Deprimeret

Du læser en tråd i debat > vægttab

Deprimeret
Er der nogen af jer der har gode råd til hvordan man overholder kuren og ikke falder i når man er løbet ind i en depression (det er nok ikke det rigtige ord, men jeg ved ikke helt hvad jeg ellers kan kalde det. Den sidste 1½ måned har jeg været meget mere træt end jeg plejer. Når jeg står op om morgen sker det de fleste dage at jeg græder uden egentlig nogen grund, jeg har intet overskud, jeg kan ikke sove om natten, jeg kan nogen gange vågne op næsten i panik over at det er blevet mandag og jeg skal ind på mit praktiksted.)

Jeg kan ikke overskue mandag morgen at jeg skal derind og er nød til at tage 1 dag af gangen. jeg kan ikke glæde mig til weekenden om mandagen da jeg så bliver endnu mere deprimeret over at der er så mange dage tilbage.

Mit store problem er så at jeg meget nemt bliver fristet af chips og slik når jeg er så langt nede som jeg er lige pt. Jeg prøver på ikke at falde i men det er tit meget svært synes jeg.

Kort fortalt søger jeg gode råd om:
*hvad man kan gøre når man ikke kan sove om natten eller vågner 5-8 gange i løbet af natten.
*Hvordan man slipper for at falde for usunde fristelser.
16 år27. marts 2008 kl. 12:50
re: Deprimeret
Det kunne godt lyde til du har brug at tage fat om andre ting end lige maden.

Hvor længe skal du være på det praktiksted, hvor du åbenbart ikke trives?

Hvis det er længe, skal du måske tænke over om det er praktikstedet eller faget der er noget galt med, og så handle udfra det. Vil det være svært at få en anden praktikplads?

så vidt jeg husker har du også i samme periode haft problemer med astma, kan det udløses når man har det psykisk dårligt? Eller er det årsagen til du får det dårligt.
16 år27. marts 2008 kl. 13:22
Jeg har 5 år tilbage af min praktik/uddannelse hvor jeg størstedelen af tiden skal være på praktikstedet.

Det er ikke faget der problemet. Jeg elsker selve jobbet har bare et problem med ham som skal lære mig op. Vi går ikke rigtig i spænd.

Ja det er rigtigt at jeg for lidt under 1 måned siden fået konstateret Astma efter at jeg i længere tid havde lungebetændelse. Min Astma bliver forværret af at jeg ikke har det helt godt psykisk, men jeg vil aldrig slippe af med astmaen, selvom jeg en dag måske får det bedre psykisk. Ja har i flere haft det problem at jeg har ca 30% funktionsnedsættelse af mine lunger og det er det der er skylden til at jeg har fået astma. Jeg var allerede langt nede psykisk før jeg fik konstateret astma så det er ikke derfra problemet kommer.

Det er meget svært at få praktikpladser inden for det fag. Da jeg startede med at ansøge om praktikplads sente jeg 60 ansøgninger og jeg fik kun ja fra 1. Så det er ikke helt så nemt at skifte praktiksted. Det er nu heller ikke det der er mit største problem. Jeg har bare svært ved at modstå fristelser sådan som det ser ud i øjeblikket.

Jeg har ellers førhen ment at folk der var deprimerede "bare" skulle tage sig sammen og lade være med at have ondt af sig selv, men det har jeg opdaget ikke bare sådan lige er at gøre. Jeg er ellers en person som aldrig lader mig gå på af noget og altid plejer og være meget positivt indstillet overfor alt...
16 år27. marts 2008 kl. 14:08
Måske du "bare" er ramt af forårstræthed. Det lider jeg selv af. Det er lidt ulogisk men tpisk i marts når det bliver lysere bliver jeg depri og enormt træt. Det er som om lyset ikke vil komme hurtigt nok tilbage.

Vinterdepression fødes af de hurtige kulhydrater, og omvendt øger den også dit behov (som du selv har bemærket)

Du er nød til at bryde dne onde cirkel. Stoppe med at spise forkert og hive dig selv op ved hårrødderne. Sørg for at komme ud og gå en tur og få frisk luft og lys, og tving dig selv til at tænke "smuk himmel" "fantastiske anamoner" "hvor er jeg heldig"

Ved ikke om du kan bruge minE råd til noget, men jeg har nu selv "overlevet" min 4. vinter uden vinterdepression (jeg bliver dog stadig træt i marts)
16 år27. marts 2008 kl. 14:25
Det allervigtigste for dig er ikke at gå alene med disse problemer. Du har brug for støtte, vejledning og gode råd.

1) Søg læge omkring symptomerne - tag gerne din mor eller en anden med som du kender godt og som har lidt mere erfaring med sundhedsvæsnet (dvs helst af din forældres generation).

2) Snak med din studievejleder

3) Find ud af hvorfor den mand på praktikpladsen og dig ikke rigtig går i spænd. Stiller han urimelige krav? Har du bare for meget om ørerne ilge nu mellem praktiskplads, kur og astma? Eller er det personlighedssammenstød?

4) Kontakt din fagforening (det kan man godt gøre selvom det "bare" handler om dårlig arbejdsmiljø). Det kan jo være denne mand tidligere har givet praktikanter dårlige oplevelser.

5) Tænk over om du virkelig kan holde ud at 5 år mere på den praktikplads. Er der alternativer (andre pladser, andre fag)? Tag dette op med sin studievejleder og vend det med venner/forældre/søskende som kender dig godt og som er voksne nok til at kunne give dig støtte og råd. Sæt dig lidt ind i stress og dårlig arbejdsmiljø.

6) Snak med andre af dem som går på skolen - du har vel kontakt med dem selv når du er i praktik? Prøv at arrangere en lille sammenkomst, hvis I ikke får det på andre måder. Og snak så med dem om deres arbejdsproblemer. Og om dine.

Angående dine symptomer - men husk at symptombehandling alene ikke er særlig godt. Du skal have gjort noget ved det egentlige problem.

Søvnproblemer: Ja.. prøv at google det. Men umiddelbart vil jeg foreslå:
- Ingen kaffe, the og sukker efter aftensmaden.
- Sørg for at du også er fysisk træt om aftenen (hvilket er svært for dig, det ved jeg. Måske svømmehal? lange gåture om aftenen?).
- Skru ned for aktivitetsniveauet en times tid før du går i seng (læs evt noget skønlitteratur som interesserer dig), ingen TV, ingen høj musik). Gerne lidt behagelig klassisk eller anden stille musik. Ingen computer.
- Og så min personlige favorit - et halvt glas øl lige før tandbørsten. Jeg har godt nok læst at det giver en dårligere søvn men det gør indsovningen nemmere.
- Vejrtrækningsøvelser: Sug langsomt luft ind gennem næsten (næsten uden du kan høre en lyd) indtil du har luft i nederste, mellemste og øverste del af lungen. Pust så langsomt ud gennem munden - igen uden en lyd (næsten). Lig på ryggen mens du gør dette.

Usunde fristelser:
Du er helt sikkert ude i noget af det sværeste overhovedet. Mangel på søvn giver akut sukkertrang. Så mit råd er at gøre hvad du kan for at forbedre din dagligdag og for at få en god nattesøvn - og så i øvrigt at prøve at kompensere med noget mindre usundt i stedet.

Og tricket: hvis jeg klarer mig igennem denne time/denne dag, så er der slik/chokolade/sukkerfri sodavand til mig til frokost/i aften.

Men SØRG for at søge hjælp - din praktikplads, hvor værdifuld den end er, er ikke et ødelagt halvt dekade værd.
16 år27. marts 2008 kl. 14:29
Tak for de mange gode råd.

Jeg vil prøve dem... Jeg skal til lægen den 17. April angående min astma og vil prøve og tage det op med hende der. om 2 uger skal jeg heldigvis tilbage på skolen så der regner jeg med det kommer til at gå bedre... Indtil da vil jeg prøve nogle af de andre råd som jeg har fået her.. Også vil jeg tage mig selv i nakken og simpelthen sige til mig selv at nu må det være slut med at gå trist rundt hele tiden. Jeg er en meget stædig person så det burde forhåbentlig kunne lade sig gøre...

Jeg har heldigvis en kæmpe støtte hos min mor og hun er rigtig flink til at komme ned i min lejlighed en aften hvis jeg er særlig langt nede.. Så det er meget dejligt og have denne støtte... Ved hun kommer ned en gang imellem gør det at jeg nemmere kan komme igennem dagene.. Da jeg bliver mest deprimeret når jeg er alene.

Ja jeg har kontakt med de fleste fra skolen og vi snakker også meget om hvordan det går på praktikstederne og de er også en god støtte og have...

Jeg er begyndt at have frugt/grønsager eks: gulerødder, melon, pære, æble osv med som jeg så spiser i stedet for usundt og så siger jeg til mig selv at det er bedre og at hvis jeg overholder dette så er der lidt guf om lørdagen.. Det virker for det meste. Jeg er også begyndt ikke at have småpenge på mig fordi jeg så ikke bliver fristet til at købe et stykke chokolade når jeg venter på toget. hvis man skal tage dankortet frem for 8 kr gider man det næsten ikke.. Det gør jeg ihvert fald ikke...

Mange tak for jeres gode råd...
16 år27. marts 2008 kl. 15:05
Kære Mayflower

Jeg kan kun give de andre herinde ret: du har et alvorligt problem med din praktikplads og reagerer med astma, søvnproblemer, depression og -naturligvis- trøstespisning. Jeg var selv engang på en rædsom praktikplads, som trak al glæde og initiativ ud af mig og der var ingen vej uden om: det måtte ændres. Så snart jeg var ude af det var det somom jeg havde kastet adskillige kilo og kunne rette mig op og trække vejret igen. Du bliver NØDT til at indse at det er din praktikplads der er problemet.

Der er imidlertid en lille øvelse du lige kan gøre med dig selv på et roligt øjeblik:
Prøv at finde ud af hvilke overbevisninger du har om den praktikplads. Hvordan ham der oplærer dig er, hvordan du er, hvor nødvendig den er etc. Hver gang du hører dig selv sig fx. "det er min eneste chance" så prøv at finde ud af om dette også er rigtigt. KAN der være andre sandheder?
Når jeg skriver dette er det ud fra den tanke, at vi alle har overbevisninger om, hvordan verden hænger sammen. Overbevisninger er en slags aftale med virkeligheden. De er ikke nødvendigvis sande, men de er sande for os hver især. Hvis du bruger lidt tid på at undersøge, om dine overbevsninger i VIRKELIGHEDEN er sande, vil du muligvis finde ud af, at du kan skrue på din egen indre sandhed og dermed få den til at passe bedre med den "virkelighed" der omgiver dig. Prøv evt at starte med at meditere (iakobs åndedrætsøvelser og evt til MEGET stille musik) før du gennemgår dit verdensbillede.
Måske er du så heldig at opleve den frihed der i at indse, at dine sandheder slet ikke er sande og at du kan give slip på dem - og dermed også kimen til din depression.
Dette er nu lettere sagt end gjort, især uden hjælp. Hvis du gerne vil have hjælp til den slags virkelighedbearbejdning kan du fx kontakte Indira McCormic på souljourney.nu, som er en fortrinlig guide.

I øvrigt er en klassiker indefor "uhensigtmæssige overbevisninger" som de hedder "jeg bliver aldrig slank" eller "jeg kan ikke finde ud af at forblive slank". Det er DIN overbevisning, og derfor lever du den også, selv om det er imod dine ønsker. Alt kan i princippet lade sig gøre, sålænge du tør tro på det - OGSÅ at være slank!

Og så lige en sidste lille ting, som jeg har benytte hver vinter de seneste 7 år: Perikum piller. Prikbladet Perikum er et naturlægemiddel, der har været kendt helt tilbage til middelalderen, som modvirker nedtrykthed. Modigen er et af de mange mærker, der indeholder Perikum (købes i Mathas eller på Apoteket). Vi er netop IKKE ude i lykkepiller, men et mildere naturprodukt. Vær dog opmærksom på, at de kan mindske hormonbaseret medicin (såsom p-piller)

Held og lykke. Du har klaret det superflot allerede med dit vægttab. Nu skal du tage en anden del af dit liv alvorligt og få det til at passe med hvad der gør dig glad, før du kan give dit vægttab den sidste skalle. Vi tror på dig!
16 år27. marts 2008 kl. 15:08
desværre er du ramt så hårdt, at jeg ikke kan hjælpe, men jeg ønsker dig alt held og lykke med at finde løsningen,, og håber snart at du bliver super glad igen..
16 år27. marts 2008 kl. 15:44
En lille kommentar til din astma. Har selv astma og har levet med det i over 20 år. Jeg vil anbefale dig at begynde at svømme - evt træne med svømmefødder hvor du svømmer under vand. Du kan i de fleste svømmehaller låne fødderne. Dette vil træne dine lunger og kan i nogle tilfælde forbedre din lungekapacitet. Det gjorde det ihvertfald for mig. Jeg havde multiallergi og kunne ikke leve uden min medicin. Nu tager jeg den kun meget sjældent.

Din astma kan have indflydelse på din "depression"/modløshed. Men tal med din læge om det når du skal derop. Derudover så undersøg grundigt angående medicin som perikum om evt indflydelse for din astmamedicin.
For din søvnløshed vil det også være en go ide at svømme da du dermed vil blive fysisk udmattet. Men ellers kan jeg anbefale baldrian - piller for at sove lidt bedre. Mener ikke de har indflydelse på andet medicin da det er naturmedicin. Men igen undersøg det med din læge.

Håber du får det bedre snart :-)
16 år27. marts 2008 kl. 23:10

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });