Humørsvingninger
Du læser en tråd i debat > vægttabiakob
re: Humørsvingninger
1) Jeg synes du har været en rigtig god "taber" her i weekenden. Fornuftigt hvordan du har valgt noget til og fra og samtidigt ikke har overspist af noget som helst. Du skulle se nogle dage jeg har haft ind imellem når jeg har besøgt f.eks. min far.
2) Jeg synes det er en skidt idé at forsøge at forcere en kur hårdere end planen. Der er ingen grund til at straffe dig selv - og du har ikke større chance for at gennemføre kuren ved at gøre den hårdere. Hvis du er topmotiveret, bevares, så gør det endeligt - klø på. Men hvis det er for at købe aflad for denne weekend, så er det en rigtig dårlig idé. Den slags weekender er også en del af ens liv - og der burde være plads til dem. Din kur tager måske 1 dag mere for hver af den slags weekender, men hvor meget betyder det i sidste ende? Har du problemer med at nå dit mål i September?
3) Vi spiser hjemmelavede fiskeburgere (købte gigant-burgerboller) sådan cirka hver anden uge. Jeg får grøntsager ved siden af og snask lavet på mager creme fraishe. Præcis hvordan de laves ved jeg ikke - det er min mand som er kokken og af samme grund kan jeg ikke indtaste den præcis - han blive skisme sur hvis jeg skiller den ad for at veje den). Det har ikke været noget problem - ofte laver det rod i min måltidsfordeling, men ikke i det ugentlige vægttab.
Tillykke med den 12-årige i øvrigt. Kun et år tilbage til TEENAGE årene!
:-D
PS. Jeg har købt en lille sort lommebog som jeg opbevarer i min taske sammen med en kuglepen eller blyant. Hvis jeg er til noget (familiebesøg, fest etc), så sniger jeg mig til at skrive hvad jeg spiser og drikker ind i den (sjusser mig frem). Jeg gør det mere eller mindre synligt alt efter hvor jeg er.
2) Jeg synes det er en skidt idé at forsøge at forcere en kur hårdere end planen. Der er ingen grund til at straffe dig selv - og du har ikke større chance for at gennemføre kuren ved at gøre den hårdere. Hvis du er topmotiveret, bevares, så gør det endeligt - klø på. Men hvis det er for at købe aflad for denne weekend, så er det en rigtig dårlig idé. Den slags weekender er også en del af ens liv - og der burde være plads til dem. Din kur tager måske 1 dag mere for hver af den slags weekender, men hvor meget betyder det i sidste ende? Har du problemer med at nå dit mål i September?
3) Vi spiser hjemmelavede fiskeburgere (købte gigant-burgerboller) sådan cirka hver anden uge. Jeg får grøntsager ved siden af og snask lavet på mager creme fraishe. Præcis hvordan de laves ved jeg ikke - det er min mand som er kokken og af samme grund kan jeg ikke indtaste den præcis - han blive skisme sur hvis jeg skiller den ad for at veje den). Det har ikke været noget problem - ofte laver det rod i min måltidsfordeling, men ikke i det ugentlige vægttab.
Tillykke med den 12-årige i øvrigt. Kun et år tilbage til TEENAGE årene!
:-D
PS. Jeg har købt en lille sort lommebog som jeg opbevarer i min taske sammen med en kuglepen eller blyant. Hvis jeg er til noget (familiebesøg, fest etc), så sniger jeg mig til at skrive hvad jeg spiser og drikker ind i den (sjusser mig frem). Jeg gør det mere eller mindre synligt alt efter hvor jeg er.
16 år28. januar 2008 kl. 14:31
claus (slettet)
Jeg synes da, at du har klaret det rigtigt fint! Det er tit svært at finde noget fornuftigt at spise, når man er i byen, så det lyder da ganske rimeligt. Og man skal jo have lov at drikke lidt en gang imellem, synes jeg.
Jeg har også oplevet, at når jeg har "syndet" så er det efter et par dage, at vægten viser rigtig meget, men det kommer altså også rigtigt hurtigt af igen. Så jeg tror slet ikke, det ser så sort ud for dig.
Jeg har for øvrigt lagt en rigtig effektiv kurs for at undgå, at jeg falder i til fester og ender med at drikke en hel flaske vin: Jeg melder mig frivilligt til at køre hjem, så er der ikke andet at gøre end at holde sig i skindet - det gør så også at mine venner støtter min slankekur 100%. Så er der jo altid en til at køre hjem :-D
Jeg har også oplevet, at når jeg har "syndet" så er det efter et par dage, at vægten viser rigtig meget, men det kommer altså også rigtigt hurtigt af igen. Så jeg tror slet ikke, det ser så sort ud for dig.
Jeg har for øvrigt lagt en rigtig effektiv kurs for at undgå, at jeg falder i til fester og ender med at drikke en hel flaske vin: Jeg melder mig frivilligt til at køre hjem, så er der ikke andet at gøre end at holde sig i skindet - det gør så også at mine venner støtter min slankekur 100%. Så er der jo altid en til at køre hjem :-D
16 år28. januar 2008 kl. 18:48
KarinaHadsten (slettet)
Hihi ja det overvejede jeg også. Men her var tale om en veninde, som holdt 30 års fødselsdag og jeg havde presset på for at få hende til at hyre en ordentlig DJ i stedet for CD'er, så jeg ville ikke være bekendt at være "kedelig" og skulle køre hjem. Under normale omstændigheder ville jeg sagtens kunne være sjov og skabe mig i ædru tilstand, men her var det et selskab hvor jeg ikke kendte så mange. Og så hjælper det altså lidt at få bare lidt at drikke.
Men så har jeg det også sådan at det sker måske 2-3 gange på et år at jeg drikker lidt mere end godt er - ellers er det altid mig der er chauffør. Så det skal der bare være plads til.
Kh Karina
Men så har jeg det også sådan at det sker måske 2-3 gange på et år at jeg drikker lidt mere end godt er - ellers er det altid mig der er chauffør. Så det skal der bare være plads til.
Kh Karina
16 år28. januar 2008 kl. 21:51
Muumin (slettet)
Altså Karina... hvor har du været dygtig!
Vi taler jo om resten af dit liv her, og hvis det er sådan du vil klare den når der er fest resten af dit liv, så skal du være SUPERSTOLT! Jeg ville nok have kastet det hele overbord, startet fornuftigt og så gået i nu-har-jeg-jo-syndet-så-er-det-alligevel-ødelagt-for-i-dag-og-så-kan-jeg-lige-så-godt-gøre-det-ordentligt-fælden.
Way to go, babe!!!! *klapper*
Vi taler jo om resten af dit liv her, og hvis det er sådan du vil klare den når der er fest resten af dit liv, så skal du være SUPERSTOLT! Jeg ville nok have kastet det hele overbord, startet fornuftigt og så gået i nu-har-jeg-jo-syndet-så-er-det-alligevel-ødelagt-for-i-dag-og-så-kan-jeg-lige-så-godt-gøre-det-ordentligt-fælden.
Way to go, babe!!!! *klapper*
16 år30. januar 2008 kl. 09:53
KarinaHadsten (slettet)
Hihi - tak ja den fælde kender jeg godt og skal liiige passe på ikke at falde i den igen. Jeg har spist et par fødselsdagsboller idag. Min søn fylder år. Kors hvor de smadrer energi regnskabet.
Og så har jeg spist et lille stykke kage også UFF!
Men så er det netop med at lade være med at kaste sig i grams med endnu mere. Jeg spiser et enkelt pølsehorn til aften, som fødselaren har bestemt og så laver jeg lidt grøntsager til. Så må jeg taste og så kan det godt være at det bliver mere end jeg forbrænder ......
.... åh ja lige bort set fra at jeg har planer om at skulle til karate - der forbrænder jeg jo også en del. Jaaahhh måske holder jeg det alligevel :-)
Kh Karina
Og så har jeg spist et lille stykke kage også UFF!
Men så er det netop med at lade være med at kaste sig i grams med endnu mere. Jeg spiser et enkelt pølsehorn til aften, som fødselaren har bestemt og så laver jeg lidt grøntsager til. Så må jeg taste og så kan det godt være at det bliver mere end jeg forbrænder ......
.... åh ja lige bort set fra at jeg har planer om at skulle til karate - der forbrænder jeg jo også en del. Jaaahhh måske holder jeg det alligevel :-)
Kh Karina
16 år30. januar 2008 kl. 15:34
iakob
Og hvis du ikke gør, så er det ikke nogen katestrofe. Bare sørg for at du over en periode på 7 eller 14 dage har holdt kuren.
16 år31. januar 2008 kl. 08:38
Jeg har haft en "træls" weekend mht at få tastet ting ind. Det har været skide svært. Derfor ved jeg ikke helt om jeg har overholdt kuren, men min fornemmelse siger mig at det er MEGET tæt på. Så på den måde føler jeg at jeg har været en dygtig pige. Lad mig prøve at fortælle om min weekend.
Fredag aften stod jeg hele aftenen for en fødselsdag for min 12-årige. De skulle ha burgere og jeg ventede med min burger til de andre var fodret af og spiste godt med grønne bønner som tilbehør. Tog i øvrigt en burger med kyllette og ingen dressing men i stedet agurkesalat. Fantastisk hvad det kunne gøre. Ja jeg ved godt der er noget sukker i, men i forhold til burger dressing er det jo meget bedre. Jeg tog en lille portion is til dessert - det var min lille ekstra ting denne dag. Lørdag vidste jeg at jeg skulle i byen om aftenen og spiste derfor lidt mindre i løbet af dagen og spiste også fornuftigt om aftenen. Dog var der ikke så mange grøntsager på buffeten som jeg kunne have håbet. Jeg spiste et stykke kalkun havde lidt fyld af feta og oliven men alt ialt ikke ret fedtfattigt. Lidt kartofler ovnbagte med olie (nok lidt mere end jeg selv plejer, men stadig ikke så de svømmer). Og så noget salat. Jeg begrænsede min portion meget i forhold til hvad jeg normalt kan finde på i buffet. Og tog kun den ene portion selvom folk omkring mig tog anden gang. Brugte tricket med at spise langsomt, så jeg ikke begyndte at kede mig. Jeg tog også et stykke chokoladekage til dessert. Af den slags hvor stykkerne er små fordi den er meget klæg - lidt brownie agtig. Og så masser af frisk frugt. Jeg gik uden om flødeisen :-) Så igen føler jeg at jeg har overholdt kuren - om ikke andet så i hvert tilfælde næsten. Måske er underskuddet ikke helt så stort som det burde, men underskud er der i hvert tilfælde stadig. MEN så drak jeg jo alkohol. Har ingen ide om hvor meget og hvad det betyder for energien og er også lige glad. Jeg drikker ikke ret tit og når jeg endelig er i byen vil jeg ha lov. Så det gider jeg slet ikke ha det dårligt over. Måske meget godt at jeg ikke får det tastet ind så. Altså når det ikke er noget jeg gør så meget i :-D
Søndag morgen var vægten sød ved mig med 88, som var mit delmål med deadline lørdag, så det var jo egentlig lidt for sent, men fedt at nå det. MEN så her til morgen siger den 89,1 og igår var sikkert bare dehydrering pga alkohol :-( ØV ØV ØV.
Så det er lidt både op og ned. Men i det store hele hælder jeg nok til at være OK tilfreds med min indsats i weekenden. Men jeg bliver lidt irriteret over at vægten lige strøg et kilo op idag.
Mit aktive mål er jo afsluttet, så jeg prøvede først at ændre det til at forlænge det et par dage, men så skulle mit underskud bare være mindre. Den beregner vist efter start og slut og ikke den aktuelle vægt. hehe. Det er nok okay i de fleste tilfælde - man kan jo selv regulere lidt hvis man ligger over sin kurve. I stedet har jeg været inde og lave et nyt mål med 2 kilo over en 14 dages periode. Det er lidt hårdere end jeg har gjort indtil nu, hvor jeg har valgt 2 kilo og 3 uger, men jeg håber lidt på at det ene kilo sidder løst.
Fremover vil jeg virkelig forsøge også at få tastet det ind jeg spiser til fest. Det kan altså betyde meget for humøret når vægten går op at man kan sige til sig selv - jamen jeg overholdt altså kuren og det fortsætter jeg med, så skal det nok gå. Men sådan bliver det altså ikke for denne her weekend og så må jeg bare videre.
Hjælper allerede at jeg har givet andre gode råd her til morgen og så bare at få det her skrevet. Godt man har en side hvor man kan lukke lidt ud, så alt ikke bare går ud over manden, som alligevel ikke kan sætte sig ind i hvad det handler om.
Kh Karina