mål

Du læser en tråd i debat > vægttab

mål
Hej!
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvor god erfaring i har med at sætte mål. Når i målet hver gang og passer det anbefalede kalorieindtag ift at nå målet?

venlig hilsen, Yasmina.
16 år5. januar 2008 kl. 18:01
re: mål
jeg har ikke ngoet mål .... men jeg har så heller ikke travlt med at tabe mig .. selv om det er meget *G*

jeg har jo brugt MANGE år på at tage de mange kiloer på .. .så jeg regner ikke bare lige med at smide dem på et år eller lign *S*

Rikke
16 år5. januar 2008 kl. 19:29
Jeg har haft rigtig mange mål som ikke er holdt, men nu da jeg er motiveret for at tabe mig regner jeg med at det nok skal lykkes at nå målene. Iakob har lært mig at sætte nogle korte mål. Til at begynde med ville jeg nemlig gerne sige at mit mål var 10 kilo ned, men det er faktisk federe at have et mål som kun ligger 14 dage frem og så bare et enkelt kilo. Så er det pludselig ikke meget og kort tid. Selvom man jo godt ved at det ene mål bare bliver afløst af det næste er det stadig en succes man kan glæde sig over. Derfor kan man jo godt tage det som et længerevarende mål at det er 5 eller 10 kilo og så belønne sig selv når de mål er nået. Man behøver jo ikke en belønning hver 14. dag, men måske en mindre belønning hvad ved jeg.

Lige pt har jeg et mål, som vist fra start var 2,3 kilo på 19 dage. Men det er fordi jeg ville lidt hurtigt igang efter den fede juleferie. Så der skal gerne ske noget og indtil videre går det rigtig godt med at holde den under linien, så det var nok rigtigt at starte hårdt ud med et "stort" mål. Men derefter tror jeg at jeg siger 1 kilo til 14 dage eller måske 2 kilo over 3 uger, men nu ser jeg lige hvor hurtigt det går med det her første mål i år.

Nå længere smørre. Det jeg egentlig ville sige var at de korte mål virker for mig. :-)
16 år5. januar 2008 kl. 19:36
Den slags virker ikke for mege da jeg går helt ned når det ikke går. Så denne gang har jeg lavet en plan der hedder at jeg hver morgen vil beslutte mig for dagens mål: hvilken mad, hvor meget mad, vitaminer, motion etc lige den dag. Plus fokus på hvad jeg vil med en slankere og sundere jeg.
16 år5. januar 2008 kl. 20:33
laver man mål .. er det jo også vigtigt at man får en god oplevelse af det ... så det hjælper jo ikke at man sætter dem for højt og får den ene nedtur efter den anden pga det .. så er det da meget bedre at lave en masse små mål som Karina siger ... så får man en hel masse gode oplevelser .. og det er lige pludselig ikke surt mere

Rikke
16 år5. januar 2008 kl. 23:29
Jeg har haft rigtig god erfaring med at have et endeligt mål i hovedet og så sætte en række delmål her på siden. Mit endelige mål var i første omgang en BMI på normal men uden noget tidspunkt. Lige nu taber jeg mig uden noget endeligt mål overhovedet.

Jeg har stort set hele tiden haft delmål her på siden til 1 kilo per 14 dage - men i perioder med ferie eller mange fester, så har jeg sat mit delmål til blot at bevare mig vægt.

Fidusen er jo, at hvis det går galt med et delmål på 14 dage, så er det et lille tab og man kan hurtigt starte forfra med et nyt delmål. Det er et godt mentalt træk fordi det jo kun er 1 kilo. Når jeg sætter et nyt delmål, så glemmer jeg på en måde det gamle og starter på en frisk. Derfor slæber jeg ikke rundt på en masse negativ energi i form af nederlag og dårlig samvittighed.

Men nederlag dem har der så ikke været så mange af - mest i december hvor vægten opførte sig som om den havde egen vilje. Da jeg ikke har sat mine delmål så hårdt, så har jeg haft flest sejre. Sejre hvor jeg nåede mine delmål allerede efter 10 dage fremfor 14. Så satte jeg mig bare et nyt mål på 1 kilo over 14 dage. På den måde sikrede jeg mig et "mindstetab" uden at presse mig selv over evne.

Ideen var denne: Jeg ville hellere tage 2 eller 6 måneder mere om mit endelige mål fremfor at risikere at sætte det hele over styr fordi jeg pressede mig selv for hårdt.

I starten gik det ganske nemt med ½kilo-målene bare ved at slippe slik mv og spise normale portioner, men når man kommer ned i vægt så skal man faktisk på en egentlig kur for at tabe sig. Så taler vi små portioner, mager mad og motion. Det gode ved dette er så at ved ikke at presse sig selv hårdt i starten, så vænner man også løbende sin krop til alt det nye og den vil ikke helt i samme stil skrige på den gamle livsstil.

Stadigvæk, hvis jeg ikke passer på så falder jeg tilbage i en stil med alt for meget kage og slik og guf og god mad og store portioner. Det kommer jeg til at skulle passe på resten af mit liv. Men viljestyrken som jeg skal bruge dertil, den er konstant - idag skal jeg bruge cirka lige så meget viljestyrke for slet ikke at spise kage på arbejde som jeg før skulle bruge for ikke at spise 2 stykker eller flere.

Det er bare min teori og efterhånden også oplevelse - håber I kan bruge det til noget.

Jeg skal lige sige at jeg også har brugt en del energi til at finde ud af hvorfor jeg blev tyk. Trøstespisning og enorme portioner var mine arkilleshæle. Enorme portioner var en ren mekanisk ting, som jeg kunne håndtere ved først kun at tillade mig selv een portion (og så sørge for den rigtige fordeling på tallerknen) og derefter ved at justere mængden på min tallerken ned til en normal størrelse. Jeg havde - og har stadig - en idé om at jeg ikke går i seng sulten og spiser stadig forholdsvis meget til aftensmad i forhold til måltidsfordelingen. Men jeg er blevet bedre til at gå i seng uden at være mæt.

Men trøstespisning var en mental ting og jeg har måttet arbejde noget med mig selv omkring dette - det var en kompliceret sag og ret personlig. Heldigvis viste det sig at efterhånden som jeg tabte mig så blev mit behov for trøstespisning også mindre. Jeg har stadig lyst til at spise når ting går mig på - men jeg er blevet 100 gange bedre til at styre denne lyst.
16 år6. januar 2008 kl. 16:29
Jeg har haft det mål at jeg ville kunne passe et par bukser som jeg havde købt 2 nr for lille ... (med vilje) der var ingen tidspres men jeg prøvede bukserne ca hver anden uge .... og pludselig sad de som de skulle..... det fungerede for mig.
16 år6. januar 2008 kl. 16:47
Med hensyn til mål, så gør jeg faktisk lige modsat af iakob. Jeg har sat mit helt overordnede mål op herinde, og så har jeg alle delmålene i hovedet. Det er nemt at overskue inde i hovedet, om jeg nu har nået et kilo på en uge eller ej. Men hvis jeg skulle kunne overskue, hvordan det går med mit endelige mål ville det kræve lidt mere hovedregning.

Så derfor har jeg gjort sådan...
16 år6. januar 2008 kl. 16:50
Millevanille: Det er bare så skønt når tøjet der var for småt pludselig passer. Godt gået!
16 år7. januar 2008 kl. 09:21
Jeg har sat mig et overordnet mål (13 kilo) herinde, men har så et motivationsboard hejmme på væggen med mine delmål og plads til at skrive hvornår jeg når dem. Deudover er der billeder af et slankere jeg, hovedløse billeder af kroppe som jeg gerne vil ligne, blomster, gode grunde til hvorfor jeg gerne vil tabe mig, et billede af den tatovering som jeg skal have plus en lille indpisker til nå rjeg er fristst: der er ikk enoget der smager så godt som det føles at være slank!

Det virker for mig!
16 år9. januar 2008 kl. 16:03

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });