Becks Diet Solution: Dag 1 - Advantages Response Card

Du læser en tråd i debat > vægttab

Becks Diet Solution: Dag 1 - Advantages Response Card
Så er vi startet med dag et.

Mit kort ser nok lidt anderledes ud, fordi jeg har snydt og er gået til den sidste kapitel og har læst at man skal lave et nyt kort når man skal til at vedligeholde ens vægt. Det kort skal indeholde de gode grunde til at man ikke vil tage på igen.

1. Jeg vil holde mit vægttab fordi jeg fortsat ønsker at have hyggelige shoppeture and have det dejligt når jeg prøver tøj.

2. Jeg vil holde mit vægttab fordi jeg fortsat ønsker at se pæn ud til fester og gå i smartere tøj

3. Jeg vil holde mit vægttab fordi jeg fortsat ønsker at nedbringe risikoen for invaliditet pga ryggen

4. Jeg vil holde mit vægttab fordi jeg fortsat ønsker at have selvglæde og selvtillid.

5. Jeg vil holde mit vægttab fordi jeg fortsat ønsker at kunne holde ud at lege med børnene og lave andre sjove ting.

Desuden har jeg her mens jeg forsøger at køre en motionsrutine ind, lavet følgende advantages response card:

1. Jeg dyrker motion fordi så kan jeg spise mere med god samvittighed.

2. Jeg dyrker motion fordi det giver bedre søvn og en sundere og flottere krop.

3. Jeg dyrker motion fordi det giver en større social berøringsflade.

4. Jeg dyrker motion for at kunne vedligeholde min vægt.

Min oprindelige kort havde 10 punkter som nu er omskrevet og sammenskrevet til 5.
16 år4. marts 2008 kl. 09:36
re: Becks Diet Solution: Dag 1 - Advantages Response Card
Jeg skal have lavet et par udgaver af mit responsecard i lommestørrelse, så jeg kan få kigget på det. :-) Det må jeg se at få gjort. Jeg kan godt mærke at den side i albummet og det indlæg jeg har på min blog ikke er nok til at jeg får kigget på det to gange dagligt.
16 år4. marts 2008 kl. 13:18
Hej Iakob.
Det er inspirerende læsning :-)
Hvor må det være dejligt at være nået så langt! Tillykke med resultatet af det gode arbejde - og god vind med "fastholdelsen"!

Mine kort ser ud som følger:

1) Jeg vil være meget "lettere til bens":
dvs. aflaste mine knæ-,fod og hofteled OG opnå stadig større
bevægelsesglæde.

2) Jeg vil lære at spise netop dét, min krop har brug for.

3) Jeg vil opnå (og derefter vedligeholde) en vægt, jeg trives med
både fysisk og psykisk => min "trivselsvægt".

4) Jeg vil blive bedre til at dække/tilgodese egne behov - med
respekt for andres - og give plads til mere livsglæde.

5) Jeg vil blive ved med at træne/motionere og fortsat forbedre min
kondition (konkret mål: at jeg atter kan tage på cykelferie med den
yngste - i et cykeltempo vi begge kan være tilfredse med).

6) Via vægttab og fysisk træning vil jeg om muligt sænke mit blodtryk
ad naturlig vej i stedet for at være nødt til at gøre det medicinsk.

16 år4. marts 2008 kl. 17:59
Futura: tak... ja, det er dejligt! Jeg er nu ikke helt færdig - vægten tog et hop opad idag men det tilskriver jeg at jeg var til step igår. Jeg håber på at vægten er hoppet nedad igen til onsdagsvejningen imorgen. Jeg må i øvrigt nok sige at dine "fordele" på kortet er bemærkelsesværdig fri for forfængelighed. Jeg fandt ret hurtigt ud af at det i første omgang var forfængelighed som motiverede mig - de andre ting ønskede jeg også men det var forfængelighed som kunne få mig til at sige nej til kagen :-)

Et tip: Jeg har en gmail account (google brugernavn) - og hvis man går ind på google.com kan man oprette en notesbog. Der har jeg mine Advantages Response Card (og gaveønsker mv). Jeg har også skrevet dem på et hjemmelavet kort i kreditkort-størrelse i min pung. Dette kort er "lamineret" med tape.
16 år4. marts 2008 kl. 19:54

Det sidste først: Tak for tippet om notesbogen på Google - det vil jeg kigge på :-) Jeg har også tænkt mig at laminere mine grunde til at ville tabe mig og have et kort i pungen,et i lommebogen og et i arbejdsbogen...

Med hensyn til forfængeligheden?
Tja, så er vores udgangspunkter nok meget forskellige.
Jeg har døjet en del med knæ- og fodproblemer i et stykke tid, og smerterne fylder mere end forfængeligheden. P.t. venter jeg på en indkaldelse fra ortopædkirurgen, der skal indsprøjte kunstig ledvæske i mit knæ.
Derudover har jeg været overvægtig (i varierende grad) siden puberteten, og dette har (kombineret med 3 graviditeter) betydet, at min hud har mistet meget af sin elasticitet - så jeg skal nok forvente en hud, der kommer til at hænge mere og mere "i guirlander" efterhånden som vægten falder :-( Guirlanderne må jeg så lære at leve med...eller måske om muligt få fjernet...Hver ting til sin tid, lige nu er fokuserer jeg på vægten og livsstilsomlægningen.
Gennem det sidste år har jeg tabt 14 kg - og det nyder jeg da. Jeg føler mig lettere & bedre tilpas - og jeg synes også, at jeg ser bedre ud (med tøj på altså), selvom jeg stadig vejer alt for meget.
Det der med at købe tøj, har ikke været så slemt de senere år, der er jo kommet flere og flere butikker med tøj til "store piger" - det var et langt større problem for 10-20-30-35 år siden! Åh, hvor jeg dog HADEDE det dengang, når jeg skulle have nyt tøj I dag er der jo for det første noget, man kan passe...og så er der oven i købet noget at vælge imellem.

16 år4. marts 2008 kl. 20:32
Jeg kan godt forstå du fokuserer meget på sundhed, når du er i smerter. For mig var det - som du måske nok kan læse - en trussel om fremtidige rygsmerter og invaliditet pga skæv ryghvirvel nederst i ryggen. Men ikke engang det har de sidste 7-8 år været nok til at jeg kunne tage mig sammen. Men truslen om at forestående jubilæum med folkeskoleklassen kunne ;-)
16 år4. marts 2008 kl. 20:38
Hej

Jeg syntes at den med forfængeligheden i Advantages/respons kortene var så god, at jeg godt vil afsløre mine:

1. For at se bedre ud og være mere tiltrækkende
2. Mere selvtillid
3. Bruge tøj i mindre størrelser end nu
4. Købe mere smart tøj
5. Bruge smart og sexet undertøj
6. Det bliver sjovere at prøve tøj
7. Mere tilfreds med spejlbilledet
8. Mere selvtillid (igen, igen,,,den havde jeg faktisk ikke set før nu :-))
9. Få flere komplimenter
10. Få det bedre fysisk
11. Mere energi og vedholdenhed
12. Opnå noget af betydning for mig

Er der nogen, som kan finde ordet "motion" eller "sundhed"???
Mit behov for at pleje mit EGO er åbenbart større end jeg er klar over :-)
Når jeg begynder at kede mig med min kur, skal jeg måske lave min målsætning om og fokusere bare lidt mere på mit helbred, i stedet for mit udseende...

Kunne bare ikke lade være med at grine højt af mig selv, da jeg læste mit kort for 5 minutter siden :-)
Min mand var i øvrigt utrolig glad for punkt 5. Han var sikker på at det snart var juleaften...

Ha' en go' da'
Torunn
16 år5. marts 2008 kl. 09:13
Ja, jeg troede godt nok heller ikke at argumenter baseret på forfængelighed var så vigtige for mig. Men det viste sig at det var de, da jeg mærkede efter indest inde.

Sundhed og motion... for mig er motion et middel for at opnå et vægttab og beholde det - ikke et mål i sig selv. Men derfor kan man jo godt have det sjovt undervejs og godt bagefter - det bliver bare aldrig det argument der får mig ud af bilen og i cykeltøjet.

Sundhed, kondi og styrke. Altsammen vældig gode ting som jeg da også går og nyder at jeg har fået mere af. Nu hvor jeg har tabt mig en del og hvor jeg har dyrket mere motion i en periode, kan jeg godt mærke forskellen fra før. Og jeg har ikke lyst til at få så dårlig kondi igen. Men når jeg står med fristelsen foran mig eller valget mellem sofa og step, så er argumenter som sundhed og helse og styrke ikke det der trækker mig igang. Argumenterne skal være noget mere kortsigtede ("De andre lægger mærke til hvis du ikke dukker op" virker bedre på mig end "Så bliver jeg sundere").

Er der egentlig noget forkert i det? Er det ikke naturligt? Er det ikke grunden til at vi blev tykke i første omgang - at vi er indrettet således at argumenter om sundhed og kondi og helse ikke får os til at reagere? Hvis vi så oven i købet benægter vores forfængelighed og vores ønske om at være glade for os selv som værende egositisk, så er det da klart at vi har problemer med vægten.
16 år5. marts 2008 kl. 11:05
Jeg har lige læst 1. dags opgaver og for at checke dem HELT af som done skal jeg vist lige offentliggøre mine punkter fra fordels response kort. Det har jeg vist godt nok gjort tidligere og min motivationsside med punkterne ligger også på min blog, men I får dem lige med her også.

1. Jeg vil se brandgodt ud i min brudekjole. (til september)
2. Jeg vil blive glad for at gå ud og købe tøj til mig selv - uden at være begrænset af min vægt. Tøj som bare sidder flot.
3. Jeg vil blive mere mobil, så jeg bedre kan deltage i børnenes leg.
4. Jeg vil få mere energi.
5. Jeg vil generelt blive gladere.
6. Med min øgede energi vil jeg få mere fra hånden og dermed mere overskud i hverdagen.
7. Jeg vil ikke længere være hende den kraftige.
8. Mit vægttab vil give mig mod på at prøve nye ting, som jeg ellers ville holde igen med.
9. Min lavere vægt vil give mig bedre selvværd og tilfredshed med min krop.
10. Jeg har en forventning om, at en lavere vægt vil give nye muligheder for sexlivet ;-)

Så er det hermed gjort og jeg har fuldført dag 1.

Jeg har placeret responskort forskellige steder - bla i min pung, min toilettaske og min mandelskål her på arbejde. Mandelskålen og toilettasken er jeg i mindst 1 gang dagligt og vil automatisk se kortet. I pungen vil det være lidt mere skjult, men så har jeg det i hvert tilfælde altid med mig.

Jeg har læst det her til morgen :-)
16 år6. marts 2008 kl. 09:04
Jeg har nu i nogle uger (siden jeg startede på al Beck-hurlumhejet) gået og læst mit advantages response card sådan cirka dagligt. Halvdelen af punkterne handler som I kan se ovenover om motion.

Hvilket jeg ikke rigtig har været motiveret for at dyrke siden jul.

Men igår da jeg skulle ned og cykle og min sædvanlige cykel-partner sagde fra pga en skade hun pådrog sig til karate (heldigvis ikke noget alvorligt), så opdagede jeg at min motivation er stigende igen.

Æren for det tilskriver jeg mest til mit advantages kort. Her har jeg i ugevis gået og læst op på hvorfor det lige er at jeg gerne vil dyrke motion, så når jeg skal afsted så er min hjerne ikke fyldt med "øv det gider jeg ikke" og "det er besværligt" men også med "så kan jeg jo spise lidt mere" og "det hjælper mig med at holde min vægt".
16 år7. marts 2008 kl. 10:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });