Becks Diet Solution: Sit Eating Down

Du læser en tråd i debat > vægttab

Becks Diet Solution: Sit Eating Down
Vi sprang over dag 2 - jeg har ikke så meget til den dag fordi jeg har det sådan at hvis jeg ikke kan smide de sidste 2-4 kilo uden en anden diet, så er det nok fordi jeg har nået den vægt jeg skal ende på. Jeg har jo trods alt været på kur i 27 uger og har tabt mig 20 kilo indtil nu.

Men hvis nogen af jer andre har lyst til at åbne en tråd om dag to, så gør det endeligt.

Sidde ned og spise er ret nemt for mig - i hvert tilfælde til hovedmåltiderne og alle andre måltider med min familie. Jeg står faktisk kun op og spiser hvis jeg på vejen over fra kantinen tager hul på min "frokost-desert" (en gulerod eller en lille frugt) og så hvis jeg står op ved computeren på arbejde når det er tid til eftermiddagskaffen.

Jeg er begyndt at vente med at spise frokost-deserten til jeg er over på min plads og jeg er også begyndt at sænke hæve-bordet til eftermiddagskaffen. Når jeg altså lige husker det ;-)

Det er straks sværere for mig at koncentrere mig om maden og nyde den. Derhjemme har jeg 2 drenge på hhv 2 (snart 3) og 5 år - de kræver jo en del opmærksomhed, især den mindste som jeg sidder ved siden af. Og på arbejde bliver der jo snakket over frokosten. Mellemmåltider på arbejde spiser jeg gerne mens jeg arbejder videre - eller tager en pause hvor jeg surfter eller læser lidt avis.

Man kan jo ikke så godt afskære sig selv fra kommunikation med andre mens man spiser - så får man ikke noget af den gode sladder og er ikke med i det sociale. Men jeg vil da klart anbefale at man følger bogens tricks mens man prøver at opøve færdigheden - det gjorde jeg også i sin tid da jeg startede på bogen i efteråret.

Selv synes jeg, at jeg er forholdvis god til at bemærke maden - ikke hver bid men rigtig mange af dem.

Hele den her øvelse har gjort to ting for mig:
1) Jeg taler lidt mindre med mad i munden.
2) Jeg opdagede at jeg tit skyllede maden ned med vand. Nu drikker jeg ikke så meget mens jeg spiser (har gerne et glas vand stående under måltidet som jeg sipper meget lidt af undervejs og tømmer når min tallerken er tom). Det er egentlig ikke bevist, det var et resultat af at jeg ville stoppe med at skylle maden ned. Så endte jeg bare med ikke at drikke vand undervejs i måltidet.

Personligt synes jeg at rådet om at sidde ned og at bemærke sin mad mens man spiser den er et meget godt råd. Jeg er overbevist om at hun har ret i at det øger mæthedsfornemmelsen og giver mere styr over hvad man har spist. Det er også en dejlig ting for den som laver maden at andre ikke bare kaster den i halsen uden at smage :-)
16 år6. marts 2008 kl. 08:56
re: Becks Diet Solution: Sit Eating Down
Jeg må sige at jeg heller ikke har så meget til dag to. Jeg tror virkelig på denne her kur. Jeg kører pt efter den kur der hedder 3000 kJ i underskud pr dag. På et eller andet tidspunkt bliver det nok for meget og så sænker jeg den. Så det må vel være backup. Men jeg vil minimum tabe 1 kg pr 14 dage.

Dag 3 - sid ned og spise. Heldigt. Jeg sad faktisk ned og spiste min morgenmad. Det plejer jeg ellers at gøre stående mens jeg servicerer ungerne og smører madpakker. Men jeg har nogle dage nu ventet med min morgenmad til ungerne er færdige og madpakkerne smurt og så siddet ned og spist den og det er da dejligt at tage sig den ro til det. Spise langsomt og nyde maden har jeg vist altid gjort. Og jeg synes det kommer helt naturligt til mig fordi de grove grøntsager kræver lidt tyggearbejde og ligesådan med det grove brød. I aftes fik jeg noget umådeligt sejt kød, som jeg var tvunget til at spise i meget små bidder for at kunne tygge det. Om jeg nød det er en anden sag. Hmmm jo smagen var okay - bare konsistensen.

Jeg vil være opmærksom på at også mine mellemmåltider nydes siddende.
16 år6. marts 2008 kl. 09:34
Nå ja der ligger selvfølgelig også i min kur at tilstræbe at jeg skal have så mange glade smileys som muligt. :-)
16 år6. marts 2008 kl. 12:29
En vigtig pointe i dag 2 er at man ikke må føle det som et nederlag hvis en kur ikke virker for een. Det er ikke fordi man er dum, uduelig eller værdiløs. Det er fordi kuren ikke er god nok til een.

Hvis man har det i baghovedet så er man da kommet et stykke vej hen mod ikke at føle nederlag og fiasko hvis det ikke lykkes - men istedet at prøve en anden vinkel *med det samme*. Men jeg vil virkelig anbefale at man ikke spinger over for mange af øvelserne. Jeg sprang vist kun over een eller to ialt.
16 år6. marts 2008 kl. 12:30
Det med at sidde ned til alle måltider, med 4 børn omkring sig, er lidt af en opgave. Det er ved at lykkes for mig. Nogle gange venter jeg med at spise til børnene er færdige, andre gange ender det i lidt kaos, med løben til og fra tallerkenen... Men jeg øver mig og kan godt mærke at, når jeg sidder ned, så smager maden af mere og mætter bedre.

Torunn
16 år7. marts 2008 kl. 09:52
Du har jo også små børn - jeg husker ikke lige alderen.

Men det kan måske hjælpe hvis man gør sig til en vane at kikke på bordet inden man sætter sig (eller lige efter - før man øser op) og gøre status. Hvad mangler der? Børnene vil kunne hjælpe med at huske hvilke ting der skal på.

Hvis man skal rundt og skære i tern, så kan man øse op for alle 4 på een gang og skære ud - men jeg har på fornemmelsen at inden du har givet den sidste så skal den første have vand eller mere eller tisse eller noget helt andet.

Og så må man jo bare leve med det lige nu - om ganske få år så er det problem ovre.
16 år7. marts 2008 kl. 11:02
Det kan da godt være at børnene gør at man er nødt til at rende lidt rundt under maden. Men det vigtigste er vel at man sætter sig ned når man selv putter mad i munden. Jeg ved godt at vi senere kommer til at man skal sidde roligt og nyde hver mundfuld :-) Men punkt 1 må være at sidde når man spiser.
16 år7. marts 2008 kl. 14:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });