spørgsmål om sukkerfrit slik

Du læser en tråd i debat > vægttab

spørgsmål om sukkerfrit slik
Her på siden har jeg tidligere læst om bolcher fra Isis. Jeg skyndte mig at købe dem næste gang jeg var i Danmark. Men da jeg så skulle taste dem ind i databasen her på siden, så passede de forskelige data ikke sammen. på pakningen står der at de indeholder ca 25 Kcal/100 gr (uhørt lavt!), men madital beregner dem til ca 125 Kcal/100 gr. Der er et meget stort indhold af kostfibre. Måske er det forklaringen.
Er der nogle der kan opklare dette mysterium? Jeg troede faktisk varedeklarationreglerne var meget stramme i DK?
16 år9. marts 2008 kl. 22:45
re: spørgsmål om sukkerfrit slik
Jeg fatter ingenting - jeg har tastet data ind for disse bolcher og den ender med at beregne -637 kj i energi - NEGATIV ENERGI.

Jeg har tastet 0 g protein, 1 g fedt og 8 kulhydrat. Tilsat sukker 4 gr. Kostfibre 87 gr. Hvorfor bliver energien negativ?

--------------

Her er en side for diabetikere, hvor disse bolcher nævnes (søg på Isis): diabetes.dk

Og her er Isis' egen side om produktet:
isisfoods.dk

De blandede boclher indeholder ifølge denne side 35 kcal.

16 år10. marts 2008 kl. 09:35
Hej iakob,

Ja, det ser meget underligt ud. Det skyldes, at programmet regner kostfibre som en del af de samlede kulhydrater (kulhydrater) - kostfibre er en speciel form for kulhydrater og indeholder mindre energi pr. gram end andet kulhydrat.

Programmet regner så: 8 - 87 = -79 og beregner med dette tal.

Dette er selvfølgelig ikke korrekt (på en eller anden vis?). Jeg har skrevet til ISIS og spurgt hvorledes den listede næringsdeklaration hænger sammen. Jeg vender tilbage senere :-)

Mvh Lone
16 år10. marts 2008 kl. 10:05
Hej igen,

Jeg har lige været ved at kigge lidt på det selv.

Det kan faktisk godt ske, at der er fejl i udregningerne med kostfibre, når det gælder egne varer.

Det ser ud til at Fødevaredatabanken og deklarationerne på varerne skal forstås lidt forskelligt. Nemlig at kostfibre i Fødevaredatabanken angives som en del af kulhydraterne ... og i varedeklarationer som at kostfibre er ud over det antal kulhydrater der står.

Lige nu beregner programmet det hele som om kostfibre er en del af kulhydraterne.

Jeg finder ud af dette hurtigst muligt.

Mvh Lone
16 år10. marts 2008 kl. 10:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });