Vand

Du læser en tråd i debat > vægttab

Vand
Jeg har hørt at man taber sig mere hvis man drikker omkring 2 L end hvis man f.eks kun drikker 1 L vand om dagen. Er der nogen der ved om denne påstand er rigtigt? Jeg drikker 2 L vand hver dag. Jeg drikker aldrig sodavand, te, kaffe, mælk eller noget andet end vand. Jeg følger en kostplan med en masse grønsager, lidt grovbrød der er hjemmebagt, fedtfattigt pålæg og kyllingekød og lidt kartofler/ris/pasta, men alligevel tager jeg på det meste af tiden.. Kan det være fordi jeg simpelthen drikker for meget vand... eller er der nogen af jer der har andre ideer til hvad der kan være galt?
16 år18. marts 2008 kl. 08:47
re: Vand
jeg plejer kun at drikke ca. 0,5 liter væske og har alligevel taget på. nu tvinger jeg mig selv til at drikke vand (som jeg ikke kan fordrage). 2 liter ca. om dagen. det er sgu svært når man ik er tørstig. og det har faktisk hjulpet. det renser ud i kroppen og øger forbrændingen. så jeg ville ikke stoppe med vand, hvis jeg var dig. til gengæld ville jeg droppe dt fedtfattige pålæg og kartofler ris of pasta. så ville jeg sørge for at kombinere rigtigt og f.eks ikke spise kød med brød eller kartofler og kun kød med grøntsager. derudover vil jeg anbefale at du låner en af lene hanssons bøger på biblioteket. de giver et godt indblik i "korrekt" mad kombination. det er ikke en kur decideret, men en livsstilsændring. det har virket for mig. jeg er blevet sundere og raskere...nu mangler jeg bare at smide nogle kilo også...
16 år18. marts 2008 kl. 09:37
Jeg tror ikke på at man kan tage på af vand. Vand indeholder ingen energi overhovedet, men er nødvendig for kroppen. Hvis man tager på af vand er det fordi der ophobes vand i kroppen, men da vand også er vanddrivende vil det for det meste komme ud igen. Vandet hjælper kroppen med at udskille affaldsstoffer.

Jeg tror ikke jeg har hørt om nogle grunde til ikke at drikke de 2 liter vand. Har til gengæld hørt at man også kan drikke for meget. Kan ikke huske hvorfor, men her skal man altså langt over de 2 liter dagligt.
16 år18. marts 2008 kl. 09:48
Siden her anbefaler jo 2 liter vand om dagen, så hvis du taster ind så vil du kunne se smileys. Min oplevelse er at hvis man drikker tæt på de tre liter om dagen så kan man godt føle sig lidt "udvandet". Men det er måske fordi at når jeg en sjælden gang drikker så meget så har jeg også dyrket meget motion den dag.

Jeg tror heller ikke på Lene Hanson og alle de andre ting om at holde protein og kulhydrat adskildt. Kalorier er kalorier og hvis det virker så er det fordi man som en sideeffekt spiser mindre ved det.

Jeg er ked af at sige det, Pokemom - men for mig lyder rådet om ikke at spise kød sammen med kartofler og pasta og brød som ren overtro og en måde at gøre sin kur mere sur for sig selv på sigt. Men derfor kan Lene Hansons opskrifter jo være gode nok - det er bare teorierne (eller mere rigtigt: påstandene) som jeg har problemer med.

Men hvorfor tager Mayflower så på?

Tja... jeg regner med at du taster al din motion og al din mad ind her på madital. Og jeg regner med at du har skrevet et mål op i madital som ligger mellem ½-1 kilo om ugen. Og jeg regner med at du på info-siden hver dag har en glad energiballance-smiley (den øverste) og ikke har ret meget mere underskud end du behøver.

Hvis alt dette er rigtigt, så gør du det rigtige.

En mulig forklaring kan være at du har overvurderet din motion eller har overset den detalje i beregning af aktivtetsniveau for delvist indtastede motionsdage, som rigtig mange overser.

Prøv at taste alle dine aktiviteter ind på en normal hverdag. Der skal være gjort rede for alle døgnets 24 timer. Se så på info-siden hvilket tal der står under fysisk aktivitetsniveau. Der står måske 1,4 eller 1,8 eller sådan noget. Næste dag skal du så ikke taste noget ind - prøv så at se hvad der står under fysisk aktivitetsniveau. Hvis de to tal er ens, så har du det rigtige aktivitetsniveau sat på din profil - hvis ikke så må du rette i profilen.

Hvis alt dette er OK så kan der være nogle flere forklaringer. Er du lige startet med at dyrke mere motion? (min vægt røg en kilo op da jeg startede med at cykle på arbejde :-( ). Er det snart tid til mens?

Hvor lang tid har du taget på? Vejer du dig hver dag?
16 år18. marts 2008 kl. 11:48
Jeg drikker 1½l vand om dagen. Det har gjort at kroppen ikke længere holdere på væsken, med hævede fingre og ben.

Mayflower jeg synes du skal holde dig til de kostråd du har fået de sidste par dage, og så være lidt TÅLMODIG. Vægttabet skal nok komme.

Personlig spise jeg meget mere mad nu end jeg gjorde før - det er bare sundere. Ikke noget med at springe et måltid over - og slut med trøstespisningen (2-3 af de store poser slik).

Manden er dog sommetider billig til salg, når jeg bliver sur på ham. MEN i stedet for at trøstespise - ja så gå jeg en tur i rask tempo.

Vigtigst er dog nok TÅLMODIGHED. Hvis kroppen har være i kriseberedskab, ja så går det altså lidt tid inden den finder ud af, at den får mad nok.
16 år18. marts 2008 kl. 11:51
Iakob: Jeg tror heller ikke selv på Lene Hansons måde med at dele kød fra kartofler.. Jeg taster alt min mad ind og har hver eneste dag underskud i kalorier. Dog stadig nok lidt mere end jeg burde... Jeg indtager mellem 1000 og 1200 kalorier om dagen. jeg har et underskud på ca. 1100-1200 kalorier om dagen. Hvor jeg skal have 717 kalorier i underskud... Synes dog det er svært at spise så meget mad.. Jeg spiser ca 5 måltider om dagen.

Jeg følger kostplanen og alle de gode råd jeg har fået herinde..

Jeg taster alt motion ind. Jeg taster alt ind.. Jeg har sat mit fysiske nivuae på meget lavt.

Jeg ved godt at jeg ikke får motion nok hvilket irretere mig meget.

Ja det er tid til mens om et par dage, så det kan godt være det spiller lidt ind.. Jeg må bare væmne mig med tålmodighed, hvilket ikke er min stærke side, også simpelthen presse mig selv og min krop til mere motion... Så håber jeg vægttabet kommer.
16 år18. marts 2008 kl. 12:29
et af de ting der får mig til at tabe mig er 300 g gulerødder om dagen,, så er det bare lige med at får det gjort,,,der ikke går så godt i disse dage.... men i aften har jeg ferie jubiiiiiiii.....
16 år18. marts 2008 kl. 12:30
Jeg tror heller ikke på Lene Hansson. Hu kalder det en livstilændring, men for mig at se er det en svær en at leve med i Danmark, isør når man ikke må spise kød og kartofler,ris eller pasta sammen.

Hvis man drikker for lidt vand, så holder kroppen på det man har og man får vand i kroppen, men ved at drikke 2 l giver man kroppen hvad den har brug for. Hvis man kommer op og drikker omkring 5 l er det at man skylder salte og mineraler ud at kroppen
Kirsten
16 år18. marts 2008 kl. 14:13
Mayflower: Husk at Rom ikke blev bygget på een dag. Du kan garanteret ikke presse dig selv til at spise så meget som du burde i løbet af nul-komma-fem.

Lav i stedet nogle delmål og når du har nået dem, så giv dig selv en lille tilvænningspause hvor du ikke går efter det næste mål. En periode på 8-10 dage er vist passende.

Prøv at starte med at finde ud af hvor du kan sætte ind først. Hvilket måltid halter mest efter eller hvilket måltid vil være nemmest at gøre noget ved? Hvad kan du gøre ved det for at forbedre det uden at der kommer ubalance i din kost (du skal stadig have fedtsyrefordelingssmiley og energifordelingssmiley i orden).

Find ud af det, læg en plan og iværksæt så din plan. Du burde kunne følge planen i løbet af nogle få dage - men giv dig tid til at vænne dig til det, ialt 8-10 dage.

Så går du videre og finder på næste trin - som du gør på samme måde.

Vægttabet skal nok komme - giv den en uge - 14 dage :-)
16 år18. marts 2008 kl. 18:43
Kirsten P - jeg er enig - det er ikke nemt i DK. Men Lene Hansson kan sagtens - hun er jo vegetar :-)

Jeg kan altså godt li hende og mange af de ting hun siger er jo rigtige nok. Men jeg står af når det kommer til kost kombinationen og alt det fanatiske.
16 år18. marts 2008 kl. 22:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });