Mættede, enkeltumettede, flerumættede - hvad er det?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Mættede, enkeltumettede, flerumættede - hvad er det?
Det er simpelthen umuligt for mig at få en smiley i denne kategori. Hvad er det for noget og hvad skal gøres anderledes?

Og så er der det med fedt, protein og kulhydrat. Der har jeg indtil videre i dag fået en sur smiley, da jeg har fået for lidt fedt? Hvad er nu det for noget? Kan man få for lidt fedt?

Pernille
16 år8. januar 2008 kl. 15:57
re: Mættede, enkeltumettede, flerumættede - hvad er det?
Tja lidt fedt skal man ha - af den sunde slags for at tabe sig. :-)

Det med fedtsyrerne - der kan du gå ind under Info - alle madvarer og vælge at se fedtsyrefordelingen. Så kan man sortere efter de forskellige kolonner. Hvis du kan se du manger flerumættede fedtsyrer, så kan du sortere på den, så du får dem med mest øverst. Men tit og ofte er der samtidig mange af de andre fedtsyrer i også, så det gælder om at finde noget som indeholder meget af det du manger i forhold til de andre. Gir det mening.

Mvh. Karina
16 år8. januar 2008 kl. 16:04
Tak for svar. Jeg spiser en kyllingefilet til aftensmad, så det kan da være at der er fedt nok i den til at regnskabet går op - jeg har spist efter sådanne slankeopskrifter i går og idag, så derfor er jeg overrasket over at det ikke er ok.

Jeg har for mange flerumættede fedtsyrer - jeg troede faktisk at det var mættet fedt man skulle passe på med, men det er måske omvendt?

Og til sidst, ved du om man kan tilføje nye madvarer og motionsformer? Jeg synes nogle gange ikke at den madvare er der jeg har brug for - i dag manglede jeg f.eks. pitabrød og i søndags manglede jeg "spinning" under motion.

Pernille
16 år8. januar 2008 kl. 16:18
Jeg kan heller ikke huske hvad det er for fedtsyrer, men mener da også det er de mættede der ikke er gode. Jeg har tidligere syntes at det var den samme slags jeg hele tiden manglede, men nogle dage er det pludselig noget andet, så det er lidt svært at finde ud af det. Pt. går jeg ikke så meget op i den smiley. Jeg koncentrerer mig om energi, væske og frugt og grønt. Prøver at tilstræbe fisk, men ellers venter jeg lige med resten.

Du ved godt at du selv kan indtaste madvarer ikke? Det gør jeg hvis der er noget jeg lige får spist som jeg har en varedeklaration på.

Spinning kan du indtaste under fri træning. Fortæller cyklen ikke hvor meget du har forbrændt ?

Mvh. Karina
16 år8. januar 2008 kl. 17:44
Nej, jeg vidste ikke at man selv kan indtaste madvarer - hvordan gør man det?

Og det med spinning. Min cykel fortæller ikke hvor meget jeg har forbrændt. Det lyder ellers rigtigt smart og motiverende. Indtil videre har jeg indtastet det som stationær cykling (hurtig) - tror jeg det var.

Jeg havde besøg af min søster i dag og altså hvor var det svært. Hun havde slik med, så vi delte lige en pose matadormix - spændende hvad computeren siger til det. Jeg tror at jeg er nødt til at lave den undtagelse, at min kur ikke gælder når vi har gæster eller er på besøg hos nogen, for jeg synes simpelthen det er så svært ellers.

Pernille

Pernille

16 år8. januar 2008 kl. 21:04
Kør pilen hen over mad i toppen af skærmen, så kommer der nogle valgmuligheder og og der kan du vælge om du vil indtaste ny vare eller ny opskrift. Håber det hjælper dig på vej.
Buffy
16 år8. januar 2008 kl. 21:17
Du vælger mad i menuen og så ny vare. Så kan du taste navnet på varen og vælge en kategori og så ellers angive diverse værdier. Protein, kulhydrat og fedt som minimum - så beregner programmet selv energien. Og så kan du bruge varen som alle andre varer. Sig til hvis du stadig ikke kan finde det.

Du kan også på tilsvarende vis indtaste opskrifter. Det kan være en rigtig god hjælp.

Prøv alligevel at holde lidt fast i din kur når du har gæster - dog uden at det bliver så surt at du falder i med et brag fordi du ikke GIDER mere. Men fortæl vidt og bredt at du er på kur, så de ikke slæber diverse med. Vi nærmer os jo tiden for fastelavnsboller med fløde. Det ville ikke være godt hvis alle gæster kommer anstigende med sådan en. Hav evt. noget klar som du kan bruge i stedet for det kage eller slik de kommer med. Måske de lader det smitte af :-)

Kh Karina
16 år8. januar 2008 kl. 21:19
Der findes nogle anbefalinger (jeg ved ikke hvorfra men jeg går ud fra at det er sundhedsstyrrelsens) som Lone har brugt til at angive min og max % anbefalet fedtsyrer. Når man overskrider dem til den ene eller anden side, så får man en sur smiley. Du kan selv læse lidt her: netdoktor.dk

Min opfattelse har også været at kroppen ikke bruger de mættede fedtsyrer til andet end brændstof, men om det er rigtigt ved jeg ikke. Det usunde kommer først ind når mere end 10% af ens fedtindtag består af mættede fedtsyrer. Og man skal heller ikke glemme transfedtsyrerne (pommes fritter fra grillbarer mv) der jo er direkte usunde.

Man kan skrue lidt på enkelt- og flerumættede fedtsyrer ved at spise forskellige slags nødder og frø samt bruge forskellige olier i madlavning. Prøv at studere forskellen i fedtsyre fordelingen hos hasselnødder, valnødder, græskarkerner, solsikkefrø, olivenolie og rapsolie (jeg har pt 4 forskellige slags olier derhjemme: oliven, raps, sesam og jordnødde).

Karina har i øvrigt ret. Jo flere som kender din kur, desto bedre. Hvis min søster var i gang med en kur og jeg så besøgte hende med en omgang fristelser, så ville jeg da blive ked af det - og lidt sur fordi hun ikke havde sagt det på forhånd.
16 år9. januar 2008 kl. 09:31
Ja det er lidt pudsigt for jeg har også lært man skal holde sig helt fra mættede fedtsyrer
16 år9. januar 2008 kl. 10:08
Hej Iakob og andre

Jeg vil lige rette en enkelt ting du skrev. Du skrev, at der er transfedtsyre i pommes frites fra f.eks. en grillbar. Men det er heldigvis ikke tilfældet længere. Det er ikke tilladt at sælge/bruge transfedtsyre i Danmark. Jeg tror forbudet har eksisteret i ca. 10 år, men før det var det meget brugt. Men desværre forsøger EU, at få Danmark til at tillade brugen af det igen, da de mener det er konkurrenceforvridende, men indtil videre er vi fri for den slags :-)

Mvh Nina
16 år9. januar 2008 kl. 20:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });