The Beck Diet Solution - Dag 4

Du læser en tråd i debat > vægttab

The Beck Diet Solution - Dag 4
Allerførst:
Forfatteren hedder Judith S. Beck. Hendes hjemmeside er her:
beckdietsolution.com

Dernæst: En opfordring til at købe bogen. Jeg kan ikke helt forsvare at jeg sidder og oversætter det meste - dels fordi damen jo har fortjenet penge for at have skrevet den gode bog og dels fordi der er rigtig mange småting jeg ikke får med. Anekdoter som på fineste vis eksemplificerer ting og tips til hvordan man kan gøre ting. Derfor vil jeg skrive så meget som jeg gør i 4 dage endnu og så vil jeg skrue indholdet ned til et minimum. Det betyder at hvis I bestiller i dag, så kan I være med - leveringstiden på bogen er nemlig 4 dage.

Selve bogen koster £7.02 (70 kroner) inklusiv fragt her:
bookdepository.co.uk

Jeg kender stedet - har brugt det i årevis og har altid fået venlig betjening de få gange der har været problemer. Man skal ikke betale fragt oveni.

Desuden har jeg lige fundet ud af at der eksisterer en arbejdsbog. Den har jeg ikke købt, men den har fået gode anmeldelser på amazon: amazon.com

Der skal I dog ikke købe den - det er for dyrt. Køb den her:
bookdepository.co.uk

Man kan sagtens bruge dieten uden arbejdsbogen - men for cirka 65 kroner er den jo sikkert et fint supplement.

=========================================
Dag 4 handler om at rose sig selv og kreditere sig selv for godt arbejde.

Det behøver ikke være noget fancy. Små ord som:
* Dygtig pige/dreng
* Flot!
* Godt gået!
* Sådan!
* Det fortjener ros
* Ja!
* Jeg gjorde det!

Ideen bag at give sig selv ros er følgende:

Der er en tendens blandt folk på diet til at være for hårde ved dem selv. I samme øjeblik de forlader dydens smalle sti, så bliver de selv-kritiske, de ser på fejltrin som fejl og i stedet for at tænke over hvordan de kan reagere mere konstruktivt næste gang, så fortæller de sig selv at de er svage, håbløse og måske endda dårlige mennesker. Ved at give sig selv ros, så opbygger man selvtillid og en oplevelse af at man er i kontrol og at man er stærk.

At give sig selv ros kan godt virke underligt i starten. Det er en færdighed som skal opøves og som så til sidst kan virke naturligt. Man skal give sig selv ros når man gør de ting man har planlagt og når man undlader destruktive ting (som at spise en ekstra portion aftensmad).

Start med at rose dig selv for i dag (eller igår hvis du læser dette tidligt): Se på hvad du har opnået efter bare 3 dage på Becks program. Du skal have ros for:
* At lave og læse din fordelsresponskort
* Læse andre responskort (f.eks. hvis du lavede en responskort for at sidde ned mens du spiser)
* At undersøge og vælge en primær diet og en sekundær diet
* At sidde ned mens du spiser
* At genkende og besvare dine sabotagetanker
* At udfylde dagens gøremål efter hver dag
* At læse og genlæse (eller bestille) bogen

Og også for at undlade destruktiv opførsel:
* At undlade at gå eller stå mens du spiser, selvom du havde mest lyst til det.
* At undlade at tage anden portion
* At undlade at spise smagsprøver i butikken
* At undlade at tage af kagen som en kollega bragte med på arbejde

(eller hvis man tog et stykke kage, så undlade at tage et stort stykke eller undlade at tage flere stykker, selvom du havde lyst til det).

Når man opøver denne færdighed i at rose sig selv, kan man bruge forskellige værktøjer:

Skriv ordet "Ros" eller "Kredit" på en gul seddel: Placer den på din skærm, dit køleskab, på panelet i bilen eller andre steder hvor du ser den tit. Overvej at lave en screensaver med det ord. Når du ser ordet så spørg dig selv: "Hvilke konstruktive ting gjorde jeg i dag?" og "Hvilke destruktive ting undlod jeg at gøre, selvom jeg havde lyst til dem"

Skriv det i notesbogen: Een eller to gange om dagen, så tag dietnotebogen frem og lav en liste over ting du skal have ros for.

Dagens gøremål: Hver gang du checker ting af på dagens gøremål, så sig noget positivt om dig selv. Faktisk kan du lave stjerner eller plusser eller hjerter i stedet for flueben.

Tænk over dine spisevaner når du afslutter et måltid eller mellemmåltid: Spørg dig selv: huskede jeg at spise langsomt? Lagde jeg mærke til hver en bid? Stoppede jeg med at spise når maden var væk og undlod jeg at tage anden gang?

Køb en lille tæller (counter - er det en lommeregner?): den slags som folk bruger til at holde øje med hvor meget deres indkøb koster eller
som man bruger når man spiller golf til at holde øje med scoren. Klik på den hver gang du har fortjent ros og om aftenen så skriv antallet af klik ind i din dietnotesbog.

=================================
Sabotagetanker:
Jeg fortjener ikke ros for at gøre de ting som jeg allerede bør gøre. Disse ting er ikke bedrifter - de burde være nemme for mig.
Svar: Hvis jeg ikke giver mig selv ros for god opførsel, så vil jeg være mindre tilbøjelig til at opføre mig således konsistent. Hvis jeg var naturlig tynd, havde en lille appetit og ikke behøvede arbejde for at kontrollere min vægt, så fortjente jeg muligvis ikke ros for disse ting. Men jeg er ikke naturlig tynd, jeg kæmper med min vægt. Jeg fortjener ro hver eneste gang jeg tænker på noget på en konstruktiv måde og laver konstruktive ting.

Det føles unaturligt at give mig selv ros.
Svar: At give sig selv ros er en færdighed der opøves med tiden. Det er ok at det virker forceret i starten. Jo mere jeg øver mig, desto bedre vil jeg blive til det og jo mere automatisk og naturligt vil det blive.

Det føles barnligt at rose mig selv.
Svar: Det er ikke fjollet at rose sig selv. Det er absolut nødvendigt for at opbygge min selvtillid. Jeg har brug for selvtillid for at komme igennem hårdere perioder.

Jeg fortjener ikke ros før jeg har mistet al min overvægt
Svar: Det er ikke produktivt at vente med at rose sig selv. Jeg har behov for at styrke den del af mit sind som tror jeg kan følge programmet. Jeg er kun et menneske og jeg vil muligivis afvige fra programmet i ny og næ. Når dette sker vil en følelse af hjælpeløshed måske sætte ind. Ved kontinuerligt at opbygge min selvtillid ved at give mig selv ros så kan jeg beskytte mig selv mod at føle mig hjælpeløs, håbløs og at give op. Og i virkeligheden er selve vægtabet det hårdeste, når jeg engang har lært de færdigheder jeg behøver for at vedligeholde mig vægt, så er det nemmere. Så jeg fortjener masser af ros nu hvor jeg arbejder hårdest.

=============================================
Forpligt dig selv skriftligt:
For at minde mig om at rose mig selv, så vil jeg: ___

Oprindeligt så gjorde jeg det at jeg brugte min dagbog både til påmindelse og til selve rosen. Efter hver indtastning af mad, så skrev jeg nogle linier om hvad jeg kunne rose mig selv for den dag. Det var et udemærket system, og det vil jeg bruge igen.

Dagens gøremål:
Jeg læste mit fordelsresponskort mindst to gange idag: __
Jeg læste de andre responskort: __
Jeg lavede et påmindelsessystem for at give mig selv ros: ___
Jeg spiste mens jeg sad ned: ____
(en gang, de fleste gange, alle gange)
Jeg roste mig selv for at sidde ned og spise: ____
(en gang, de fleste gange, alle gange)
17 år25. februar 2008 kl. 09:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem