Ny her - brug for motivation og opbakning

Du læser en tråd i debat > vægttab

Ny her - brug for motivation og opbakning
Nu må jeg vist også hellere melde mig ind her. Jeg har brug for at tabe mig inden en badeferie til sommer. Jeg vejer ikke SÅ meget for meget. Jeg vejer 70 kg og er 175 cm høj. Men problemet er at jeg har mere fedt end muskler. Jeg har sat mit mål til at være 60 kg - tror I det er passende? Det er egentligt mere vigtigt for mig hvad mine kropsmål er og jeg kunne godt tænke mig at have en talje på omkring 60-65 stykker - det var den engang - men er det mon helt helt urealistisk at håbe på igen? (Jeg har to børn)
Hvad gør I andre for at tabe jer?
Jeg har indtil videre prøvet at droppe kage, slik og den slags...men det går ikke så godt ;-)
Og så skal jeg starte til spinning i næste uge.
Kan man tabe sig specifikt på maven? Nogle gode råd?
Tager I andre nogle vitaminer, kosttilskud, slankete for at hjælpe vægttabet lidt på vej? Og hjælper det?
16 år3. januar 2008 kl. 19:17
re: Ny her - brug for motivation og opbakning
Jeg er selv 175, og mit mål er at komme ned på 60 kg. Jeg ved det er min idealvægt, da jeg havde denne vægt for ikke særlig mange år tilbage. Du skal huske at kigge på din knoglestruktur når du skal vurdere den idealvægt. Min knoglestuktur er meget normal. Man plejer at sige at for at blive model skal taljen være 60 cm, og nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du er bygget, men jeg ville ikke få en talje som var 60 ved at veje 60 kilo, så er 65 nok mere realistisk..
Jeg bruger selv programmet fra DDV - de danske vægtkonsulenter, det har jeg gode erfaringer med, og det går stærkt. Jeg tager et kosttilskud som hedder CLA+T. Disse er både blevet kritiseret og rost. Pillerne hjælper kroppen med at omdanne fedt til muskler. Jeg har kun gode erfaringer. De giver i hvert fald min appelsinud kamp til stregen.
Håber du kunne bruge mine råd, og held og lykke med at slanke dig!
16 år3. januar 2008 kl. 19:30
Du har nok ret angående taljemål. Det er heller ikke fordi jeg gerne vil være tynd som et siv - det var jeg som barn/teenager og var faktisk ret ked af det - jeg vil bare gerne kunne vise mig i en bikini igen.
Jeg tror da at jeg vil prøve det der kosttilskud som du tager. Køber man det i helsekostforretninger eller hvor?
Til gengæld tror jeg ikke at jeg er så meget til DDV - det der med at måle, tælle og veje er nok ikke mig.
Hvor lang tid har du været igang med at tabe dig? Og har det virket?
Tak for de gode råd.
16 år3. januar 2008 kl. 19:46
en talje på 60-65 stykker .. hmmmm .. jeg kunne godt tænke mig at prøve bare at få noget der ligner en talje *G*

nej spøg til side .. kunne bare ikke lige lade være ;-)
16 år3. januar 2008 kl. 23:44
Ja, de købes i Helsokost, og de er faktisk ikke så dyre. Jeg plejer at give ca. 120 kr for 90 kapsler, og man skal tage 2-6 stk. om dagen. I denne her omgang har jeg været i gang i to dage, men mærker allerede resultater, og vægten siger minus 2,4 kg. Jeg ved godt det er ophobet væske, men det er også fantaktisk at få ud af systemet, og nu er udgangspunktet jo lavere. Jeg smed dog for nogle år siden 10 kg med samme kur, så jeg ved at den virker. '
Det er også forskelligt hvad man har brug for, og realistisk hvad man kan gennemføre. Jeg bor alene og skal ikke tage hensyn til familie når jeg laver mad, det gør da sagen lidt nemmere. Oven i det sidder jeg til eksamen hele denne måned, og skal derfor ikke have bakset en madpakke sammen her den første måned. Det gør også mit projekt lidt nemmere. Du må have held og lykke. Jeg vil i min dagbog skrive hvordan det går med kampen mod kiloene, og der er du da velkommen til at følge med.
16 år4. januar 2008 kl. 08:39
Jeg tillader mig en lille bgrænset mængde sødt. Jeg tror ikke man behøves undvære det men i stedet lære at begrænse sig. Jeg er personligt imod at være fanatisk på nogen måde.

Hvis du helst vil undvære det kan du prøve med noget andet sødt som lidt rosiner, revne æbler eller gulerødder.
16 år4. januar 2008 kl. 10:07
De to børn behøver ikke have den store indflydelse på din vægt. Man får lidt bredere hofter af at have født, men vægten har det så vidt jeg ved ingen indflydelse på (altså når børnene er 1+ år og amning er overstået).

Din alder har indflydelse. Jeg går ud fra at du hedder pernille78 fordi du er født i 1978? Så er du 30 år gammel. Når man bliver 35 år, så skal man f.eks. bruge en anden BMI skala end den for folk mellem 18 og 35. Hvor normal-BMI går til 25 (mod 35 for den normale skala) hvis jeg ikke husker helt forkert. Generelt så vil man være lidt tungere, jo ældre man er. Men som 30-årig så bør det ikke have nogen indflydelse endnu. Om 10 år vil din idealvægt ligge en kilo eller to højere end nu.

Mit bedste råd til dig er at gå på en kur, hvor målet er 1 kilo over 14 dage (gentages indtil du har den ønskede vægt). Du skal taste al din mad og al din aktivitet ind her på madital mens du er på kur (og gerne i en rum tid bagefter mens du forsøger at holde vægten). Dit daglige mål vil så være at få flest mulige smileys på madital over en periode på en uge. Altså på info/oversigt vælger du at se oversigten for en uge og så skal du helst have smileys hele vejen ned.

Det går ikke så hurtigt, men det er sikkert og man lever sundt imens. Det er den kur jeg følger.

Her er et andet lille råd (en slags tommelfingerregel) til herdagene:
[fed]Morgenmad:[/fed] Spis noget med kostfibre i og uden tilsat sukker. Havregryn med skummet- eller minimælk er det sundeste man kan få. Spis også gerne nødder og frø (solsikkefrø, græskarkerner mv).
fed]Frokost:[/fed] Spis cirka 2 dl salat - mindst halvdelen af din tallerken. Spis rugbrød eller andet med kostfibre og gerne fiskepålæg. Larsen laver frokost-portioner som man kan tage med i en madpakke.
fed]Aftensmad:[/fed] Øs altid grøntsager op først og fyldt mellem 2/5 og 1/2 af tallerknen - det skal oftest være den grove slags (porrer, kål, rodfrugter mv - tomat og peberfrugt er også ok mens majs og ærter jo nærmest er slik). Kulhydrater i form af ris, pasta, brød og kartofler skal der være lidt mindre af og tag gerne parboiled ris, grov pasta og groft brød med mange kostfibre - det er det sundeste. Kartofler indeholder mindst energi. Spis magert kød. Og tag så kun een portion.
[fed]Mellemmåltider[/fed]: Jeg spiser mest frugt som mellemmåltid, men så længe du holder dig fra slik og den slags og spiser en fornuftig mængde så er du på rette vej. Man *skal* have 2-3 mellemmåltider i løbet af en dag - men har du travlt kan et æble og et glas vand gøre det.

Man kan ikke tabe sig specifikt på maven ved at spise mindre, kroppen mister fedtet der hvor kroppen synes det skal væk herunder også på maven. Men man kan træne sig til en mere muskuløs mave til en vis grad.

Jeg tager vitaminer og kalktilskud - ikke på grund af kuren som sådan, men fordi det er vinter (vitaminer) og fordi jeg en en halvgammel kone på 39 år (kalk). Jeg tror ikke på at man kan putte piller i munden der hjælper een til at tabe sig på en sund måde. På den anden side har jeg heller ingen hastværk med at tabe mig - kuren tager den tid den tager og jeg ved den er sund, jeg ved jeg ikke bliver snydt for penge af folk som lukreterer på min fedme og jeg lægger al min håb og tro i mig selv og mit arbejde.
16 år4. januar 2008 kl. 11:08
Tak for alle jeres svar. Det er dejligt at se at man ikke er alene. Det er måske helt urealistisk med den lille talje og det er også LANGT fra hvad den er nu. Og ja, jeg bliver snart 30 år, så nu skal det være nu.
Det der med at taste alt ind hvad jeg spiser kommer jeg nok aldrig til. Jeg prøvede det én dag og jeg synes det var vildt besværligt; dels er det ikke alt der står der og dels vejer jeg ikke min mad, så det bliver noget gætværk. Men det er måske en god idé at have en dagbog liggende ved sengen og skrive det ind i? Og så en ugentlig vejning?
Jeg har meldt mig til et spinning-hold og går i forvejen til pilates, så mit håb er lidt at hvis jeg undlader slik, is og kage og ellers spiser som normalt, så er det nok til at man taber sig? Det er ihvertfald mit håb. Har vi en fast dag hvor vi fælles-vejer os?
16 år4. januar 2008 kl. 12:45
Jeg har også fra start været lidt skeptisk med det med at taste al min mad. Det er nemt nok med morgen mad fordi jeg spiser det samme hver dag og frokost fordi jeg på arbejde sidder foran en PC hele dagen, men når jeg kom hjem var det bøvlet og ungerne spiller på computeren og der er meget i vejen. Men jeg er efter nytår kommet igang med også at taste min aftensmad. Enten gør jeg det den følgende morgen eller også om aftenen derhjemme. Jeg synes man får mange gode ting ud af det - også selvom jeg gætter vægten på det meste af det jeg putter i munden. :-)

F.eks. fik jeg et chok over HVOR fede mandler f.eks. er. Dem spiste jeg tidligere som slik når jeg var på kur, men det skal man ikke. De er lige så fede som fyldt chokolade, så det er virkelig om at begrænse sig. Selvom de selvfølgelig er sundere end chokoladen.

Ved at taste maden ind finder man hurtigt ud af hvad forskellige udskejelser "koster" i energi. På den måde bliver det noget man tænker mere over inden man f.eks. kaster sig over en kage kollegerne har med på arbejde eller lign. Man kender prisen når man bare har gjort det EN gang. Ved at det betyder at man stort set kun skal have græntsager og et lille bitte stykke kød til aften for at holde sig til kuren. Så bliver man meget hurtigt bevidst om at "rigtig" mad betyder mere. Jeg har godt nok vildt lyst til at tage den kage nu, men jeg vil faktisk hellere have en ordentlig aftensmad. Det bliver mere et bevidst valg - uanset om valget så ender med kagen eller den gode mad. Så har man været inde og tænke over det.

Så mit råd vil helt sikkert være at prøve - om ikke andet så på et eller andet niveau - måske bare et par dage - prøv at taste alt ind du spiser. Også selvom du ikke ved præcist hvad det vejer. Hvis du ikke ved hvad det er for en dressing der er på et eller andet mad du ikke selv har lavet, så tast det ind som creme fraiche. Jeg har lige fået noget pasta idag med en sovs - den blev tastet som 10g fløde. Der er også nogle gange jeg taster lidt olie eller smør ind for at opveje noget jeg ikke lige ved hvad var.

Motion taster jeg kun når jeg laver decideret motion. Det fungerer helt fint. Har også testet med en motionsliste at det niveau jeg har valgt i profilen passer nogenlunde med min hverdag.

Håber du kan bruge det til noget og vil gi det en chance med indtastningerne. Jeg var selv et halvt års tid om at komme igang, men Iakob som er herinde var jo hurtigt igang og jeg kunne se kiloerne rasle af, så det var en rimelig motivationsfaktor til at gi det en chance. Start evt. med at taste noget af din mad ind og lad være med at blive stresset over at taste det hele. Jeg er bare sikker på at du vil få nogle aha-oplevelser med at få tastet noget ind.

I øvrigt er der fælles vejedag om onsdagen.

Held og lykke med vægttabet.
16 år4. januar 2008 kl. 13:39
Jeg tror ikke man kan taste vægten af sin mad ind, hvis man ikke har lidt erfaring med at veje det. Jeg har næsten permanent en køkkenvægt stående på spisebordet til samme formål. Det betyder at jeg kan anslå vægten af min frokost på arbejde lidt bedre, når jeg ved hvad min aftensmad vejer. I starten er det ret besværligt, men det behøver heller ikke være perfekt fra starten. Efterhånden bliver det nemmere. Og det *er* umagen værd.

Men Pernille, du behøver ikke tælle kalorier. For os der har en langvarrig fedme at se tilbage på, evt med yoyo-ture på vægten og 100 mislykkede kure kan det være en anden sag

Men en ugentlig vejedag er et must. Ikke bare på kuren, men hele livet (selvom månedligt burde kunne gøre det udenfor en kur).

Det er også en god idé at skrive mad-og-motionsdagbog hvis du ikke tæller kalorier. Især hvis du laver oversigter og et smiley-system som er løst baseret på om du mener du har haft en sund dag eller ej.

Og.. følg så mine tidligere råd omkring måltiderne her i tråden.

Og... når du har gjort det i et stykke tid.. 14 dage eller 2 måneder, så kan det være du er motiveret nok til at kunne tage skridtet og benytte madital til at tælle kalorier og veje din mad for lige at smide de sidste 5-8 kilo ;-) Start med at sætte et mål og skriv dit vægt op herinde hver uge (gerne hver dag, men vær forberedt på underlige kurvetoppe)

Som sagt, din kur behøver ikke være perfekt. Man kan altid stramme sig lidt mere op henad vejen.
16 år4. januar 2008 kl. 14:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });