Beck's arbejdsbog,
Du læser en tråd i debat > vægttabiakob
re: Beck's arbejdsbog,
Mit indtryk var at arbejdsbogen stort set var det samme som "den rigtige bog" bare med mere udspecificeret øvelser (skemaer, tabeller mv).
Gider du kikke bagerst i bogen og give en hurtig vurdering af hvad der er for folk som vil vedligeholde sit vægttab?
Gider du kikke bagerst i bogen og give en hurtig vurdering af hvad der er for folk som vil vedligeholde sit vægttab?
16 år4. marts 2008 kl. 19:48
Futura (slettet)
re: Beck's arbejdsbog - svar til Iakob
Nu har jeg jo ikke læst hele den oprindelige bog...men selvfølgelig er der sammenfald i teksten. Men arbejdsbogen er netop en arbejdsbog - nærmest som en notes-/dag-bog, med spørgsmål (og plads til svar) i organiseret i samme rækkefølge som kapitlerne i den oprindelige tekstbog. Der er plads til opfølgning/status undervejs, tjeklister, vægttabsgraf m.m. - og der er plads til 6 ugers arbejde, ligesom tekstbogen...
Med hensyn til at fastholde/vedligeholde vægttabet står der meget lidt -
- kun 5 sider - og jeg vil ikke anbefale dig at købe arbejdsbogen for disse siders skyld.
Når jeg skimmer dem står der:
- Hvis man har haft erstattet et måltid med fx pulver, er det på tide at lære at spise rigtig mad,
- at man skal udvikle en generel plan for, hvad man skal spise hver dag,
- at man skal beslutte sig for, hvilken lavest opnåelige vægt man vil acceptere,
- at man skal beslutte sig for, hvilken lav vægt man vil opretholde - ikke stile efter en urealistisk lav vægt,
- at man skal veje sig dagligt og aftale med sig selv, hvilke udsving man vil acceptere - og ved et vægtstigning på mere end 1,5 kg er det vigtigt at begynde at bruge de nødvendige redskaber/fokuspunkter, som man startede op med i kapitel 1 i bogen...
- at man med fordel kan se på, hvordan man iøvrigt kan berige sit liv,
at man skal huske at fokusere på sine kropslige fordele frem for på de dele at af krop, man er utilfreds med,
- nyd din sejr og din evne til at fastholde reultate
-
Med hensyn til at fastholde/vedligeholde vægttabet står der meget lidt -
- kun 5 sider - og jeg vil ikke anbefale dig at købe arbejdsbogen for disse siders skyld.
Når jeg skimmer dem står der:
- Hvis man har haft erstattet et måltid med fx pulver, er det på tide at lære at spise rigtig mad,
- at man skal udvikle en generel plan for, hvad man skal spise hver dag,
- at man skal beslutte sig for, hvilken lavest opnåelige vægt man vil acceptere,
- at man skal beslutte sig for, hvilken lav vægt man vil opretholde - ikke stile efter en urealistisk lav vægt,
- at man skal veje sig dagligt og aftale med sig selv, hvilke udsving man vil acceptere - og ved et vægtstigning på mere end 1,5 kg er det vigtigt at begynde at bruge de nødvendige redskaber/fokuspunkter, som man startede op med i kapitel 1 i bogen...
- at man med fordel kan se på, hvordan man iøvrigt kan berige sit liv,
at man skal huske at fokusere på sine kropslige fordele frem for på de dele at af krop, man er utilfreds med,
- nyd din sejr og din evne til at fastholde reultate
-
16 år4. marts 2008 kl. 22:10
Iakob m.fl. har så fint inspireret flere af os til også at arbejde med Beck's Diet Solution.
I Beck's arbejdsbog er der lagt op til en række "forberedende/indledende øvelser"...er der interesse for at jeg nævner spørgsmålene i det omfang jeg magter det? Eller har I evt selv arbejdsbogen? Og/eller rigeligt at se til allerede?
For at give Jer et indtryk af temaerne kan jeg sige, at der lægges op til at man skal tænke over:
- sin "kost-historie",
- sin motivationsgrad,
- sine spisevaner,
- sine reaktionsmønstre på sult og på når trangen til noget spiseligt melder sig,
- hvornår man overspiser,
- hvor stor betydning man tillægger andre personers mening om éns kost,
-...