#1 af Anonym
Øv!!! Forfra igen
Du læser en tråd i debat > vægttabAnonym
Øv!!! Forfra igen
Øv! Hvor er det surt. Hvorfor er det så svært at styre, hvad man spiser? Er rigtig frustreret, så lukker lige galden ud i dette forum. Jeg har i 2007 tabt mig en del. Indtil videre står vægten i 2008 på +3,3 kg ift. hvad jeg havde tabt! Er så sur på mig selv. Vil gerne høre fra nogen, der har erfaring med at have tabt sig og derefter holdt vægten. Har et eller andet sted lyst til at give efter og bare spise. På den anden side har jeg mod på at give den en skalle igen. 2,3 kg til mit mål! Det virker bare som en evig kamp, man så let kan tabe. Uoverskueligt!
16 år17. januar 2008 kl. 09:45
Razzmatazz (slettet)
re: Øv!!! Forfra igen
Skal man se helt klinisk på det er det jo fantastisk let at tabe sig - man skal bare spise mindre end man forbrænder, så taber man sig. Og det uanset om man lever af grøntsager eller chokolade.
I praksis er det jo så en helt anden sag, og tror jeg, særligt for en vis del af befolkningen som bare har udviklet et lidt for kærligt forhold til mad - og dem hører jeg også selv til. Elsker at tale om mad, elsker at læse opskrifter, elsker at lave mad og eksperimentere og bruger mad og måltider som højdepunkter og belønning.
Kunne man vænne sig til blot at se på mad som brændstof og byggesten til kroppen ville det uden tvivl være meget lettere. Jeg tror det drejer sig om at få flyttet fokus væk fra maden og over til det der motiverer dig i stedet for, så du ikke ser det som en straf at du skal undvære nogle ting og at det er synd for dig at du er nødt til at spise mange grøntsager (det umodne synspunkt er der desværre mange voksne der har - læs på forskellige slanke og vægttabsfora, der er de i mængder).
Det er ikke uoverskueligt selvom det kan føles sådan. Grib fat i den motivation du trods alt stadig har bevaret og giv den så en skalle. Du kan sagtens klare det! Og du husker selvfølgelig motionen, ikke??
I praksis er det jo så en helt anden sag, og tror jeg, særligt for en vis del af befolkningen som bare har udviklet et lidt for kærligt forhold til mad - og dem hører jeg også selv til. Elsker at tale om mad, elsker at læse opskrifter, elsker at lave mad og eksperimentere og bruger mad og måltider som højdepunkter og belønning.
Kunne man vænne sig til blot at se på mad som brændstof og byggesten til kroppen ville det uden tvivl være meget lettere. Jeg tror det drejer sig om at få flyttet fokus væk fra maden og over til det der motiverer dig i stedet for, så du ikke ser det som en straf at du skal undvære nogle ting og at det er synd for dig at du er nødt til at spise mange grøntsager (det umodne synspunkt er der desværre mange voksne der har - læs på forskellige slanke og vægttabsfora, der er de i mængder).
Det er ikke uoverskueligt selvom det kan føles sådan. Grib fat i den motivation du trods alt stadig har bevaret og giv den så en skalle. Du kan sagtens klare det! Og du husker selvfølgelig motionen, ikke??
16 år17. januar 2008 kl. 09:59
slank2008 (slettet)
Anonym: Det er nok fordi din fokus er på vægten og maden. Det du har brug for at nok at flytte fokus hen på hvorfor du har lyst til bare at spise og så kan det motivere dig til at tabe dig. Eller måske skal du først løse årsagen før du kan tabe dig og holde vægten nede. Jeg ved hvorfor jeg spiser og spiser uden stop. Jeg tænkte meget over om jeg virkelig vil lade det styre mig. Jeg kan ikke løse årsagen (desvære) men jeg kan holde op med at lade det styre mig til at spise uden stop, Desuden er det også en god ide at vide hvorfor du vil ned i vægt og blive der. Hvad vil du opnå og hvordan vil det føles for dig. Nogle føler sig sårbare uden den ekstra vægt. Hvis du ved hvad du vil opnå med et varigt vægttab så hjælper det så du kan holde det. Nogle har kun tøj der passer så de kan mærke når tøjet strammer. Så er det tid til at spise mindre en periode.
Hold op med at være sur på dig selv. Hvad hjælper det? Hvis det var din veninde ville du så også blive sur på hende og sige hun bare skal spise løs. Du ville nok sige at hun ikke skal være så hård ved sig selv, at hun godt kan klare det, at du støtter hende etc. Jamen, så sig det til dig selv.
Vi herinde i madital støtter dig også. Bare skriv til os.
Hold op med at være sur på dig selv. Hvad hjælper det? Hvis det var din veninde ville du så også blive sur på hende og sige hun bare skal spise løs. Du ville nok sige at hun ikke skal være så hård ved sig selv, at hun godt kan klare det, at du støtter hende etc. Jamen, så sig det til dig selv.
Vi herinde i madital støtter dig også. Bare skriv til os.
16 år17. januar 2008 kl. 10:35
Anonym
Tak for støtten. Tror også det gælder om ikke at fokusere så meget på maden. Tænker meget på mad. Og desto mere spiser jeg nok også. Må lige en tur i tænkekrogen og snakke med mig selv om nogle ting. Men hvordan holder man op med at tænke på mad? Jo mere jeg tænker påikke at tænke på mad, desto mere fokus får jeg på mad!
16 år17. januar 2008 kl. 17:28
slank2008 (slettet)
Du skal finde noget der optager dig så kommer det af sig selv. Du skal nok ikke prøve at undgå at tænke på mad. Men måske acceptere at du tænker på mad og så huske dig selv på at du hellere vil ned i vægt, være sund, passe det tøj til den fest eller hvad der nu virker. Det er dit valgt om du vil fortsætte den gamle metode eller om du vil smile af dine tanker om mad og nyde at du selv bestemmer nu. Jeg tænker stadig på mad en del men på en anden måde. Det styrer ikke mig mere. Jeg vælger hver gang hvad jeg vil. Og pludselig kommer det af sig selv at tanker om mad mister den magt de plejede at have. Det er også derfor mange laver et mindboard som er nævnt et sted i madital forum. Billeder og tekst der minder dig om hvad du vil. Jeg er også begyndt at fokusere på mine hobbies og så tænker jeg mindre på mad imens. Jeg laver mine hobbies fordi det er sjovt.
16 år17. januar 2008 kl. 18:50
Anonym
Det er dejligt at høre, at nogen har erfaring med det at fokusere på mad. Så er man ikke helt unormal. Jeg er utrolig glad for at jeg har tabt mig og endda kom 1 kg under målet. Nu er jeg 2,3 kg over målet. Ville gerne bare holde vægten og have et normalt forhold til mad. Men tror også det kommer, når nu jeg får noget at gå op i. Tak for støtten. Rart at der er plads til galden :-)
16 år17. januar 2008 kl. 19:08
iakob
Jeg har gennem hele min kur beskæftiget med enormt meget med mad. Og ikke kun det sunde, heller.
Jeg har læst mange opskrifter og mange kostråd. Jeg har søgt efter gode opskrifter med grove grøntsager, jeg har surfet rundt på fedtfattig.dk og andre sites med energirigtige opskrifter. Jeg har læst Mad! og Spis Bedre (2 månedsblade). Jeg har nærlæst mcdonalds og sunsets hjemmesider. Jeg laver selv mad godt og vel hver anden dag, så for mig har det meget handlet om inspiration - altså ud over motivation til at spise sundt og rigtigt - og samtidigt godt.
Jeg er begyndt at bage meget selv. Dels (og mest) brød. Grove brødtyper til mig selv og familien og lækre madpakkeboller til børnene. Endelig har jeg tilladt mig selv at få kage en enkelt dag i weekenden (et lille stykke) og den har jeg tit selv bagt.
Så jo, du er skam ikke den eneste der fokusserer meget på mad.
Men når det handler om den slags mad som er usund at spise og når det handler om de forkerte tidspunkter, så laver jeg alle mulige krumspring for at undgå at tænke på det. Det sidste jeg har brug for er at stå nede i brugsen og tænke på chokoladebarer ;-)
Jeg har læst mange opskrifter og mange kostråd. Jeg har søgt efter gode opskrifter med grove grøntsager, jeg har surfet rundt på fedtfattig.dk og andre sites med energirigtige opskrifter. Jeg har læst Mad! og Spis Bedre (2 månedsblade). Jeg har nærlæst mcdonalds og sunsets hjemmesider. Jeg laver selv mad godt og vel hver anden dag, så for mig har det meget handlet om inspiration - altså ud over motivation til at spise sundt og rigtigt - og samtidigt godt.
Jeg er begyndt at bage meget selv. Dels (og mest) brød. Grove brødtyper til mig selv og familien og lækre madpakkeboller til børnene. Endelig har jeg tilladt mig selv at få kage en enkelt dag i weekenden (et lille stykke) og den har jeg tit selv bagt.
Så jo, du er skam ikke den eneste der fokusserer meget på mad.
Men når det handler om den slags mad som er usund at spise og når det handler om de forkerte tidspunkter, så laver jeg alle mulige krumspring for at undgå at tænke på det. Det sidste jeg har brug for er at stå nede i brugsen og tænke på chokoladebarer ;-)
16 år17. januar 2008 kl. 20:45
Anonym
Det er når man synes verden går imod én, at man får lyst til bare at spise. Pakke sig selv ind i en tryg verden, hvor det handler om at tilfredsstille det barn, der, siden det fik bryst, har været vant til at trøste sig selv ved at putte noget i munden. Det barn, som man hele dagen gør alt for at overhøre. Hvis man kan holde ud så længe, opdager man på et tidspunkt, at verden ikke er imod én, at det ikke hjælper at spise løs, fordi der kommer en tid efter nuet, hvor man vil fortryde. Desuden kan man godt mætte barnet, men der går ikke længe før det skriger igen. Jo, jeg har været i tænkekrogen!! Lommefilosofi. Men mon ikke det bliver virkeligt for mig, når jeg skriver det her?
16 år17. januar 2008 kl. 21:31
bruger slettet
Om du vil stoppe med at spise forkert,/for meget, eller stoppe med slik, ja endda stoppe med at ryge, så er det nøjagtig det samme der sker.
Du skal ind og ændre din tankegang, om at alt det "forbudte" ikke er godt for dig , du skal vende det til at du får det meget bedre ved at undvære det "forbudte".
Jeg tror du ville have gavn af at følge tankekuren, prøv det før du giver op.
Tænk lige på at det er for din egen skyld at du forsøger at tabe dig, af egen fri vilje, tænk på hvor dejlig du bliver, med nyt look, nyt tøj, ja og mange flere dejlige oplevelser ved at tabe dig.
Følg med i alle de dejlige positive oplevelser der er her på forum, og snart er det dig der kommer med en super positiv oplevelse.
Op med humøret og se dig selv som en dejlig slank dame/pige, jeg ved jo ikke hvad du er, du er jo anonym.
Kom frem af budsken og vi kan støtte dig, når vi ser dit nick/kaldenavn er vi der straks og bakker dig op.
Du skal ind og ændre din tankegang, om at alt det "forbudte" ikke er godt for dig , du skal vende det til at du får det meget bedre ved at undvære det "forbudte".
Jeg tror du ville have gavn af at følge tankekuren, prøv det før du giver op.
Tænk lige på at det er for din egen skyld at du forsøger at tabe dig, af egen fri vilje, tænk på hvor dejlig du bliver, med nyt look, nyt tøj, ja og mange flere dejlige oplevelser ved at tabe dig.
Følg med i alle de dejlige positive oplevelser der er her på forum, og snart er det dig der kommer med en super positiv oplevelse.
Op med humøret og se dig selv som en dejlig slank dame/pige, jeg ved jo ikke hvad du er, du er jo anonym.
Kom frem af budsken og vi kan støtte dig, når vi ser dit nick/kaldenavn er vi der straks og bakker dig op.
16 år17. januar 2008 kl. 22:31
iakob
Jeg ville anbefale Becks bog: "The Beck Diet Solution - think like a thin person" (eller noget i den stil). Bogen fåes desværre ikke på dansk, men jeg har læst i både Tankekuren og Becks bog og jeg anbefaler så absolut Becks bog, der er meget mere målrettet mod at komme til at leve på en måde der sikrer et varrigt vægttab gennem ændring af vaner på mad- og motionsområderne.
Man kan købe begge bøger på bookdepository.co.uk for omkring 70-100 kroner (man betaler ikke ekstra for forsendelse). Jeg har tit handlet ved bookdepository og kan anbefale dem.
På den anden side så beskæftiger Beck og Tankekuren sig kun med mad og motion, ikke med de bagvedlæggende problemer. Ingen af bøgerne beskæftiger sig med årsagerne til at man trøstespiser eller overspiser eller hvad man nu gør. Altså om man har traumer fra ens barndom (hvilket jo nok er den hyppigste årsag) eller andre skeletter i skabet. Hvis man har sådanne problemer, så får man ikke hjælp fra disse bøger, men derfor kan de jo godt hjælpe med at fjerne selve de usunde spisevaner.
Man kan købe begge bøger på bookdepository.co.uk for omkring 70-100 kroner (man betaler ikke ekstra for forsendelse). Jeg har tit handlet ved bookdepository og kan anbefale dem.
På den anden side så beskæftiger Beck og Tankekuren sig kun med mad og motion, ikke med de bagvedlæggende problemer. Ingen af bøgerne beskæftiger sig med årsagerne til at man trøstespiser eller overspiser eller hvad man nu gør. Altså om man har traumer fra ens barndom (hvilket jo nok er den hyppigste årsag) eller andre skeletter i skabet. Hvis man har sådanne problemer, så får man ikke hjælp fra disse bøger, men derfor kan de jo godt hjælpe med at fjerne selve de usunde spisevaner.
16 år18. januar 2008 kl. 09:23