Efter kuren - hvordan gør man?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Efter kuren - hvordan gør man?
Efter at have hørt folk med ældre profiler - folk som har afsluttet deres kur - snakke lidt om at vægten har det med at vende tilbage, så syntes jeg måske at det var på sin plads at diskutere hvad vi gør når kuren er ovre.

At tabe sig er jo forholdsvist nemt. Der er et mål og en deadline, man arbejder på et projekt og en belønning. Men at holde et vægttab er sværere for der er ikke noget mål (bortset fra status quo), projektet er ovre og hvad skal man egentligt belønnes for?

Jeg er jo selv i slutningen af min kur - mangler omkring 4 kilo. Og nu er jeg så småt begyndt for alvor at bekymre mig for hvordan jeg så holder vægttabet. Ville et specielt forum til "Vedligeholdelse af vægttab" eller "Efter kuren" eller sådan noget være en idé? Så dem der er ovre kuren - og måske endda over kalorietæller-delen - har et sted at mødes specifikt til dem? Eller er det bare ikke en del af dette site (som jo hedder "mad i tal").

Og hvad skulle vi egentligt diskutere? Ville sådan et forum blive brugt?

Jeg regner med at fortsætte herinde i et godt stykke tid efter mit mål så jeg er kommet ind i en hverdag der passer rent kaloriemæssigt. Men jeg kunne rigtig godt bruge gode råd fra erfarne folk som har oplevet at skulle holde en vægt efter kuren (uanset om det lykkedes eller ej).

Nogle gode råd? Råd om hvad man bør gøre og ikke bør gøre? Advarsler om faldgrupper?
16 år20. februar 2008 kl. 13:44
re: Efter kuren - hvordan gør man?
Ja jeg er jo en af dem der har nået mit mål, men så har sat mig et nyt...
Jeg har som sådan ikke et problem med at holde vægten (jo når der står chokolade foran mig i min butik), jeg har altid spist sund (tager dog på i graviditeterne) så det handler vel bare om at spise sund og kun snask i weekenderne - i grove træk...
held og lykke med de sidste par kg..
16 år20. februar 2008 kl. 15:05
Det at holde kuren bagefter er vel ikke meget anderledes end at være på kuren. Sætter man ikke bare programmet her til "Hold vægten" og så har man på samme måde et antal KJ at spise for. Bare lidt flere end da man skulle have underskud for at opnå tab.

Men jeg kan dog godt se formålet i et rum til "Hold vægten" eller "Efter kuren". For det kan være nogle lidt andre ting, der skal snakkes om og måske er det ganske irriterende at den snak ligger i vægttab, hvor folk stadig kæmper med vægten ;-)

Jeg regner også med at blive hængende lang tid efter at målet er nået, for at opnå et nyt mål - nemlig at holde vægten. Måske vil jeg ikke så aktivt taste mad ind, men det vil tiden vise.

Kh Karina
16 år20. februar 2008 kl. 15:55
Jeg tænkte nu også på at engang holder man vel op med at taste mad ind. Det kan man vel ikke blive ved med i al evighed. Det giver en stor forskel for mig - hvis jeg ikke længere skal taste ind så får jeg jo heller ikke det samme konkrete feedback at skulle forholde mig til.

Så når ens vægttab er ovre og man har kørt en tilvænningsperiode med den nye livsstil og så stopper på madital, hvordan forhindrer man så bedst de gamle, dårlige vaner i at snige sig tilbage? Folk kommer jo tilbage hertil og skal tabe sig 5 kilo som de havde tabt een gang før, så der er et reelt problem.

Måske skal man fortsætte med at være aktiv herinde, men kun på vægten - og ikke i kalorietællerdelen.

Man kunne også skabe sig en anden form for kalender hvor man krydser af for de dage man har spist for mange kalorier eller ikke dyrket den planlagte motion.

Og man kan opstille en masse huskeregler alá: "Kun slik og kage i een dag om ugen og til fester", "Mindst halvdelen på tallerknen skal være grønt", "Spis mindst 3 stykker frugt om dage" og så videre.

Kan man gøre andre ting, som vil fungere sammen med et normalt liv hvor man ikke er på kur?
16 år20. februar 2008 kl. 19:04
Hej

Jeg har holdt min vægt det sidste år, plus - minus 1 til 2 kg.

For at tabe mig har jeg lagt kosten helt om og kan indse for at holde vægten, skal jeg leve sådan resten af livet, hvis jeg ikke vil tage på igen og bare lade stå til og falde tilbage til den gamle levevis.

Det er ikke et projekt der er ovre når den ønskede vægt er nået, okay ja det er da op til en selv om man vil sige det var så det jeg fik tabt, så tror jeg at jo-jo efekten opstår, og straks går vægten den forkerte vej. Husk endelig at holde øje med vægten.

Målet vil altid være der, at holde vægten og være tilfreds med sig selv, lav et margin på antal kilo du vil holde dig inden for, så tror jeg det går bedst.

Jeg synes ikke jeg har manglet et "efter kuren" forum, det er jo trods alt det samme det handler om overalt herinde i maital, det "skader" ikke at læse indlægene og holde motivationen ved lige.

Mvh beta
16 år20. februar 2008 kl. 19:07
Jeg har før tabt mig rigtigt mange kilo bare for at se dem komme tilbage over de næste år. Så jeg ved hvad jeg er oppe imod og det skal være en del af min plan denne gang.

Og det vigtigste er: Jeg har indset, at jeg aldrig får et "afslappet" forhold til mad og bare kan lade være med at tænke på, hvad jeg spiser og drikker. Jeg kan ligeså godt planlægge med, at resten af mit liv skal jeg på vægten regelmæssigt og jeg skal holde nøje øje med, hvad jeg spiser.

Jeg tror ikke på, at jeg kan komme ind i en så stabil rytme, at jeg bare kan tillægge mig gode vaner og så er det nok. Der vil blive perioder - weekender, ferier, overarbejde - hvor jeg tager på. Og så er jeg nødt til at tælle kalorierne i en periode indtil det er på plads igen.

Så resten af livet bliver en slankekur med pauser. Men det er heller ikke noget problem for mig. Når bare jeg har besluttet mig for at det er i orden sådan og jeg når at gøre noget ved det regelmæssigt. Det bliver et problem, hvis man først får taget sig sammen igen, når der er 5 kg. der skal væk. For så er det en større kur igen og slet ikke til at overskue og så er man ude på et skråplan.

Så jeg regner med, at jeg skal veje mig. Jeg skal huske med mig selv, hvis vægten har gået opad i nogen dage, at jeg skal passe lidt på. Og hvis den så når over en grænse på fx. 2 kg. mere end den normalvægt, jeg har besluttet mig for, så er det regulær kur i et par uger for at komme ned igen. Og så skal der tastes ind...

Det lyder så fint med de store ambitioner om varige kostændringer og gode vaner. Men jeg ved, at det kan jeg ikke uden overvågning. Så jeg overvåger mig selv. Man siger at en alkoholiker vil altid være alkoholiker også selvom de er holdt op med at drikke. Jeg tror tilsvarende, at jeg stadig vil være overvægtig, jeg er bare holdt op med at veje for meget. Men hvis ikke, jeg husker på det, så er det på lånt tid...
16 år20. februar 2008 kl. 21:43
Nu har jeg aldrig været decideret tyk - nærmere buttet. Jeg vejede for 1.5 år siden næsten 60 kilo. Jeg fik mavekatar - der medførte at jeg tabte mig 3 kilo rimelig hurtigt. Derefter var min appetit blevet mindre. Nu vil jeg gerne tabe mig to kilo til sommer - men på en sund måde. Med motion(jeg løber fem km ca. 2 gange om ugen + danser min 2). Jeg nægter at sulte mig selv og ønsker at have muskler fremfor knoger.

Den bedste måde at holde vægten på, er at leve efter 1800 kcal princippet.
Efter i har været herinde, må de fleste af jer vide hvor mange kcal de forskellige ting indeholder.
Man sørger for at spise 1800 kcal om dagen. nogle dage vil man forbrænde mere - andre dage mindre. På den måde udligner det ligesom sig selv.
Sørg for at spise 33 % af energien til morgenmaden. Men hvis man skal ud at spise kan man spare på kalorierne inden.

Man behøver faktisk ikke at planlægge på den måde, hvis man har spist 400 til morgenmad, kan man f.eks spise en mindre frokost. Og alligevel tillade sig selv at gå på mac d og spise en bigmac til 850 kcal ca. Så har man alligevel en del kalorier igen. Det handler bare om ikke at overskride de kalorier. Og frugt og grønt indeholder jo ikke så mange kalorier. Man kan også spise en halv pizza til 650 kcal engang i mellem og holde frokosten og morgenmaden på 500.
Mulighederne er uanede. Man skal bare sørge for også at spise frugt, men det vil de fleste gøre, fordi de indeholder så få kalorier. Men ellers så spis når du er sulten. Dit helbred må til enhver tid være den største belønnng i sidste inde. Samt et flottere ydre.

Held og lykke
16 år21. februar 2008 kl. 09:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });