Dagens Ros

Du læser en tråd i debat > vægttab

Dagens Ros
Jeg laver lige en ny tråd til dagens ros. Og husk nu at man kan rose sig selv for at følge planen og for ikke at bryde den. Det sidste er ret vigtig fordi hvis man kun roser sig selv når det går ekstra godt, så stiller man jo ret store krav til sig selv - måske for store. Det er bedre at rose sig selv lidt hele tiden når man følger planen og ikke afviger fra den - eller kun afviger lidt, selvom man har lyst til det store mad-orgie og selvom sofaen kalder mere en løbebukserne.

Dagens ros er en tråd hvor man hver dag roser sig selv for det man gjorde godt (evt dagen før). Ideen er at hvis man roser sig selv med korte mellemrum, så får man også ros for de små ting. Det bedste ville være at rose sig selv efter hvert måltid, efter hver gang man har fået rørt sig - desværre så har mange så travlt med at komme videre at de glemmer den lille detajle. Filosofien er at hvis man roser sig selv for de små ting, hvis man får meget ros, så bliver man båret lidt fremad på positiv energi. Det gør simpelthen kuren nemmere og man bliver gladere.

Forestil jer at I har et barn på cirka 3 år, så I gerne vil have gjort renlig. Hvad tror I hjælper mest: "Nej.. nu har du skidt på gulvet! Tag dig nu sammen! Man laver på toilettet, ikke på gulvet. Det er forkert at lave det på gulvet!!!", eller "Flot, du kunne mærke du skulle lave og så gik du ud på toillettet. Lidt ærgeligt at du ikke nåede helt derhen, men det gør ikke noget. Nu tørrer vi op og så prøver vi bare igen næste gang"

Vi er ikke så forskellige fra 3-årige som vi tror. Vi virker alle bedst hvis vi bliver strøget lidt med hårene.

Så for mit vedkommende vil jeg gerne rose mig for følgende (for igår):

+ Jeg fulgte min madplan, havde en masse smileys da det blev aften. Kun fisk (det er jo først på ugen), måltidsfordeling (som var næsten glad) og så energifordeling (for lidt fedt) var sure. Jeg rettede op på energifordling ved at spise 10 hasselnødder om aftenen.

+ Jeg dyrkede en masse motion igår. Cyklede ialt 14 km - hjemad i strid modvind. Men jeg var også på et løbebånd for at se hvad det gav at løbe i 10 minutter mod at cykle i de 24 minutter det tog mig at komme på arbejde. Og så tumlede jeg med børnene derhjemme (dvs de tumlede, jeg var mest forhindring og klatrestativ).

+ Min mand sagde til mig at det ville tage mig 45 minutter at cykle hjem i den modvind. Så blev jeg stædig, for ret - det skulle han altså ikke have. Så jeg cyklede hjem i løbet af 36 minutter (op af Lisbjergbakken uden for Århus - det er 1700 meter med en gennemsnitsstigning på 4,5%, en stigning på 76 meter ifølge climbs.dk) og jeg trak slet ikke cyklen. Jeg var bare pooped da jeg kom hjem - men havde det ret godt med mig selv. Det synes jeg dælme var godt gået mig og i øvrigt ser jeg sgu da godt ud i den der kropsnære cykeldragt jeg har.

+ Jeg fik læst min respons advantages card een gang (en liste af grunde til at jeg vil tabe mig og dyrke motion). Ret godt gået synes jeg eftersom det ville være så nemt på nuværende tidspunkt at sige: Dem kan jeg jo!!!

+ Jeg spiste langsomt igår til alle måltider på nær morgenmaden. Jeg tror tanken om at jeg skulle ud på cyklen og ræse afsted fik mig til at spise lidt hurtigere. Men jeg sad ned og spise mine måltider - også morgenmaden.

+ Da jeg kom hjem igår så skulle familien (der har ferie) have kaffe. Jeg havde fået en time tidligere, men jeg satte mig sammen med dem og fik en kop kaffe. Samt et stort glas vand. Og et stykke knækbrød uden noget på. De andre fik knækbrød med marmelade, smør, chokolade etc etc - men ud over et lille "hm.. skal jeg tage noget på mit knækbrød, nej det gider jeg ikke, jeg har jo fået kaffe een gang før idag" så skænkede jeg ikke det flere tanker. God holdning, der.

+ Lidt senere kunne jeg mærke at jeg var sådan lidt vag i koderne. Jeg drak et glas skummetmælk fordi jeg havde hørt at mælk er godt når man har dyrket meget motion. Men det var også alt - og igen var det rigtig godt gået at jeg ikke proppede mere i munden.
16 år18. marts 2008 kl. 08:44
re: Dagens Ros
Herovre i det vestjyske roser vi os selv (og hinanden) for lidt, så jeg vil da også lege med her. Og jeg synes selv, at jeg klarede mig rigtigt godt i går:

- Jeg lavede nogle sunde tortillas til aftensmad. Og selv om jeg havde ost i køleskabet valgte jeg at lade det ligge. Det smagte fint uden, og der havde været pænt mange kalorier i det stykke cheddar...

- Til gengæld lovede jeg mig selv, at jeg måtte tage et stykke mørk chokolade til aftenkaffen. Men da jeg sad med kaffen havde jeg egentlig ikke vild trang til det. Så jeg lod da bare være.

- Jeg var lidt øm i ryggen efter noget slæbearbejde, så jeg overvejede at droppe motionscyklen i går. Men jeg havde jo i motionstråden lovet at gøre det. Og det er jo heller ikke ryggen, man cykler med, så jeg tog mig alligevel sammen.
16 år18. marts 2008 kl. 09:40
Min kæreste og jeg har sendt børnene på påskeferie, så vi er alene på skansen og det giver jo anledning til en del hygge - og hygge i Danmark er jo noget med noget godt at spise. Men jeg har har faktisk klaret det rigtig fint, så det er jeg sgu lidt stolt af.

WEEKENDEN
- Lørdag og søndag blev indtastningsfrie dage, men mandag var jeg tilbage på indtastning uden problemer - godt kommet igen.

MANDAG
- I går skulle vi så lige smage på vinen, som skal serveres til vores bryllup. Jeg fik ikke drukket så meget af det - måske kun ½ dl. Så det var ikke slemt for kuren. Og det var mega hyggeligt. Jubii. Så kan vi jo tage et lille glas idag også :-)

- Vi var ved slagteren og købe nogle gode magre tournados. Til dem spiste jeg masser af grøntsager og kun lidt af de ovnbagte ud-af-posen-kartofler. Sovsen lod jeg kæresten om at lave med smør, så den holdt jeg mig bare fra. Han bliver heldigvis ikke fornærmet over at jeg er lidt selektiv med mad - han er selv meget kræsen og så kan han jo se at de gode vaner hjælper på vægten. God middag vi der fik.

- I biografen spiste jeg m&m's med peanuts. Jeg havde fået en KÆMPE pose fra Tyskland. Jeg kender mig selv så godt at tog jeg hele posen med så ville jeg sandsynligvis spise til jeg fik ondt i maven. Så jeg afmålte i stedet ca 50 g og spiste dem i bio. Det var rigtig lækkert og sammen med en cola light manglede jeg intet i bio.

TIRSDAG
- I dag sad jeg ned og spiste min morgenmad. Der er jo simpelthen dejlig fredeligt og roligt uden børn.

- Da jeg var på vej på arbejde kom jeg i tanke om at jeg havde glemt mit træningstøj. Det havde jeg også prøvet i sidste uge, men idag var jeg afsted i god tid og tænkte bare -NEJ det skal væreløgn - så vendte jeg bilen og hentede mit træningstøj. SÅDAN!

- Da jeg så kom på arbejde viste det sig at min træne-makker (Iakob) ikke havde tænkt sig at træne idag. Hun er begyndt at cykle på arbejde - sådan en uorden. Alligevel var det faktisk ikke svært at motivere sig til at komme afsted. Ikke idag. Seje mig. Jeg fik 20 minutter på cross traineren.
16 år18. marts 2008 kl. 10:20
Dagens ros:

+ Jeg har allerede drukket 1 liter vand i dag så jeg er godt påvej til 2 liter igen i dag...

+ Jeg stod af 1 km før min arbejdsplads selvom det blæste og sneede

+ Jeg har intet usundt spist i dag eller i går

+ Jeg har overholdt min kostplan (kan dog stadig ikke spise alt den mad der står på den, men det bliver bedre hver dag)

+ Jeg har fået glade smileys alle steder pånær motion og energifordelig. alt for lidt fedt og lidt for meget protein...

16 år18. marts 2008 kl. 12:54
Dagens ros:

+ Der var morgenhygge i dag i firmaet med morgenmad og jeg spiste kun 1 rundstykke selvom der var købt to til hver. Jeg tog kun meget lidt smør på og rørte ikke pålægschokoladen.

+ Jeg stod af 1 km før igen idag, selvom der var kommet en del sne i løbet af natten.

+ Jeg satte mig et nyt mål som er lidt mere realitisk end det jeg havde før. Jeg håber stadig at jeg opnår et vægttab inden min fødselsdag, men jeg har på fornemmelsen at der måske nemmere vil komme et vægttab hvis jeg ikke ligger for meget pres på mig selv.

+ Jeg har allerede drukket en halv liter vand idag.

+ Jeg fik smileys næsten alle steder i går (mangler stadig motionen) men det går den rigtige vej.

+ Jeg spiste en masse grønsager og rejer til aftensmad selvom min veninde spiste en burger menu. (hvilket ellers er et af mine svage led) SÅ STOR ROS FOR DET TIL MIG

+ Jeg så slet ikke fjernsyn hele dagen i går havde nemlig travlt med at gøre rent og pynte op til påske så det gik hele aftenen med.

16 år19. marts 2008 kl. 09:44
Igår var jeg alene hjemme - uden børn og mand! Dejligt.

+ Planlagt motion: Jeg cyklede frem og tilbage på arbejde - hele vejen. Også selvom det blæste en halv pelikan. Jeg var endda lidt hurtigere end i forgårs.

+ Spontan motion: Jeg cyklede ned i brugsen da vi manglede skummetmælk og lidt guf til græsenken her.

+ Hjemme igen lavede jeg aftensmad. Det var lasagne fra igår (traditionel men med magre produkter) og en kæmpe portion salatblade med lidt tomat i - og så cashenødder. Jeg spiste i fred og ro og langsomt. Og min desert var en frugtsalat bestående af banan, appelsin, passionsfrugt, A38 0,5% og så lidt SØD og lidt vaniliesukker. Mums. Det tog mig en time at spise al dette og jeg hyggede mig! En sund og lækker festmiddag for mig selv.

+ Jeg glemte helt jeg havde købt (mørk) chokolade i Brugsen og da jeg kom i tanke om den, så havde jeg ikke lyst til noget.

+ Alle smileys var glade på nær energiballancen som havde cirka 26 gram cashewnødder i energi for meget - og så fisk og måltidsfordeling der var lidt småsure. Måske burde jeg være bekymret over at jeg "overspiser" når jeg er alene, men sammenlignet med mine traditionelle valg så var igår en super dag! Jeg valgte en ½ liter cola light og en frugtsalat frem for en pose slik, en halv plade chokolade og en pose chips og al det cola jeg kan drikke. Der kan man bare se hvor langt jeg egentlig er nået i min livsstilsændring!

+ Jeg fik læst min active response card. Jeg må nok indrømme at jeg ikke bruger dem direkte så meget. Oftest ender mine argumenter mod mine fristelser med: "Nej, vel vil jeg ej!" eller "Men der er så meget energi i" eller "Det skal jeg, det er en del af min plan". Men det er jo også godt, fordi jeg står ikke tilbage med en følelse af at være blevet snydt for noget godt. Som regel tænker jeg bare ikke mere over det og nogen gange føler jeg at jeg har valgt sundt og godt - og bliver tilfreds med mig selv. Det føles ikke længere som en vijlekamp på liv og død, men mere som det føles når man vælger at komme op om morgenen selvom sengen er varm og gulvet er koldt :-)

+ Jeg spiser i forholdsmæssig langsom tempo og med så meget ro som familien/kollegaerne nu kan tilbyde. Det er jo dejligt.

16 år19. marts 2008 kl. 13:31
Jeg spørger lige om noget som er udenfor tråden. Hvordan laver du lasagne iacob? Jeg synes aldrig at mine hjemmelavede smager af ret meget og de bliver også lidt vandede, derfor kunne jeg godt bruge nogle tips.
Anja
16 år19. marts 2008 kl. 15:43
Uh.. nu var det min mand der lavede den her. Da jeg sidst lavede lasagne så var det før min kur - og det var på den gammeldags maner: kødsovs, bechamelsovs og så ost på toppen - og måske endda ost i bechamelsovsen også.

Så om jeg overhovedet kan lave lasagne mere, det ved jeg faktisk ikke ::-) - lasagne er om noget, ikke en slankeret.

Kødsovsen må ikke blive for flydende. Brug enten koncentreret tomatpure og lidt vand, eller lidt mindre flåede tomater eller simpelhen bare en passende mængde tomatpure (ikke koncentreret). Og så indkogning - enhver gryderet burde have mindst en halv times simring - gerne lidt mere. Husk også krydderierne - laurbærblade, basilikum, timian (eller oregano som jeg plejer at bruge i stedet for de to andre) - løg og hvidløg. Jeg plejer at tage mine grøntsager ved siden af.

Så skal der være bechamelsovs - opbagt hvid sovs med mel og mælk. Og naturligvis masser af muskatnød. Hellere for meget end for lidt.

I virkeligheden synes jeg faktisk at opskriften på pakkerne giver en ganske god lasagne, men den hører til i den federe ende. Brug magert kød og skummetmælk, så er det bedre. Lasagneplader har jeg ikke set grove, men sådan er der jo så meget.

Prøv at gå herind: opskrifter.heede.dk og søg på lasagne - så kommer der nogle retter frem. Kik lidt i dem. Prøv også (et forældet link er blevet fjernet) - men husk at sol ikke kun har slankeopskrifter.
16 år19. marts 2008 kl. 20:44
Bare en tilføjelse: Man kan godt få grove lasagneplader. Jeg har købt nogen fuldkornslasagneplader i den lokale SuperBest...

Og så tilbage til dagens ros. For to dage denne gang:

+ I går havde jeg et par gode venner på besøg, så vi fik da lige et par bajere. Eller det vil sige, JEG fik kun én, for selv om jeg hentede til de andre igen, så tog jeg ikke selv. Den er jeg selv meget stolt af.

+ Lidt bøvl med en hofte har reduceret tiden på motionscyklen lidt. Men så tog jeg da bare og supplerede med en lang gåtur. Sådan skal det gøres.

+ Kalorieunderskuddet har været på plads begge dage. Og selv om jeg går herhjemme får jeg spist noget frugt og grønt :-)
16 år19. marts 2008 kl. 20:52
Vil bare sige at man godt kan få fuldkornslasagneplader :-)
16 år19. marts 2008 kl. 21:46

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });