære er tortillaen jo rimelig kalorieholdig, og det sammen med den mexicanske øl, der også følger med for slet slet ik at tale om guacamolen...
Så helt ærligt har jeg skuffet mig selv. Jeg burde have holdt mere igen. og det har vist sig på vægten. De sidste 3 dage er vægten steget stødt. Men nu skal det være slut. Det er for dårligt, jeg falder i hele tiden! især fordi jeg slet ik er sulten. bare kedsomhed.
Imorgen har jeg lånt en hund, jeg kan gå tur med. og så har jeg liiiige 2 fremlæggelser til mandag, jeg ik er påbegyndt.
Imorgen holder jeg mig fra resterne af den mexicanske syndflod. og holder mig til frugt og camille-te med æbler.
Håber at være i bedre humør mandag!
Mod sædvanen røg der kun en enkelt hvede med smør ned. Der pjejer ellers at ryge mellem 6 og 12!!! og gerne med tandsmør. Så denne gang var det ærligt talt lidt "kedeligt".
Samtidigt havde jeg besøg fra Jylland. en veninde jeg ik havde set i årevis. Derfor dejlig lækker mad. Prøvede dog at tænke sundt, så det blev hjemmelavede fajitas m. kylling. Desvæære er tortillaen jo rimelig kalorieholdig, og det sammen med den mexicanske øl, der også følger med for slet slet ik at tale om guacamolen...
Så helt ærligt har jeg skuffet mig selv. Jeg burde have holdt mere igen. og det har vist sig på vægten. De sidste 3 dage er vægten steget stødt. Men nu skal det være slut. Det er for dårligt, jeg falder i hele tiden! især fordi jeg slet ik er sulten. bare kedsomhed.
Imorgen har jeg lånt en hund, jeg kan gå tur med. og så har jeg liiiige 2 fremlæggelser til mandag, jeg ik er påbegyndt.
Imorgen holder jeg mig fra resterne af den mexicanske syndflod. og holder mig til frugt og camille-te med æbler.
Håber at være i bedre humør mandag!
16 år19. april 2008 kl. 22:59
bruger slettet
Hvordan pokker kan du være i stand til at konsumere mellem 6 og 12 hveder????????
Det er da helt ude af proportioner!!!!
Det er egentligt helt underligt at læse på dette forum, hvordan man cirkler rundt om netop de fødevarer, man skal undgå - finder undskyldninger for at spise dem, på trods af at man ved, at de feder og bagefter beklager sig over, at man tager på af dem...
Hvad med at glemme dem helt?!? Og bare koncentrere sig om alle de mange ting der er rigtigt gode for een?
Ja, jeg undrer mig altså...
Det er da helt ude af proportioner!!!!
Det er egentligt helt underligt at læse på dette forum, hvordan man cirkler rundt om netop de fødevarer, man skal undgå - finder undskyldninger for at spise dem, på trods af at man ved, at de feder og bagefter beklager sig over, at man tager på af dem...
Hvad med at glemme dem helt?!? Og bare koncentrere sig om alle de mange ting der er rigtigt gode for een?
Ja, jeg undrer mig altså...
16 år20. april 2008 kl. 10:58
iakob
Hun skrev altså at hun plejede at kunne spise 10-12 hveder - før hun gik på kur. I år spiste hun kun een.
Jeg ved ikke med dig, men for mig drejer en varrig livsstilsænding sig om at skabe en ballance mellem det sunde og det usunde. Ikke om at forsage alt det usunde.
Men, ja, du har ret. Man skal naturligvis ikke plage sig selv med "forbudte" ting. Jeg har f.eks. ikke beskæftiget mig ret meget med chips under min kur fordi dem kan jeg ikke styre, så dem har jeg fjernet fra min kost (har fået chips 3 gange: efterårsferien, juleaften og nytårsaften).
Og hvis jeg får trangen, så går jeg en tur i brugsen og læser indholdsfortegnelser. Det plejer at tage lysten :-)
Jeg ved ikke med dig, men for mig drejer en varrig livsstilsænding sig om at skabe en ballance mellem det sunde og det usunde. Ikke om at forsage alt det usunde.
Men, ja, du har ret. Man skal naturligvis ikke plage sig selv med "forbudte" ting. Jeg har f.eks. ikke beskæftiget mig ret meget med chips under min kur fordi dem kan jeg ikke styre, så dem har jeg fjernet fra min kost (har fået chips 3 gange: efterårsferien, juleaften og nytårsaften).
Og hvis jeg får trangen, så går jeg en tur i brugsen og læser indholdsfortegnelser. Det plejer at tage lysten :-)
16 år20. april 2008 kl. 20:37
bruger slettet
Jeg ved udmærket at mellem 6 og 12 hveder er helt ude af proportioner, men der er vel ingen af os som er blevet overvægtige fordi vi har spist for lidt.
Jeg kunne også sagtens have spist 6 hveder, hvis ikke der sad en lille stemme i baghovedet og sagde at jeg ville blive tykkere hvis jeg gjorde det.
Og nej vi beklager os ikke over at vi tager på af de ting vi spiser, men vi beklager os over at vi ikke er i stand til altid at lade være med at spise eller spise for meget af de "forbudte" madvarer. Og vi gør det ikke for at nogen skal have ondt af os, men fordi vi håber på opbakning og hjælp,fremfor fordømmelse, fra mennesker som vi ved har det ligesådan
Jeg kunne også sagtens have spist 6 hveder, hvis ikke der sad en lille stemme i baghovedet og sagde at jeg ville blive tykkere hvis jeg gjorde det.
Og nej vi beklager os ikke over at vi tager på af de ting vi spiser, men vi beklager os over at vi ikke er i stand til altid at lade være med at spise eller spise for meget af de "forbudte" madvarer. Og vi gør det ikke for at nogen skal have ondt af os, men fordi vi håber på opbakning og hjælp,fremfor fordømmelse, fra mennesker som vi ved har det ligesådan
16 år21. april 2008 kl. 13:22
bruger slettet
Louisemarie - jeg er altså også på kur og jeg fordømmer ikke - jeg gav bare udtryk for en stor undren! :-)
Jeg kan give dig et billede af, hvad jeg mener: jeg sætter med vilje ikke tarteletter med kylling og asparges på bordet, for jeg gider ikke at sidde og sukke over enenkelt, når jeg i virkeligheden godt kan spise 2-3 stykker.
Jeg skal selv lave dem, de skal smages til o.s.v.
Der findes 100 andre ting jeg kan variere aftensmaden med, uden at det behøver at betyde afsavn for mig og for resten af familien....
Jeg er enig med Iakob i, at man ikke skal forsage alt det usunde, for så vidt at man er i stand til at implementere det i sin kost på fornuftig vis. Kan man IKKE det, ja så MÅ man sgu ( undskyld) forsage, hvis ikke man vil være tyk igen.
Ofte er det jo sådan, at de fødevarer der feder sagtens kan undværes - mange af dem eksisterede ikke engang da vores forældre var børn, så vi skal da bare lade som om de ikke findes, ikke?!
I stedet for at kigge langt efter det vi ikke "må få" skal vi vende ryggen til og vælge det vi gerne må spise... :-)
Jeg kan give dig et billede af, hvad jeg mener: jeg sætter med vilje ikke tarteletter med kylling og asparges på bordet, for jeg gider ikke at sidde og sukke over enenkelt, når jeg i virkeligheden godt kan spise 2-3 stykker.
Jeg skal selv lave dem, de skal smages til o.s.v.
Der findes 100 andre ting jeg kan variere aftensmaden med, uden at det behøver at betyde afsavn for mig og for resten af familien....
Jeg er enig med Iakob i, at man ikke skal forsage alt det usunde, for så vidt at man er i stand til at implementere det i sin kost på fornuftig vis. Kan man IKKE det, ja så MÅ man sgu ( undskyld) forsage, hvis ikke man vil være tyk igen.
Ofte er det jo sådan, at de fødevarer der feder sagtens kan undværes - mange af dem eksisterede ikke engang da vores forældre var børn, så vi skal da bare lade som om de ikke findes, ikke?!
I stedet for at kigge langt efter det vi ikke "må få" skal vi vende ryggen til og vælge det vi gerne må spise... :-)
16 år21. april 2008 kl. 16:47
Pokemom (slettet)
store hvededag...
okay okay, det handler om viljestyrke. Det ved vi vist alle. Jeg har lyst til at spise og det er naturligvis et problem. Måske fordi jeg ikke er decideret overvægtig. Men nu skal jeg castes til tv3, og kameraet lægger jo nogle kilo på. SÅ NU SKAL DET VÆRE SLUT!
16 år21. april 2008 kl. 18:27
iakob
re: store hvededag...
Du kan da ikke komme med sådan en halv historie. TV3? Fortæl, fortæl!!!
Angående viljestyrke, så tror jeg virkelig at man skal prøve at minimere afhængigheden af viljestyrken.
Man kan enten ikke udsætte sig for fristelser (ikke at have tingene i huset), gøre dem besværlige (afmåle faste mængder guf og gemme resten væk før man sætter sig) eller gøre sunde alternativer let tilgængelige (en skål jordbær ved siden af vingummibamserne til Disney Sjov).
Angående viljestyrke, så tror jeg virkelig at man skal prøve at minimere afhængigheden af viljestyrken.
Man kan enten ikke udsætte sig for fristelser (ikke at have tingene i huset), gøre dem besværlige (afmåle faste mængder guf og gemme resten væk før man sætter sig) eller gøre sunde alternativer let tilgængelige (en skål jordbær ved siden af vingummibamserne til Disney Sjov).
16 år22. april 2008 kl. 21:27
Jeg er jo næsten færdig med kuren - i hvert tilfælde målt i kilo fordi de to sidste kilo har jeg nu ikke arbejdet helt så hårdt på at fjerne som de første 19 kilo.
Men idag blev så en slags test på om jeg kunne få sådan en semi-hverdag til at fungere hjemme i familiens skød. Dagen skilder sig lidt ud fra andre dage ved at vi spiste rugboller til frokost fremfor rugbrød, men ellers kunne det sikkert godt være en hvilket som helst anden dag. Den skilder sig også ud ved at jeg ikke er 100% ved godt helbred, jeg døjer lidt med en mild halsbetændelse - nok til at jeg skal have mig en lur midt på dagen og jeg har droppet motion.
Resultatet er at i stedet for et underskud på 1000 kj, så har jeg et underskud på 586 kJ. Og det er med et aktivitetsniveau på 1,53 - hushodning og madlavning er åbenbart også en slags motion :-)
Jeg har faktisk 3 fejl her idag:
* Jeg drak for meget juice i morges. Maks 1,5 dl må være min grænse for det er godt nok dyrt i kalorier. Nu var det også morgenmild rynkejiuce, så den indeholder måske lidt flere kalorier end anden juice?
* Man skal ikke drikke jordbærsmoothies og spise jordbær både tidlig og silde selvom man bruger SØD og skummetmælk. Der er mere energi i jordbær end i skummetmælk!! Jeg har guffet jordbær idag som var det slik og desert.
* Jeg lod mig - uplanlagt - friste af en øl her idag. Til aftensmaden. Nu står der en halv øl her ved siden af mig som jeg ikke har drukket - og ikke vil drikke fordi så ryger der en betragtelig del af de sørgelige rester af mit underskud.
Men jeg har også lært noget positivt:
* Man kan købe ret spændende brød efterhånden. Jeg spiste som sagt rugboller (købte) til frokost - en æggesandwich med en masse forskellige grøntsager på og lidt af gårdagens coleslaw på siden. En masse mad som jeg blev ret mær af.
* Et revet æble, lidt knækket valnøddekerner og 4 rosiner - det kunne faktisk helt tage mine tanker af resten af familiens mazzarin-kage idag. Det smagte dejligt og mættede godt. Revet æble er bare en god ting!
* shortlink.dk - Blomkål/broccoli-frikadeller (hvor mine ynglingskrydderier var cayennepeber, chili, løg og hvidløg i ret små mængder) er lækre! Jeg fik 118 gram og det gav min 629 kJ - men så fik jeg også en ordentlig omgang kål :-D
Hvis jeg skal rose mig selv for idag - og det skal jeg jo - så er det for følgende:
* Ikke at spise noget af det slik der stadig ligger fra børnefødselsdagen. Min ældste søn har halsbetændelse med feber og han har fået lidt slik. Jeg spiste ikke noget af det.
* At spise frugt og nødder når resten af familien får kage til kaffen.
* At stoppe med at drikke og spise (undtaget vand naturligvis) nu her til aften da jeg opdager at jeg har nået grænsen.
Ok... det var så min dag. Jeg tror jeg skrev mest for at få lidt styr på mine egne madvaner - for at få idag undersøgt. Og lære af dagen - på en dag hvor jeg holdt mig selv i nakken uden at skrive ind hele dagen eller på forhånd at undersøge hvad maden indeholder i energi.
Og resultatet - bortset fra en halvdrukket øl - så må det jo være at der er rimelig godt styr på madniveauet hvis jeg ikke skulle tabe mig - og at jeg skal nyde juice og smooties i små til moderate mængder.