svar på hvordan jeg taber mig?

Du læser en tråd i debat > vægttab

svar på hvordan jeg taber mig?
hey.. er der mon nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg taber mig hurtigere?

jeg er 18 år, 166 høj og vejer omkring de 52,5..

jeg prøver på at tabe mig, men desværre går det ikke så godt. jeg er gået fra 56 og ned på det hjeg vejer nu. jeg prøver at spise så sundt som jeg kan. en eksempel på en dag kunne være:

morgen: et stykke rugbrød med en halv banan

eftermiddag: hvis jeg får noget, så frugt eller evt et stykke rugbrød med pålæg.

aftensmad: et stykke kød, 1-2 kartofler, og salat hvis det er der.. jeg får også lidt sovs hvis der er det.

senaften: evt yougurt (0,1%) med et styk rugbrød. eller et stykke frugt, eller måske et par stykker rugbrød.

det er ikke muligt for mig at spise mere end jeg gør, så er nødt til kun at spise sundt, men hvad af det er ikke særlig sundt?
16 år19. januar 2008 kl. 00:02
re: svar på hvordan jeg taber mig?
Jeg synes din kost ser helt fornuftig ud, hvis du altså sidder i en sofa hele dagen. Måske bortset fra at en helt fedtfattig kost ikke er særlig sund. Man skal have de sunde umættede fedtsyrer (findes i advokado, vegetabilskeolier og i nødder, frø og kerner). Din fordeling kunne sikkert også forbedres, din senaftensmellemmåltid er jo lige så stor som din morgenmad. Endeligt synes jeg ikke du spiser ret mange grove grøntsager som porrer, rødkål, selleri, gulerod, pastinak, persillerod, rødbede, blomkål, broccoli, rosenkål (bawr!), hvidkål og så videre. En salat med tomat og agurk smager dejligt og er også sund, men det giver ikke maven ret meget at arbejde med og du kommer til at spise for lidt varieret.

Får du fisk? Man kan sagtens få sin ugentlige dosis fisk ved at spise det som pålæg. Glyngøre's Gammeldags Marinerede Sild er dejlige, bløde og runde i smagen. Tun i olie er også kanon pålæg især hvis man blander lidt hakkede kapers i. Og gårdagens dampede eller ovnbagte fisk smager dejligt med lidt citron og måske en konserveret asparges eller to. Eller med lidt rejer.

Det glæder mig at du spiser både rugbrød og kartofler. Rugbrød er rige på kostfibre og kartofler, nå ja. Ud over de grove grøntsager jeg nævnte før, så er rugbrød og kartofler nok det sundeste det danske køkken har at byde på. Altså bortset fra de fisk vi ikke selv spiser og derfor eksporterer til andre lande hvor de sætter pris på god fisk.

Hvis du dyrker motion, cykler i skole/på arbejde eller laver andre fysiske aktiviteter, så spiser du ikke ret meget. Måske for lidt og det er så dit problem - din stofskifte tror der er hungersnød.

Har du prøvet at taste al din mad og din motion eller dit aktivitetsniveau ind og sige til madital at du vil tabe dig ½ kilo om ugen? Det ville være det sundeste.

Din BMI er 18,8 og det ligger meget tæt på den nedeste grænse for normal vægt. Når man ligger der, så kan det være meget svært at tabe sig på en sund måde - også fordi man jo nærmer sig en usund tilstand med undervægt (BMI < 18,5). Især hvis ens krop måske har den naturlig buttede form eller hvis man har et lidt tungere skelet. Så hvis du gerne vil smide en kilo eller to, så råder jeg dig til at tage den med ro. Det betyder jo ikke så meget om det tager en måned eller om det tager to.

Du kan evt sætte din forbrænding lidt op ved at spise lidt mere en dag eller to om ugen og så være på kur resten af ugen.

Du kan læse meget mere om sund kost (kostrådene) på sundhedsstyrelsens hjemmeside og på iforms hjemmeside: iform.dk

Mit personlige problem har været overspisning og disse to sites er nok mest henvendt til folk som helst vil spise for meget. Jeg ved ikke om der tilsvarende findes uafhængige, seriøse sites omkring sunde madvaner for meget slanke personer.
16 år19. januar 2008 kl. 08:17
Ej.. jeg skrev Tun i Olie - fordi jeg tænkte det IKKE skulle være den i olie. Hm >:-(

Det skulle naturligvis have været tun i vand.
16 år19. januar 2008 kl. 08:18
hej iakob. tak for dit svar. jeg sidder ikke ned hele dagen, jeg cykler 3 km ugens hverdage og så går jeg en del, og løber så tit jeg kan komme til det.
måske skulle jeg prøve nogen flere grøntsager, men det ville så betyde jeg skal cutte noget af det andet, så hvad skulle det være?
jeg må se på fordelingen af maden..
16 år19. januar 2008 kl. 11:51
Din madplan er generelt ikke særlig sund. Hvorfor ingen frokost? Og husk at hvis man skal tabe sig, hvilket du ikke behøver, så har kroppen altså brug for fedtstoffer. Din madplan er en sultekur og det er ikke sundt for kroppen Grunden til at du ikke taber dig er sikkert at din krop helst ikke vil give slip på mere, da du nærmer dig grænsen for undervægt.
16 år19. januar 2008 kl. 13:58
frokost springer jeg bare over. dog ikke i weekenden der får jeg det. jeg vil ikke sige det er en sultekur, men er lidt bange for fedtstoffer :) .af og til spiser jeg også et par mandler for at få noget fedt den vej. jeg kan bedre spise fedt på den måde, end at stege mad i en masse fedt osv.
men det kan være jeg skal til at spise noget mere fedt.
har i andre ideer end nødder og advokado? kan nemlig ikke lide advokado..
16 år19. januar 2008 kl. 14:19
er der ikke nogle der kan hjælpe mig? min vægt står som forstenet.
16 år20. januar 2008 kl. 16:27
Jeg havde helt overset at du ikke får frokost. Det er et stort fy-fy. Man skal altså spise 5-6 måltider om dagen hvis man lever sundt og især hvis man vil tabe sig.

Og nej, du skal ikke cutte noget for at få grøntsager. Du spiser i forvejen meget lidt og det kan være grunden til din kur er stoppet med at virke (jvnf "hungersnød").

Bare erstat din salat med grøntsager de fleste dage - husk at du skal mindst spise 100 - 150 gram rå vægt til aftensmad. "6 stykker om dagen" er et af de 8 kostråd og hermed menes 600 gram grønt og frugt - mindst halvdelen skal været grønt.
16 år20. januar 2008 kl. 17:33
iakob: okay.. så må jeg bare gå i stå med vægten :) venter jeg længe nok sker der nok noget :)
16 år20. januar 2008 kl. 17:59
Kære Sommersol

Prøv at have en smule mere tillid til din krop. Den bærer hver dag, uden at brokke sig, din sjæl rundt. Den er i forvejen så slank som du må være uden at du kommer under den laveste BMI og lander i anoreksi-feltet. Den har nu nået et punkt, hvor den gør alt hvad den kan for at fungere så godt som muligt for dig, på trods af at du ikke giver den meget brændstof at gøre det for. Ikke desto mindre er du tilsyneladende utilfreds med den og skælder ud. Der kan jo ikke være mange gram fedt tilbage på din krop, så det må have samlet sig eet bestemt sted, siden du insisterer på at tabe dig yderligere. Hvis det nu kun er topmaven eller ridebukselår, så skal du tabe dig til KZ-fange niveau før det forsvinder.

Vi kvinder er fra naturen programmeret til at have mest fedt om maven, ballerne og lårene for at sikre, at vi er gode til at producere børn, og det kan du ikke sulte dig fra (selv om du gør en imponerende indsats!) Hvis jeg var dig, ville jeg acceptere at din krop insisterer på at have fedt placeret hvor den synes og enten affinde dig med det eller få en målrettet fedtsugning, så resten af din krop bliver skånet for at bliver yderligere affedtet.

Din krop gør det så godt den kan. Den tror jo der er hungersnød og kæmper for, at du stadig kan fungere alligevel. Værdsæt dets hårde arbejde for dig og beløn den ved at elske den lidt mere - det har den fortjent!
16 år23. januar 2008 kl. 09:44

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });